Skip to content

جلسات سرپایی کاری، چه نوع جلساتی هستند؟ همان‌طور که از نام‌شان هم مشخص است، این جلسات بدون نشستن و حالت رسمی متداول برگزار می‌شوند. اما چرا این جلسات سرپایی هستند؟ یکی از دلایل این است که اگر صندلی و نشستنی در کار نباشد، برای جلوگیری از آزار افراد هم که شده، مدت زمانی کوتاه به جلسه اختصاص داده می‌شود و از اتلاف وقت و حاشیه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید. این جلسات باعث می‌شوند تا اعضای تیم متعهد بمانند و هر روز با انرژی و تمرکز بیشتری به سمت انجام وظایف‌شان بروند.

مزایای برگزاری جلسات سرپایی

مزایای زیادی در برگزاری جلسات سرپایی وجود دارد. برای مثال، بسیاری از تیم‌های توسعه محصولات رایانه‌ای و نرم‌افزاری برای آگاه‌ نگه‌داشتن اعضای تیم از اهداف، ایجاد یکپارچگی و روشن‌سازی وظایف و مطلع‌ نگه‌داشتن اعضای تیم درباره چالش‌های پیش رو از این جلسات استفاده می‌کنند. ایجاد یکپارچگی میان فعالیت‌های مختلف هم می‌تواند دستاورد مفیدی باشد. جلسات سرپایی معمولا مدت زمانی میان ۵ تا ۱۵ دقیقه دارند. ایستادن افراد شرکت‌کننده در این جلسات یادآور این است که نباید طول زمان کار زیاد شود و حضار را خسته کند. به این جلسات سرپایی، جلسات اسکرام روزانه یا حضور-غیاب سازمانی هم می‌گویند.

قوانین جلسات

این جلسات باید هر روز در زمان و مکان مشخص برگزار شوند. همه اعضای تیم‌های کاری برای شرکت در این جلسات دعوت هستند. اما باید بدانید که اگر شخصی به موقع در زمان اعلام‌شده جلسه، حضور نداشته باشد، به خاطر او جلسه به تعویق نمی‌افتد. پس همه باید سر ساعت معین در مکان حاضر شوند. از شاخصه‌های اصلی جلسات سرپایی باید به این اشاره کرد که فرصتی ناب برای آشنایی و تعامل کارکنان با هم پدید می‌آورند و صرفا فرصتی برای سخنرانی یک‌سویه مدیران و سهام‌داران شرکت‌ها نیستند. در جلسات سرپایی از چالش‌هایی صحبت می‌شود که اگر به آنها به موقع رسیدگی نکنید، احتمال بدل‌شدن‌شان به مشکلات عمده و اساسی وجود دارد. حضار در جلسه به نوبت می‌توانند صحبت کنند و تیم را در جریان دستاوردهای خود قرار بدهند. درخواست کمک و هم‌فکری هم از سوی اعضای تیم و کارکنان مطرح می‌شود. باید بدانید که جلسات سرپایی ساختاری مشخص دارند اما از انعطاف‌پذیری هم برخوردارند و قرار نیست در آنها درباره موضوعات بحث‌برانگیز و طولانی صحبت شود.

سه پرسش درباره‌ی این جلسات

افراد تیم‌های کاری در جلسات سرپایی سه پرسش مهم را بررسی و مطرح می‌کنند. این پرسش‌ها می‌توانند نشان دهند که تیم کاری در راستای اهدافی که برای توسعه محصول و خدمات خود در قالب بک‌لاگ و اسپرینت طراحی کرده بوده، در حال حرکت است یا خیر:

۱.دیروز چه کارهایی انجام داده‌ایم که در راستای تحقق اهداف اسپرینت بوده است؟

۲.امروز باید چه کارهایی در راستای تحقق اهداف اسپرینت انجام بدهیم؟

۳.آیا مانعی بر سر راه تیم برای محقق‌کردن اهداف وجود دارد؟

نگاهی دقیق به مسیری که هر یک از اعضای تیم طی کرده‌اند و قرار است که طی کنند، باعث می‌شود تا فرایند توسعه هر محصول و خدمتی روی روالی مشخص و موفق قرار بگیرد. بررسی و واکاوی موانع هم روشی مناسب برای تسریع و تسهیل عملکردها و اقدامات تیمی برای رسیدن به نتایج مطلوب است.

“الگوهایی برای جلسات سرپایی روزانه؛ ماجرا از چه قرار است؟”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!