Skip to content

هنگام کار با اسکرام می توانیم با گذاشتن بک‌لاگ اسپرینت (sprint backlog) روی بورد وظایف اسکرام، کاری کنیم آن‌ها به چشم بیایند. اعضای تیم به طور مداوم در کل مدت اسپرینت (بازه زمانی مشخص شده)، بورد وظایف را به‌روزرسانی می‌کنند. اگر وظیفه جدیدی به ذهن کسی برسد (مثلا امتحان کردن کد فلان روی ویندوز 8.1)، آن را روی یک کارت جدید می نویسد و به دیوار می زند.

در طی مدت انجام اسکرام روزانه یا پیش از آن، تخمین ها تغییر می‌ کنند (بالا یا پایین می روند)، و کارت‌ها روی بورد جابجا می شوند.

به عنوان مثال، بورد اسکرام مانند شکل زیر است:
بورد وظایف
نمونه‌ای از یک بورد وظایف

هر ردیف بر بورد اسکرام، داستان یک کاربر است؛ داستان کاربر، واحد کاری است که ما تیم ها را ترغیب می کنیم برای انباشته محصولشان (product backlog) از آن استفاده کنند. تیم طی جلسه برنامه ریزی برای اسپرینت، موارد انباشته محصول را که در مدت اسپرینت پیشِ رو می توانند تکمیلشان کنند، انتخاب می کنند. هر یک از موارد انباشته محصول به چندین مورد وظیفه اسپرینت تبدیل می شود. هر کدام از آنها با یک کارت وظیفه نشان داده می شود که روی بورد اسکرام قرار می گیرد. نقطه شروع برای هر کارت وظیفه بر بورد وظایف اسکرام، ستون “انجام دادنی ها” است.

ستون‌هایی که عموما در بورد وظایف مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:
  • داستان: شرح داستان (ما به عنوان کاربر می خواهیم … ) بر روی این ردیف نشان داده می شود.
  • انجام دادنی ها: مکانی است برای همه کارتهایی که در اسپرینت جاری، در ستون “انجام شده ها” یا ستون”در حال انجام” قرار ندارند.
  • کارهای در حال انجام: هر کارتی که کارهای آن در حال انجام باشد، به این بخش تعلق دارد. هر گاه برنامه نویسی که تصمیم بگیرد بر کارت وظیفه ای کند و آماده شروع کار شود، کارت آن را جابجا می کند. این اتفاق اغلب طی اسکرام روزانه می افتد، زمانی که کسی بگوید “می خواهم امروز روی فلان چیز کار کنم”.
  • در انتظار تأیید: بسیاری از وظایف، کارت آزمایش متناظر با خود دارند. بنابراین، اگر کارت وظیفه کدنویسی کلاس فلان موجود باشد، این احتمال وجود دارد که یک یا چند کارت وظیفه دیگر مربوط به آزمایش آن هم بر بورد وجود داشته باشد: “آزمایش کردن کد فلان”، “نوشتن آزمایش FitNesse برای فلان”، “نوشتن تثبیت FitNesse برای فلان”، و غیره. بعضی کارت های وظیفه کارت آزمایش متناظر خود ندارد (مثلا “اصلاح باگ شماره 321 در باگزیلا”)، بنابراین در ستون “در حال تأیید” قرار می گیرند.
  • انجام شده ها: زمانی که کارها انجام شوند، کارت های مربوط به آنها در این ستون روی هم جمع می شوند. این کارت ها در پایان اسپرینت از روی بورد برداشته می شوند. گاهی اگر تعداد کارت ها زیاد باشد، همه یا تعدادی از آنها را در طی اسپرینت از روی بورد بر می داریم.
گاه در صورت نیاز، و بسته به تیم، فرهنگ، پروژه یا ملاحظات دیگر، ستون های زیر در بورد وظایف اسکرام به کار می روند:
  • یادداشت ها: مکانی صرفا برای نوشتن یکی دو یادداشت.
  • آزمایش های از پیش تعیین شده: ما مایلیم “توسعه داستان آزمایش محور” یا “توسعه پذیرش آزمایش محور” انجام دهیم، بدین معنی که آزمایش ها قبل از آن که داستان کدنویسی شود، نوشته شوند. تیم های بسیاری دریافته اند شناسایی و تعیین آزمایش های پذیرش، پیش از آن که کدنویسی بر روی یک داستان مشخص آغاز شود، کمک کننده است. این ستون فقط شامل محلی برای تیک زدن است که نشان دهد کدام آزمایش ها از قبل تعیین شده اند.

در زیر تصاویری از بوردهای وظایف واقعی در حال استفاده آمده است.

یک بورد وظایف که در اتاق تیم آویزان است:

بورد وظایف

بورد چوب پنبه ای که بر دیوار آویزان شده:

بورد چوب پنبه‌ای

بورد وظایف فلزی که کارت ها با مگنت روی آن قرار داده شده اند:

بورد وظایف فلزی

یک بورد وظایف اسکرام که با نوارهای سیاه بر روی یک کمد دیواری ساخته شده (داخل کمد غذا هست!):

بورد وظایف اسکرام

یک تیم با اعضای پراکنده که از امکانات یادداشت برداری Outlook بر روی یک دسکتاپ اشتراک گذاری شده، استفاده می کنند:

بورد وظایف به اشتراک گذاشته شده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!