Skip to content

تعریف

بورد وظایف را به مبتدی‌ترین شکل آن می‌توان بر یک تخته وایت‌بورد یا حتی قسمتی از یک دیوار کشید. با استفاده از چسب برق یا ماژیک وایت‌بورد، این بورد به سه ستون تقسیم می‌شود: انجام‌دادنی‌ها / در حال انجام / انجام‌شده‌ها. برای هر وظیفه‌ای که تیم در حال کار برروی آن است، یک استیکی نوت یا کاغذ چسب‌دار، در ستون‌ها قرار می‌گیرد که وضعیت فعلی آن وظیفه را مشخص می‌کند.

انواع مختلفی برای این بورد وجود دارد. چیدمان‌های مختلفی می‌تواند به کار گرفته شود، مثلا می‌توان به جای ستون‌ از ردیف‌‌های افقی استفاده کرد (گرچه استفاده از ستون عمومیت بیشتری دارد). تعداد و عنوان ستون‌ها می‌تواند متفاوت باشد، ستون‌های بیشتر اغلب برای نمایش یک فعالیت، مثلا یک فعالیت “تحت آزمایش” به کار می‌روند.

تابلوی وظایف مرتبا بر مبنای میزان پیشرفت تیم نسبت به آخرین به‌روزرسانی و بیشتر در حین جلسات روزانه به‌روزرسانی می‌شود. عموما بورد وظایف در ابتدای دوره زمانی (Iteration) هر پروژه، “از نو تنظیم می‌شود” تا برنامه‌ریزی آن دوره زمانی را به نمایش بگذارد.

مزایای مورد نظر

  • بورد وظایف “منتشرکننده اطلاعات” است، بدین معنی که تضمین می‌کند اطلاعاتی که مربوط به همه تیم است، به صورت بهینه انتشار یابد.
  • بورد وظایف به عنوان نقطه کانونی جلسات روزانه عمل می‌کند و جلسات را بر پیشرفت کار و موانع پیشِ رو متمرکز نگه می‌دارد.
  • سادگی و انعطاف‌پذیری بورد وظایف و اجزای ابتدایی آن (کاغذهای برچسبی، برچسب‌های نقطه‌ای و غیره). به تیم اجازه بدهید هر گونه اطلاعات مرتبط را ارائه کند: برای تمیز دادن ویژگی‌ها از رفع اشکال‌ها می‌توان از رنگ‌های متفاوت استفاده کرد؛ برچسب‌های پیکانی می‌توانند برای انتقال موارد خاص مانند وظایفی که به بن‌بست خورده‌اند به کار روند؛ برچسب‌های نقطه‌ای می‌توانند برای ثبت تعداد روزهایی که “انجام (پیشرفت)” یک وظیفه به طول می‌انجامد به کار روند و …

دردسرهای معمول

بسیاری از تیم‌های تازه‌وارد در Agile عجولانه به سراغ اتخاذ شبیه‌ساز الکترونیک بورد وظایف (بورد وظایف مجازی) می‌روند، در حالی که هنوز با نوع فیزیکی آن تجربه کافی به دست نیاورده‌اند؛ گرچه بوردهای مجازی هم انعطاف پذیری بسیار کمتری دارند، هم از نظر قابلیت‌های محیطی ضعیف‌ترند.

حتی تیم‌هایی که اعضای آن از نظر جغرافیایی پراکنده‌اند و استفاده از بورد وظایف مجازی برای آنها ضروری است، می‌توانند از بورد وظایف فیزیکی به صورت محلی بهره گیرند و سپس نسخه‌ای از اطلاعات آن را درون یک ابزار الکترونیکی وارد کنند.

منشأ

استیکی نوت‌ها یا کاغذهای چسب‌دار مدت‌ها پیش از آن که Scrum و Extreme Programming این رویکردهای فناوری سبک (Low-tech) و مزایای آنها را در کانون توجه قرار دهند، برای مدیریت بصری برنامه‌ریزی پروژه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. با این حال، قالب دقیق بورد وظایفی که در اینجا شرح داده شد، در اواسط سال 2000 بود که به یک استاندارد مسلم تبدیل شد.

  • 2003: قالب پنج‌ستونی بورد وظایف توسط مایک کوهن و در وب‌سایت او شرح داده شد. در همان حال، همانطور که این گالری عکس که توسط بیل ویک جمع‌آوری شده، نشان می‌دهد، انواع بسیار متنوعی از آن هنوز هم فراوانند.
  • 2007: در این مدت، قالب ساده‌شده سه‌ستونی بورد وظایف (انجام دادنی‌ها/در حال انجام/انجام‌شده‌ها) به قالبی محبوب‌تر و استانداردتر از نسخه پنج‌ستونی اصلی تبدیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!