Skip to content

یک سال و نیم پیش، SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) درهای عصر جدیدی در تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها را گشود: حالا مؤسسان می‌توانند برای استارتاپ‌های مستقر در آمریکا به صورت عمومی از طریق تأمین سرمایه جمعی سهامی سرمایه جذب کنند. این یک فرصت بسیار بزرگ است.

در حالی که سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم‌چنان فضای غالب تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها (20 میلیارد دلار در سال 2016 – PWC) را در اختیار دارد، کارشناسان معتقدند که صنعت تأمین سرمایه جمعی در مسیر پیشی گرفتن از سرمایه‌گذاری پرخطر است (بعضی از آن‌ها حتی فکر می‌کنند که خیلی بیشتر از آن خواهد بود). در سال اول، تأمین سرمایه جمعی سهامی در آمریکا حدود 40 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. پلتفرم‌های تأمین سرمایه جمعی مبتنی بر پاداش که کمتر از 10 سال عمر دارند تا کنون در جذب میلیاردها دلار سرمایه کمک کرده‌اند.

مؤسسان چطور می‌توانند تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا تأمین سرمایه جمعی سهامی را با هم مقایسه کنند؟

ما مزایا و معایب تأمین سرمایه جمعی سهامی را با روش‌های قدیمی تأمین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر و فرشته مقایسه می‌کنیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم که مناسب‌ترین روش را برای شرکت‌تان انتخاب کنید.

تأمین سرمایه جمعی سهامی: مزایا

در حال تأمین سرمایه رشد می‌کنید

زمانی که از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه جذب می‌کنید، با چند فرد کت‌وشلوارپوش ارتباط برقرار می‌کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای تأمین سرمایه جمعی سهامی این است که می‌توانید با صدها یا هزاران نفر از مشتری‌های کنونی یا آینده‌تان ارتباط برقرار کنید، و در حالی که سرمایه جذب می‌کنید مشتری‌های جدیدی برای استارتاپ‌تان پیدا کنید.

در معرض دید عموم قرار می‌گیرید

یکی از نتایج فعالیت عمومی شما در طول کمپین این است که استارتاپ‌تان را بیشتر در معرض دید رسانه‌ها، شرکا و همکاران احتمالی قرار می‌دهید.

اعتبار اجتماعی

در حالی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر مشهور در حلقه‌های کسب‌وکارها اعتبار اجتماعی دارند، جذب سرمایه از صدها یا هزاران نفر سرمایه‌گذار نشان‌دهنده‌ی تسلط شما به بازارتان است و این موضوع برای استارتاپ‌هایی که با مشتریان تعامل می‌کنند بسیار مفید است.

کنترل اوضاع دست شماست

پس از اجرای یک کمپین تأمین سرمایه جمعی سهامی تغییری در مدیریت اعمال نمی‌شود و نیازی به واگذاری سمت اعضای هیئت مدیره نیست، در حالی که بعد از تأمین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر احتمال زیادی برای این دست اتفاقات وجود دارد.

میزان وفاداری به برندتان را افزایش می‌دهید

سرمایه‌گذاری مشتریان و شرکای شما در شرکتتان بهترین راه برای همسوسازی منافع و نقش دادن به آنها در موفقیت شرکت است. مشتریان وفادار شما به سفیران واقعی برندتان تبدیل خواهند شد.

جامعه‌ی خودتان را می‌سازید

بهترین تبلیغات با صحبت عادی افراد انجام می‌شود، و این تبلیغات توسط جامعه‌ی مرکزی شما شروع می‌شود. تأمین سرمایه جمعی سهامی طرفداران شما را به شکل شبکه‌ی بزرگ و وسیعی از سرمایه‌گذاران کنار هم جمع می‌کند که هر کدام از آن‌ها نیز برای خود شبکه‌ای جداگانه دارد که حاضرند از استارتاپ شما پشتیبانی کنند. اگر در حال حاضر یک جامعه را در اختیار دارید، بسیار خوب است که آن‌ها را درگیر کنید و اجازه بدهید در موفقیت شما سهمی داشته باشند.

فرایند ارائه‌ی مستقیم

در تأمین سرمایه جمعی تنها باید یک فرایند را پیش ببرید، در مورد یک مجموعه از قوانین تصمیم‌گیری کنید، و تنها یک تاریخ پایانی وجود دارد. این موضوع پیچیدگی فرایند تأمین سرمایه را کاهش می‌دهد و بنابراین می‌توانید روی کارتان متمرکز باقی بمانید.

تأمین سرمایه راحت‌تر است!

از آن‌جایی که مبالغ سرمایه‌گذاری فردی کوچک‌تر است، بسیار آسان‌تر می‌توانید افراد را متقاعد کنید که این مبالغ را بپردازند. این کار موانع اولیه برای پروژه‌های ابتدایی را کم می‌کند و باعث می‌شود که استارتاپ‌ها بتوانند ساده‌تر شروع به کار کنند.

“7 شایعه در مورد تأمین سرمایه جمعی سهامی؛ که رد شدند!”

تأمین سرمایه جمعی سهامی: معایب

نمي‌توانید مخفیانه کار کنید

به دلیل ماهیت تأمین سرمایه جمعی سهامی، باید در مورد استارتاپ‌تان با تمام دنیا صحبت کنید. اگر این کار جزء برنامه‌هایتان نیست، این نوع تأمین سرمایه مناسب شما نیست.

باید همه‌چیز را به اشتراک بگذارید

SEC از شما می‌خواهد که مدارک مالی‌تان را در دسترس تمام سرمایه‌گذاران احتمالی قرار بدهید، این یعنی تقریباً همه می‌توانند این مدارک را ببینند.

پروژه‌های تأمین سرمایه ناموفق در دسترس عموم قرار می‌گیرند

شکست خوردن در تأمین سرمایه موضوع جالبی نیست، اما حداقل کسی از آن باخبر نمی‌شود. اما اگر در پروژه تأمین سرمایه جمعی شکست بخورید، این یک شکست عمومی است. (ما برای کمک به شما این‌جا هستیم – تا امروز 100٪ کمپین‌های Republic به اهداف تأمین سرمایه‌شان رسیده‌اند.)

محدودیت یک میلیون دلار در سال

طبق مقررات از تاریخ ژوئیه 2017، استارتاپ‌ها در هر 12 ماه می‌توانند حداکثر تا 1.07 میلیون دلار از طریق تأمین سرمایه جمعی سهامی سرمایه جذب کنند.

پرداخت کمیسیون بابت سرمایه‌ی جذب‌شده

پلتفرم‌های تأمین سرمایه که امکان جذب سرمایه از جامعه را برای شما فراهم می‌کنند کمیسیون سرمایه‌ی جذب‌شده را از شما دریافت می‌کنند. این مبلغ معمولاً از 5٪ تا 15٪ سرمایه متغیر است (Republic 6 درصد از سرمایه نقدی جذب‌شده + 2 درصد از ارزش اوراق بهادار فروخته‌شده در کمپین را دریافت می‌کند). اما به یاد داشته باشید که در ازای این مبلغ، خدماتی ارزشمند دریافت می‌کنید؛ خدماتی مانند شبکه‌ی پلتفرم، مشاوره، بازاریابی و پشتیبانی حقوقی.

مزایای تأمین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر و فرشته

ويژگی مخفیانه کار کردن

مخفی ماندن برای بعضی از استارتاپ‌ها یک متد استراتژیک است و تأمین سرمایه از سرمایه‌گذاران حقیقی یا مؤسسات به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ناشناخته باقی بمانند.

اعتبار اجتماعی

با جذب موفق سرمایه از یک سرمایه‌گذار خطرپذیر، به‌خصوص از یک شرکت سرمایه‌گذاری مشهور، می‌توانید اعتبار اجتماعی به دست بیاورید. این موضوع نشان‌دهنده‌ی توانایی شما برای اجرای معاملات بزرگ است و باعث می‌شود که شرکا و تأمین سرمایه‌تان در آینده تثبیت شود.

روابط و تخصص («سرمایه هوشمند»)

سرمایه‌گذاران خطرپذیر شبکه‌های کاری گسترده‌ای دارند که مؤسسان می‌توانند برای ایجاد روابط سودمند از آن بهره ببرند. هم‌چنین این سرمایه‌گذاران تجربه‌ی کار کردن با شرکت‌های بسیاری پیش از شرکت شما را دارند و می‌توانند برای شما مشاوران ارزشمندی باشند.

محدودیتی برای میزان سرمایه وجود ندارد

به هر میزانی که نیاز دارید سرمایه جذب کنید. در حالی که قوانین تأمین سرمایه جمعی سهامی به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهند که حداکثر تا 1.07 میلیون دلار طی 12 ماه سرمایه جذب کنند، تنها محدودیت میزان سرمایه‌ی جذب‌شده توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیازهای شما و خواسته‌ی سرمایه‌گذارتان است.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر و فرشته: معایب

جذب این نوع سرمایه سخت است

تعداد بسیار کمی از پروژه‌های تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر موفق‌اند و این پروژه‌ها-سخت یا آسان- استرس‌زا و وقت‌گیرند. این کار برای مؤسسان زن و اقلیت‌ها حتی سخت‌تر است:

  • 97٪ از مدیران عامل در پروژه‌های تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر مرد هستند و 8۷٪ از آن‌ها سفیدپوست‌اند.
  • 11٪ از سرمایه‌های تأمین شده توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر در نیمه‌ی اول سال 2017 متعلق به شرکت‌هایی با مؤسس زن بوده است (این آمار را با آمار ۷۹٪ سرمایه جذب‌شده برای مؤسسان زن در Republic مقایسه کنید).

(در نهایت) کنترل خود بر اوضاع را از دست خواهید داد

در حین جذب سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر، مدیران استارتاپ‌ها علاوه بر از دست دادن سهام، ممکن است در خطر از دست دادن سلطه‌ی مدیریتی‌شان نیز قرار بگیرند. اگر مؤسسان نتوانند بیشتر سهام را در استارتاپ نگه دارند یا حقوق مبتنی بر رأی‌گیری ایجاد کنند، کنترل اوضاع به دست سرمایه‌گذاران خواهد افتاد.

فشار زیادی برای به سود رسیدن وجود دارد

یکی از تأثیرات بحث‌برانگیز تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر این است که انتظارات برای رشد سریع بالا می‌رود؛ این یعنی باید پول‌تان را سریع‌تر خرج کنید (بنابراین زودتر به سرمایه‌ی بیشتر نیاز خواهید داشت). هم‌چنین این موضوع باعث می‌شود به جای تمرکز کردن روی یک مدل کسب‌وکار بلندمدت و پایدار، فشار برای سریع‌تر به درآمد رسیدن بیشتر شود.

تأمین سرمایه بر اساس شرایط آن‌ها انجام می‌شود

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در بستن قرارداد به نفع خودشان بهترین هستند. آماده باشید که برای مشاوره‌ی حقوقی و تخصصی هزینه کنید تا بتوانید جزئیات قراردادتان را درک کنید و بفهمید که چه مواردی را باید تغییر بدهید. در تأمین سرمایه جمعی سهامی، شرایطی که شما منتشر می‌کنید شرایط نهایی هستند.

ممکن است این کار خیلی طول بکشد

باید بارها ایده‌تان را ارائه بدهید… دوباره و دوباره و دوباره، در آسانسور، طی تماس ویدیویی، جلسه‌های اداری و حتی در خیابان. باید هر ارائه را طبق سلیقه‌ي یک سرمایه‌گذار خاص تغییر بدهید. و هیچ‌وقت متوجه نخواهید شد که چه‌قدر طول می‌کشد تا آخرین امضا را بگیرید.

بیایید یک بار دیگر موارد اصلی که مؤسان در مراحل اولیه تأمین سرمایه باید به آن‌ها توجه کنند را خلاصه کنیم:

تأمین سرمایه جمعی سهامی یا تأمین سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر

 

جدول بالا (از چپ به راست):

مقایسه روش های تأمین سرمایه

در نتیجه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا تأمین سرمایه جمعی سهامی؟ سرمایه‌گذاران خطرپذیر و تأمین سرمایه جمعی سهامی!

هر روش برای شرکت شما ارزش منحصربه‌فرد و متفاوتی خواهد داشت. اگر می‌توانید، هر دوی این روش‌ها را انجام بدهید و از هر روش بهترین بهره را ببرید. ماهیت مکمل تأمین سرمایه جمعی سهامی توسط سرمایه‌گذاران پیشروی زیادی به رسمیت شناخته شده است:

«سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر با خود تخصص به همراه دارند، اما جمعیت با خود مشتری و طرفدار به همراه می‌آورد.»

– نوال راویکانت (مدیر عامل AngelList، سرمایه‌گذار اوبر، توییتر، Yammer و صدها کمپانی دیگر)

«تأمین سرمایه جمعی سهامی به کارآفرینان امکان دسترسی به گروه جدیدی از سرمایه‌گذاران را می‌دهد که می‌تواند دارایی بسیار خوبی برای کسب‌وکارشان باشد. من از سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که توسط تأمین سرمایه جمعی سرمایه جذب می‌کنند استقبال می‌کنم. این یعنی که آن شرکت حتی قبل از این که من در آن سرمایه گذاری کنم به تعداد زیادی مبلغ دسترسی دارد.»

– تیم دریپر (کمپانی DFJ، سرمایه‌گذار بایدو، تسلا، اسکایپ، و کمپانی‌های دیگر)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!