Skip to content

در سال‌های اخیر، سطح آگاهی مردم دنیا از تأمین سرمایه جمعی به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که تأمین سرمایه جمعی بین سال‌های 2020 تا 2025 می‌تواند به 90 میلیارد دلار برسد، بنابراین عجیب نیست که سرمایه‌گذاران خصوصی و استارتاپ‌های بیشتر و بیشتری تأمین سرمایه جمعی را به عنوان گزینه‌ای برای تأمین سرمایه یا سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. تأمین مالی استارتاپ‌ها دیگر امتیازی برای صندوق‌های سرمایه یا افراد بسیار ثروتمند نیست، بلکه تقریباً در دسترس همه قرار گرفته است. در این‌جا 10 پلتفرم برتر تأمین سرمایه جمعی سهامی در اروپا را معرفی می‌کنیم:

SEEDRS

Seedrs، بریتانیا

Seedrs فعال‌ترین سرمایه‌گذار شرکت‌های خصوصی در بریتانیا و پیشروترین پلتفرم تأمین سرمایه جمعی سهامی در اروپاست. این پلتفرم به کاربران بریتانیایی و اروپایی این امکان را می‌دهد که روی رشد کسب‌وکارهای اروپایی موردنظرشان سرمایه‌گذاری کنند. سیدرز کسب‌وکارهای جدید و نوپای بریتانیایی و اروپایی را قادر می‌سازد که از طریق سرمایه‌گذاران، از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته گرفته تا خانواده و دوستان‌شان، سرمایه جذب کنند.

Seedrs حدود شش سال پیش شروع به کار کرد و از طریق این پلتفرم تا کنون 585 شرکت در بریتانیا و اروپا بیش از 395 میلیون پوند سرمایه جذب کرده‌اند. Seedrs در سراسر بازار اروپا تیم‌هایی دارد که در دفاتر کارشان به کارآفرینان در لندن، لیسبون، برلین، آمستردام و نیویورک خدمات ارائه می‌کنند. بازار ثانویه Seedrs برای سرمایه‌گذاران به عنوان تنها بازار ثانویه سهامی بریتانیا با عملکرد بالا در مراحل اولیه یک پیشنهاد منحصربه‌فرد است. این موضوع کاربران را قادر می‌سازد که سهام‌شان در شرکت‌هایی که توسط Seedrs سرمایه جذب کرده‌اند را بفروشند تا بتوانند میزان سهام‌شان را افزایش بدهند یا سهامی که از خریدش جا مانده‌اند را بخرند.

CROWDCUBE

Crowdcube، بریتانیا

Crowdcube به عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های تأمین سرمایه جمعی سهامی در دنیا به کارآفرینان و بنگاه‌های کوچک و متوسط این امکان را می‌دهد که در صنایع مختلفی از جمله هنر و طراحی، لوازم برقی، فیلم و تلویزیون، کسب‌کارهای حرفه‌ای، خدمات و صنایع دیگر از طریق سهام، قرض و سرمایه‌گذاری سرمایه جذب کنند. این پلتفرم که در سال 2010 شروع به کار کرد، با فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری افراد عادی در کنار افراد حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری را به کاری قابل دسترسی، مقرون به صرفه و پاداش‌دار تبدیل می‌کند.

از زمانی که Crowdcube در سال 2011 برای اولین بار به پیشروی تأمین سرمایه جمعی سهامی تبدیل شد تا کنون بیش از 450.990 عضو در بیش از 590 پروژه تأمین سرمایه از طریق این پلتفرم ثبت‌نام کرده و مبلغ 359 میلیون پوند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. Crowdcube در فوریه‌ی 2014 Crowdcube Venture Fund را تأسیس کرد که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با اطمینان یافتن از اینکه پول‌شان توسط یک مدیر سرمایه‌ی حرفه‌ای مستقل مدیریت و  به آن نظارت می‌شود، منابع مالی مورد نیاز استارتاپ‌ها را تأمین کنند.

FUNDEDBYME

FundedByMe، سوئد

FundedByMe در سال 2011 در استکهلم سوئد به عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های تأمین سرمایه جمعی در دنیا برای ارائه خدمات تأمین سرمایه جمعی سهامی و پاداش‌دار تأسیس شد. در حالی که سفارش‌های پاداش‌دار این پلتفرم در تمام دنیا در دسترس است، خدمات تأمین سرمایه جمعی سهامی آن تنها در اروپا در دسترس افراد قرار دارد. علاوه بر این، این پلتفرم دو روش تأمین مالی دیگر را نیز ارائه می‌کند: شراکت خاموش و وام.

در طی این سال‌ها بیش از 463 شرکت از 25 کشور دنیا از طریق این پلتفرم بیش از 39 میلیون یورو سرمایه جذب کرده‌اند. تعداد اعضای این شبکه‌ی در حال رشد بیش از 93.000 سرمایه‌گذار از 197 کشور دنیاست. تمرکز بر روی FundedByMe به دلیل بین‌المللی بودن آن است، زیرا این پلتفرم بر تسهیل سرمایه‌گذاری بین مرزی که هم کارآفرینان و هم سرمایه‌گذاران از آن سود می‌برند متمرکز شده است. در حال حاضر FundedByMe دفاتری در شش کشور دارد و در حال آماده شدن برای گسترش جهانی است و اعلام کرده که فعالیت خود را در مکزیک و دوبی شروع خواهد کرد. علاوه بر این، یک پیشنهاد اولیه‌ی عمومی را نیز در سال 2018 شروع خواهد کرد.

COMPANISTO

Companisto، آلمان

Companisto یک پلتفرم تأمین سرمایه جمعی سهامی مستقر در برلین است که چندین سرمایه‌گذار فرشته، کارشناس مالی سازمانی و سرمایه‌گذار خطرپذیر مشهور را در شبکه‌ی خود دارد. این پلتفرم که در سال 2012 تأسیس شد، با ارائه‌ی روش‌های متنوع پرداخت، از پرداخت مستقیم توسط کارت اعتباری شخصی گرفته تا تراکنش آنی پول و تراکنش‌های بانکی، خود را از سایر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند و به این ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر جایی از دنیا ساکن باشند. هر سرمایه‌گذار می‌تواند بین 5 تا 500.000 یورو سرمایه‌گذاری کند و هیچ محدودیتی برای میزان جذب سرمایه توسط استارتاپ‌ها وجود ندارد.

یکی از پروژه‌های تأمین سرمایه جمعی املاک این پلتفرم، Weissenhaus، یک استراحت‌گاه پنج‌ستاره‌ي لوکس است که به مبلغ 7.500.000 یورو سرمایه جذب کرده و به این ترتیب به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های تأمین سرمایه جمعی اروپا تبدیل شده است. Companisto با وجود بیش از 70.000 سرمایه‌گذار از 92 کشور و بیش از 40 میلیون یورو سرمایه‌ی جذب‌شده، به یکی از پیشروهای این بازار تبدیل شده و تا 21٪ از سهم بازار محلی را کنترل می‌کند.

INVESDOR

Invesdor، فنلاند

Invesdor یک پلتفرم تأمین سرمایه جمعی سهامی مستقر در هلسینکی است. این پلتفرم که در سال 2012 تأسیس شد به عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات تطبیق سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها فعالیت می‌کند. چیزی که در مورد این پلتفرم جالب است این است که به کسب‌وکارها در مورد چگونگی جذب سرمایه، از جمله تصمیم گرفتن برای این‌که چه کسی می‌تواند ملزومات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را ببیند یا چه کسی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند، اختیار کامل می‌دهد. جذب سرمایه شامل یک پروسه‌ی سه‌مرحله‌ای تأمین سرمایه جمعی می‌شود که استارتاپ‌ها را قادر می‌سازد که ارزیابی و شرایط پرونده را پیش از این‌که پروژه تأمین سرمایه شروع شود به شرکای Invesdor بفرستند.

وجه رقابتی این پلتفرم خدمات تکمیلی آن است، از ارائه‌ی مشاوره حقوقی گرفته تا خدمات حسابرسی، توسعه برندینگ، و خدمات دیگر که تعهد طولانی‌مدت آن‌ها ‌در کمک به رشد شرکت‌های ثبت شده در Invesdor را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که این پلتفرم به بزرگ‌ترین پلتفرم تأمین سرمایه جمعی سهامی بین مرزی در کشورهای نوردیک تبدیل شود. Invesdor تا کنون برای 213 شرکت موجود در لیستش در بیش از 102 پروژه‌ی موفقیت‌آمیز بیش از 38 میلیون یورو سرمایه جذب کرده است.

SEEDMATCH

Seedmatch، آلمان

Seedmatch را می‌توان پلتفرم تأمین سرمایه جمعی سهامی پیشرو برای استارتاپ‌های آلمانی دانست. این شرکت که در درسدن مستقر است در سال 2009 تأسیس شد. این کمپانی بین سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها واسطه می‌شود و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با مبلغ پایه‌ی 250 یورو برای هر پورتفولیوی شخصی، سهام خود را دریافت کنند.

Seedmatch استانداردهای بالایی برای اطلاعات باکیفیت دارد که استارتاپ‌ها باید آن‌ها را داشته باشند، اگرچه در مقابل مجموعه‌ی بزرگی از سرمایه‌گذاران را ارائه می‌کند که نقش فعالی در تمام پروسه، از تأمین مالی گرفته تا ارائه‌ی فیدبک به استارتاپ، بازی می‌کنند. Seedmatch بر مدل‌های کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و نوآوری در صنایع مختلف از جمله B2C و پایداری متمرکز است. با وجود 33 میلیون یورو که توسط این پلتفرم در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری شده و 102 پروژه که منابع مالی آن‌ها تأمین شده، تعجب‌برانگیز نیست که Seedmatch توانسته به نرخ موفقیت 95٪ دست پیدا کند. Seedmatch با داشتن نزدیک به 55.000 عضو در شبکه‌اش، 30٪ از بازار سهام آلمانی را در اختیار دارد.

FUNDERBEAM

Funderbeam، استونی

Funderbeam خودش را به عنون مارکت‌پلیس استارتاپ‌های دنیا معرفی می‌کند. این کمپانی اطلاعات شرکت‌های دنیا را با سندیکای بلاک‌چین و تجارت آنلاین ترکیب کرده، موانع سرمایه‌گذاری را کاهش داده، و نقدینگی برحسب تقاضا را به سرمایه‌گذاران استارتاپ‌ها در سراسر دنیا ارائه داده است. هدف Funderbeam که در سال 2013 در استونی تأسیس شد، این است که چیزی شبیه به یک «بورس اوراق بهادار جهانی» برای استارتاپ‌ها بسازد.

این شرکت تمام مراحل چرخه عمر سرمایه‌گذاری، از غربالگری اولیه گرفته تا ایجاد سندیکا، مدیریت و خروج را پوشش می‌دهد. سرمایه‌گذاری‌ها با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین (مانند یک دفتر عمومی برای معاملات) به توکن تبدیل می‌شوند. هر توکن دیجیتال نشان‌دهنده‌ی حقوق مالکش در سندیکای سرمایه‌گذاری است. Funderbeam همچنین دفتری در مرکز مالی لندن دارد و حضورش را در بازار اروپایی ثابت کرده است. قدم بعدی کار Funderbeam که به تازگی مورد پشتیبانی صندوق سرمایه‌گذاری ژاپن قرار گرفته است، حضور در ژاپن و آسیا-اقیانوسیه است.

MYMICROINVEST

MyMicroInvest، بلژیک

MyMicroInvest در سال 2011 به عنوان یک پلتفرم سرمایه‌گذاری تأسیس شد که از تکنیک‌های تأمین سرمایه جمعی برای فراهم کردن امکان انتخاب و سرمایه‌گذاری افراد عادی در کنار افراد حرفه‌ای در استارتاپ‌های اروپایی و بنگاه‌های کوچک و متوسط استفاده می‌کند. مدل سرمایه‌گذاری که MyMicroInvest برای پروژه‌های منتخب ایجاد کرده شامل ترکیبی از سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و تأمین سرمایه جمعی می‌شود. در نتیجه، این پلتفرم می‌تواند به افراد یک فرصت خاص برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر بدهد و در کنار آن به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران فرشته این امکان را می‌دهد که از همین شرایط استفاده کنند و پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خود را گسترش بدهند.

MyMicroInvest از زمان شروع به کار تجاری تا کنون بیش از 31.5 میلیون یورو سرمایه جذب کرده و حالا بیش از 35.000 عضو دارد. هم‌چنین این پلتفرم اولین پلتفرم تأمین سرمایه جمعی دنیاست که سیستمی ایجاد کرده که با ایجاد رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد با خدمات مالی بلژیک و مرجع بازار (Belgian Financial Services and Markets Authority) به شرکت‌های نوپا امکان ارائه پیشنهاد عمومی برای صندوق پس‌انداز بلژیک (Belgian Savings) را می‌دهد.

WISEED

WiSEED، فرانسه

WiSEED با استفاده از هوش جمعی جامعه‌ی قدرتمند 70.000 عضوی و در حال رشد خود فرصت‌های نوآورانه‌ای برای‌ سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. این پلتفرم که در سال 2008 به عنوان اولین پلتفرم تأمین سرمایه جمعی سهامی در دنیا شروع به کار کرد به همه این امکان را می‌دهد که در بخش‌هایی مانند بیوتکنولوژی، فناوری پاک، صنعت دیجیتال و املاک سرمایه‌گذاری کنند در حالی که این مزایا پیش از آن تنها در اختیار افراد خاص بود. اعضای WiSEED از زمان تأسیس این پلتفرم تا کنون با پشتیبانی از بیش از 120 پروژه، بیش از 55 میلیون یورو در اقتصاد سرمایه‌گذاری کرده است. WiSEED که به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی در دسترس است، از مرجع حل و نظارت فرانسه (ACPR) به عنوان یک پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات سرمایه‌گذاری (PSI) مجوز دریافت کرده است.

STARTUPXPLORE

Startupxplore، اسپانیا

Startupxplore که در سال 2014 تأسیس شده، با داشتن 10.000 شرکت بزرگ‌ترین جامعه‌ی استارتاپ و سرمایه‌گذاری اسپانیاست. تمرکز اصلی این سایت بر پلتفرم سندیکای سرمایه‌گذاری‌اش است که سرمایه‌گذاران زمان‌شناس، بی‌تجربه و خارجی را قادر می‌سازد که در استارتاپ‌های اسپانیایی سرمایه‌گذاری کنند و پورتفولیوی خود را با سرمایه‌گذاری در کنار گروهی از سرمایه‌گذاران رده‌بالای اسپانیایی که سابقه‌ای ثابت‌شده در سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها دارند گسترش دهند. هدف Startupxplore این است که به شما ابزارهای لازم را بدهد تا یک پورتفولیوی گسترده و متعادل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خلاق بسازید.

“مقایسه‌ی مزایا و معایب تأمین سرمایه از طریق تأمین سرمایه جمعی سهامی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!