Skip to content

تأمین سرمایه جمعی سهامی پیچیده نیست، اما تصورات اشتباهی در مورد آن وجود دارد. بعضی از این تصورات به دلیل اطلاعات اشتباه و بعضی دیگر به دلیل تحول ابزارهای مالی و تغییر سیاست‌های مربوط به تأمین سرمایه جمعی سهامی به وجود آمده‌اند. این 7 شایعه هر اطلاعات اشتباهی که به کارآفرینان گفته شده -از جدول‌های سرمایه‌ی به‌هم‌ریخته گرفته تا شکایت‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر- را از بین خواهد برد.

1) شایعه: «این کار تنها برای شرکت‌های تازه‌تأسیس است.»

این درست نیست!

تأمین سرمایه جمعی سهامی برای همه نوع شرکتی و در هر مرحله‌ای مناسب است، از جمله شرکت‌هایی که قبلاً سرمایه مورد نیازشان را از طریق سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر تأمین کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها از تأمین سرمایه جمعی سهامی برای جلب توجه و یا ساختن شبکه‌ای از طرفداران بلندمدت استفاده می‌کنند.

تأمین سرمایه جمعی سهامی دو مزیت دارد:

اول این که توسط آن پول دریافت می‌کنید. شرکت‌ها در هر مرحله‌ای از تأسیس این کار را انجام می‌دهند.

دوم این که توسط آن می‌توانید سرمایه‌گذارانی را جذب کنید که مشتری وفادار و سفیر برند شما نیز هستند. تأمین سرمایه جمعی سهامی به شما کمک می‌کند که ارزش استارتا‌پ‌تان را با اعضای اکوسیستم‌تان به اشتراک بگذارید. در این صورت، تأمین سرمایه جمعی سهامی حتی می‌تواند بخشی از یک تأمین سرمایه‌ی بزرگ‌تر باشد.

استارتاپ‌هایی که در مراحل جلوتری هستند متوجه این موارد شده‌اند:

به عنوان مثال، Geostellar، شرکتی با درآمد سالانه بیش از 3.5 میلیون دلار، در سایت Republic یک کمپین تأمین سرمایه جمعی سهامی را شروع کرد تا مشتری‌های جدید پیدا کند و رابطه‌ی بلندمدتی با مشتری‌هایش برقرار کند.

در یک مثال دیگر، Napa Valley Distillery از طریق تأمین سرمایه جمعی سهامی در First Democracy VC توانست بیش از 700 هزار دلار سرمایه جذب کند. این شرکت می‌توانست از بودجه‌ی موسسات استفاده کند، اما تأمین سرمایه جمعی سهامی به عنوان راهی برای جلب توجه و جذب مشتری‌های جدید برای این شرکت تقطیر که محصولاتش را به شکل مستقیم به مشتری‌ها می‌فروشد راه بهتری به نظر می‌رسید.

شرکت Pearachute که در بهار توسط سایت Republic توانست 250 هزار دلار سرمایه جذب کند و از طریق TechStars Ventures، Chicago Ventures و پلتفرم‌های دیگر هم سرمایه جذب کرده بود، از تأمین سرمایه جمعی سهامی به عنوان راهی برای به اشتراک گذاشتن موفقیتش با مشتری‌ها و کسب‌وکارهای کوچک شریکش استفاده کرد.

 

2) شایعه: «قوانین این کار بسیار پیچیده و محدودکننده‌اند.»

نه واقعاً.

اگر این کار را به تنهایی انجام بدهید، ممکن است برای‌تان سخت باشد، اما این‌جاست که تخصص پلتفرم‌ها به کار می‌آید: پلتفرم‌های پیشرو موثرترین و بهترین راه را برای موسسان پیدا کرده‌اند که بتوانند تمام قوانین را رعایت کنند و نقشه‌ی قدم‌به‌قدم راه را برای راه‌اندازی کمپین به آن‌ها ارائه دهند.

«بدترین» قوانین کدام قوانین هستند؟

مقررات افشای اطلاعات.

پیچیده‌ترین بخش کار، تشکیل یک پرونده‌ی افشای اطلاعات در SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) است: یعنی فرم C که سندی با نگاه اجمالی به وضعیت مالی شرکت شما در آن ضمیمه شده است.

خبر خوب این است که فرم C می‌تواند توسط سیستمی مانند iDisclose طی چند ساعت پر شود و شما حتی نیازی به داشتن وکیل یا حسابدار رسمی ندارید.

بعضی افراد گفته‌اند که از حسابرسی مالی می‌ترسند، اما این ترس بی‌اساس است: حسابرسی مالی تنها در مواقعی لازم است که برای اولین بار از تأمین سرمایه جمعی سهامی استفاده نمی‌کنید.

شما نیازی ندارید که به سرمایه‌گذاران‌تان گزارش مالیات سالانه ارائه کنید. تنها کاری که پس از کمپین باید انجام بدهید این است که یک فرم C-AR پر کنید و آن را 120 روز بعد از اتمام سال مالی بعدی در وبسایت‌تان پست کنید.

قوانین تبلیغات

تنها قانون این است که نمی‌توانید پیش از شروع کمپین‌تان برای آن تبلیغ کنید. پس از این‌که کمپین را راه‌اندازی کردید، می‌توانید هرچه‌قدر که می‌خواهید برای آن تبلیغ کنید و تنها محدودیت این است که نمی‌توانید بیش از 1 تا 2 معامله را در هر تبلیغ بگنجانید.

 

3) شایعه: «سرمایه‌گذاران خطرپذیر تأمین سرمایه جمعی سهامی را قبول ندارند.»

این درست نیست!

یک تأمین سرمایه جمعی سهامی موفق ثابت می‌کند که مشتریان‌تان از شما پشتیبانی می‌کنند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر این نوع تأمین سرمایه را یک مزیت رقابتی و نشانه‌ی علاقه‌مندی شما به یک موضوع می‌دانند، و بسیاری از آن‌ها مشتاق‌اند که در یک کمپین تأمین سرمایه جمعی سهامی همراه با دیگران سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر موفق با تأمین سرمایه جمعی موافق‌اند و پتانسیل آن را درک می‌کنند. فرد ویلسون پیش‌بینی کرده است که تأمین سرمایه جمعی ده برابر بیشتر از درآمد سالانه‌ی سرمایه‌گذاران خطرپذیر سودآور است.

این‌ها نظر بعضی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر دیگر در مورد تأمین سرمایه جمعی سهامی است:

«از دید یک سرمایه‌گذار، تأثیرات شبکه‌ای یکی از منابع و شاید تنها منبع مزایای رقابتی پایدار است. آن هم در دنیایی که هر چیز دیگری می‌تواند به سرعت کپی شود.»

آلبرت ونگر، Union Square Ventures

 

«سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر با خود تخصص به همراه دارند، اما جمعیت با خود مشتری و طرفدار به همراه می‌آورد.»

نوال راویکانت، AngelList

 

«یک کارآفرین برای جذب سرمایه باید سرمایه‌گذاران خطرپذیر را بشناسد یا افرادی را بشناسد که این سرمایه‌گذاران را می‌شناسند! توزیع سهام در این شرکت‌ها محدود و محرمانه است. اما تأمین سرمایه جمعی سهامی دقیقاً برعکس آن است: این نوع تأمین سرمایه جهانی، باز و آنی است و برای هر دو طرف مارکت‌پلیس بدون تبعیض است.»

جیسون هلتزر، Origin Venture

 

سیمون کوک، مدیر اجرایی Draper Esprit (که توسط دیوید دریپر تأسیس شده)، در مقاله‌ای با عنوان «سرمایه‌گذاران باید با تأمین سرمایه جمعی آشتی کنند، زیرا آینده در گرو آن است» می‌نویسد:

«به خاطر همین است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل شرکت ما در اشکال اساسی مختلفی در حال تغییرند. اولین تغییری که ما ایجاد کرده‌ایم این است که مرتباً همراه با جامعه سرمایه‌گذاری می‌کنیم. این کار را در پلتفرم Seedrs (مستقر در بریتانیا) با همان شرایط سرمایه‌گذاران انجام داده‌ایم. این شما را قادر می‌سازد که توسط این پلتفرم‌ها در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که توسط شبکه‌های مختلف، مشاوره‌ی مدیریتی و راهنمایی‌های یک سرمایه‌گذار باتجربه پشتیبانی می‌شود. این برای همه یک موقعیت برد-برد است.»

تأمین سرمایه جمعی سهامی

 

4) شایعه: «جدول سرمایه‌ی شما در تأمین سرمایه‌ی بعدی به‌هم‌ریخته خواهد بود.»

دیگر این‌طور نیست!

بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر در ابتدا نگران بودند که تأمین سرمایه جمعی سهامی با وجود تعداد بسیار زیادی سرمایه‌گذار، جدول‌های سرمایه را به هم خواهد ریخت، اما پس از آن ابزاری به نام Crowd Safe به وجود آمد که این مشکل را حل کرد.

Crowd Safe سودها را منقضی و یا انباشته نمی‌کند، بلکه تنها پول یا سهام را به درخواست یک شرکت یا طبق عرضه اولیه سهام به جدول تبدیل می‌کند و از ایجاد تغییر در جدول سرمایه برای بخش قابل توجهی از آینده جلوگیری می‌کند.

تعیین شرایط عرضه مانند نرخ تنزیل و سقف ارزه به تصمیم خود شما بستگی دارد.

در Crowd Safe دیگر روز انقضا یا سررسیدی وجود ندارد، بنابراین دیگر نیازی نیست که شما در نرخ سود و موضوعات مشابه آن تجدیدنظر کنید.

 

5) شایعه: «هزینه‌ی تأمین مالی توسط تأمین سرمایه جمعی سهامی بسیار بالاست.»

اما مزایای آن بیشتر از هزینه‌هایش است.

در این نوع تأمین سرمایه درست مانند تمام انواع تأمین سرمایه هزینه‌هایی وجود دارد که ممکن است در آینده بیشتر هم بشود.

هزینه‌هایی که برای رعایت مقررات تأمین سرمایه جمعی سهامی باید بپردازید این‌ها هستند:

  • 1500 دلار برای iDisclose برای تشکیل پرونده با فرم C در SEC
  • 1500 دلار برای یک حساب حساب امانی که یکی از الزامات شروع یک کمپین است

هزینه‌های دیگر:

  • حسابداری
  • تهیه‌ی ویدیو (اختیاری)
  • بازاریابی
  • هزینه پورتال

هزینه‌های حسابداری به میزان پیچیدگی و اوضاع نگهداری حساب‌های مالی شما بستگی دارد. اگر تیم شما یک حسابدار رسمی مجوزدار داشته باشد، ممکن است هزینه‌های مازاد حسابداری شما صفر شود.

اما این‌طور نیست. برای راه‌اندازی یک کمپین باید هزینه‌هایی پرداخت شود، اما برای جذب حدود 1.070.000 دلار سرمایه شما باید چند هزار دلار بپردازید. در غیر این صورت به همین میزان باید از زمان و پول خود هزینه کنید تا چندین جلسه با سرمایه‌گذاران برگزار کنید.

پرداخت این هزینه‌ها برای رعایت مقررات تأمین سرمایه جمعی سهامی الزامی است:
  • حدود 1500 دلار برای تشکیل پرونده با فرم C در SEC
  • حدود 1500 دلار برای یک حساب حساب امانی که یکی از الزامات شروع یک کمپین است

ممکن است با بعضی هزینه‌های مازاد نیز روبه‌رو شوید. هزینه‌های حسابداری به میزان پیچیدگی و اوضاع نگهداری حساب‌های مالی شما بستگی دارد. اگر تیم شما یک حسابدار رسمی مجوزدار داشته باشد، ممکن است این هزینه‌ها صفر شود.

شما می‌توانید از صفر دلار تا هر میزانی که می‌خواهید برای ساخت ویدیو و بازاریابی هزینه کنید. استارتاپ‌ها معمولاً برای جذب سرمایه‌ی بیشتر پول بیشتری برای بازاریابی هزینه می‌کنند، اما این هزینه‌ها ارزشش را دارد زیرا در ازای آن سرمایه‌گذار و مشتری‌های وفادار جذب می‌کنند!

یک پورتال تأمین سرمایه‌ی عادی بین 7 تا 15 درصد از سرمایه‌ی جذب شده توسط کمپین تأمین سرمایه جمعی سهامی را به عنوان دستمزد از شما دریافت می‌کند.

سایت ریپابلیک (Republic) 5 درصد از درآمد نقدی، و Crowd Safe مبلغی برابر با 2 درصد از تمام سرمایه‌ی جذب‌شده (و نه 2 درصد از تمام سرمایه‌ی شرکت شما) را دریافت می‌کنند و سرمایه‌گذاران هیچ دستمزدی نمی‌پردازند.

سایر پلتفرم‌ها مانند Wefunder، SeedInvest و First Democracy VC معمولاً حدود 7 تا 12 درصد دریافت می‌کنند، و در بعضی از موارد موسسین و سرمایه‌گذاران با هزینه‌های مازادی نیز روبه‌رو می‌شوند.

زمانی که وقت و هزینه‌های سفر مورد نیاز برای جذب سرمایه به شکل سنتی را در نظر می‌گیرید، متوجه می‌شوید که هزینه‌های تأمین سرمایه جمعی سهامی بسیار کمتر است چرا که در یک مرحله‌ی کشت ایده‌ی عادی در جریان 40 تا بیش از 60 جلسه قرار می‌گیرید.

هم‌چنین، دیوید اس. رز در مجله‌ی فوربز می‌گوید: «احتمال این که بتوانید از سرمایه‌گذاران فرشته سرمایه جذب کنید 40 به 1 است و احتمال دریافت سرمایه از یک صندوق سرمایه‌گذاری 400 به 1 است. این یعنی بازار «بازار خریداران» است، و احتمال این که یک سرمایه‌گذار پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای یک شرکت را رد کند بسیار بیشتر از این است که یک شرکت، پیشنهاد دریافت سرمایه را رد کند.»

به این فکر کنید که اگر بتوانید برای جذب سرمایه به جای برگزاری جلسات یک به یک با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مختلف به شبکه‌ی بزرگ‌تری از سرمایه‌گذاران دسترسی داشته باشید، چه‌قدر در زمان صرفه‌جویی می‌کنید. مشتریان‌تان شما را از قبل می‌شناسند، بنابراین اگر به یک جامعه‌ی بالقوه‌ی فعال دسترسی داشته باشید، بهتر است چه کسی در کار شما سرمایه‌گذاری کند؟

تأمین سرمایه جمعی سهامی

6) شایعه: «طی یک کمپین تأمین سرمایه جمعی سهامی نمی‌توانم از طریق سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر سرمایه جذب کنم.»

می‌توانید.

از نظر حقوقی، تأمین سرمایه جمعی سهامی با روش‌های دیگر عرضه‌ی اوراق بهادار متفاوت است، از این نظر که دخالتی در روش‌های دیگر ندارد و مانع به‌کارگیری روش‌های دیگر جذب سرمایه نمی‌شود.

جذب سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر همزمان با راه‌اندازی یک کمپین کار سختی است، اما این دو روش لزوماً انحصاری نیستند.

در واقع، سرمایه‌گذاران باتجربه یک کمپین تأمین سرمایه جمعی موفق را نشانه‌ای مثبت می‌دانند و این موضوع باعث می‌شود که تأمین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر برای شما راحت‌تر باشد.

 

7) شایعه: «راه‌اندازی یک کمپین زمان و تلاش زیادی لازم دارد و من را از کسب‌وکار دور می‌کند.»

این کار زمان می‌برد، اما شما را از کسب‌وکارتان دور نمی‌کند.

در این روش، در مقایسه با زمانی که برای جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر سپری می‌کنید، تلاش‌های شما همزمان برای قدرتمند کردن کسب‌وکارتان و جذب سرمایه استفاده می‌شود. بنابراین ارزش کار شما دو برابر می‌شود.

زمانی که برای تأمین سرمایه جمعی سهامی صرف می‌شود، در واقع زمانی است که برای توسعه‌ی روابط شما و مشتریان کنونی‌تان و ایجاد روابط با مشتریان جدید صرف شده است.

کسب‌وکار شما به توانایی‌تان در پایدار نگه داشتن منابعی که برای رشد نیاز دارید وابسته است، بنابراین صرف زمان برای راه‌اندازی یک کمپین در واقع استفاده‌ی بهینه از زمان است. علاوه بر آن، برقراری ارتباط دوطرفه‌ی عمیق‌تر با مشتریان‌تان همراه با جذب سرمایه راه بسیار خوبی برای ساختن یک ارتباط بلندمدت است.

تأمین سرمایه جمعی سهامی راهی است برای:
  1. جذب سرمایه: برای رشد خود سرمایه تأمین کنید.
  2. به اشتراک گذاشتن مالکیت: مشتریان‌تان را به سرمایه‌گذاری (در اختیار گرفتن مالکیت بخشی از شرکت و بخشی از رشد آن) دعوت کنید.
  3. ایجاد رابطه: زمانی که مشتریان‌تان روی شما سرمایه‌گذاری می‌کنند، در واقع روی موفقیت بلندمدت شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اگر زمان مورد نیاز برای جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر را در نظر بگیرید، تأمین سرمایه جمعی سهامی راهی ساده‌تر است زیرا شما در واقع می‌خواهید افرادی را به سرمایه‌گذاری‌های کوچک متقاعد کنید که کار و خدمات شما را دوست دارند. از آن‌جایی که این کمپین تلاشی برای جذب سرمایه و بازاریابی است، می‌توانید از زمانی که برای کمپین سرمایه‌گذاری صرف می‌کنید برای توسعه‌ی شبکه و طرفداران خود نیز استفاده کنید!

بیشتر بخوانید: “بهترین راه برای تأمین سرمایه استارتاپ چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!