Skip to content

بک‌لاگ (Backlog) چیست؟ مجموعه‌ای فهرست‌وار از اقدامات و ویژگی‌هایی که باید در مسیر تولید و توسعه محصول از آنها تبعیت کرد. اسپرینت هم که بخش‌بندی برنامه‌های اسکرام یا برنامه‌های بخش‌بخش از روند کار توسعه محصول است. حال باید بگوییم که اسپرینت بک‌لاگ (Sprint Backlog) هم مجموعه‌ای از بخش‌های بک‌لاگ محصول است که در آن طرح و برنامه‌ای برای پیش‌برد توسعه محصول و شناسایی اهداف هر اسپرینت وجود دارد. در واقع، اسپرینت بک‌لاگ نوعی پیش‌بینی است. این پیش‌بینی از سوی تیم توسعه محصول صورت می‌گیرد و طی آن مشخص می‌شود که عملکرد محصول چطور خواهد بود.

با اسپرینت بک‌لاگ بیشتر آشنا شوید

اسپرینت‌بک‌لاگ تمام فعالیت‌هایی است که برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده در هر اسپرینت به آنها نیاز هست. یعنی در آن، گام‌های لازم برای احقاق هدف محصول تعریف شده است. در این بک‌لاگ، حداقل یک فرایند از اولویت بیشتری نسبت به فرایندهای دیگر برخوردار است. فرایندی که در اولویت قرار می‌گیرد با توجه به جلسات تیمی و اطلاعات قبلی و کنترل گذشته‌نگر در فرایند تولید محصول تعریف می‌شود.

اسپرینت‌بک‌لاگ در واقع، برنامه‌ای است با جزئیات کافی که بنا به تغییرات احتمالی در برنامه اسکرام تیمی، می‌تواند دچار تغییراتی هم شود. اسپرینت‌بک‌لاگ‌ها مبتنی بر اسپرینت‌ها به وجود می‌آیند. فقط هم اعضای تیم توسعه محصول هستند که اجازه دست‌کاری و تغییر در برنامه اسپرینت‌بک‌لاگ‌ها را دارند. این برنامه‌ها حاوی تصویری روشن و عینی از اقداماتی است که برای رسیدن به اهداف اسپرینت‌ها باید اجرایی شوند.

با اینکریمنت آشنا شوید

اینکریمنت (Increament) یا افزایش مرحله‌ای هم اصطلاح دیگری است که برای تیم‌های توسعه محصول، نام‌آشنا به شمار می‌رود. اینکریمنت نوعی توسعه است و به مجموعه مواردی گفته می‌شود که در بک‌لاگ محصول وجود دارند و در یک اسپرینت تکمیل می‌شوند و به پایان می‌رسند. در پایان هر اسپرینت، باید اینکریمنت آن مرحله هم تیک تکمیل‌شدن بخورد. در حالی این تیک به اینکریمنت تعلق می‌گیرد که اهداف تعریف‌شده برای محصول تا آن مقطع زمانی احقاق شده باشد. اینکریمنت گامی اساسی به سمت احقاق اهداف است و با انجام آن قدمی در جهت رساندن تیم به سمت چشم‌اندازهایی برداشته می‌شود که در آغاز توسعه و تولید محصول تعریف شده بوده‌اند. زمانی که اینکریمنت در هر مرحله انجام می‌شود یعنی برنامه‌ها تا پایان اسپرینت از آغاز تا آن نقطه از کارها در جهت توسعه محصول انجام شده و باید به مراحل بعدی رفت.

این برنامه‌ها و اصطلاحات نوعی مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه و طراحی محصولات هستند که بیشتر مبتنی بر تصمیم‌گیری‌ها و تلاش‌های صاحبان محصول و تیم توسعه انجام می‌شوند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!