Skip to content

استارتاپ ناب روشی است برای توسعه محصولات و کسب‌وکارها. این روش در تلاش است تا چرخه توسعه و تولید را کوتاه‌تر کند. به کمک آن می‌توان دریافت که یک مدل کسب‌وکار قابلیت اجرا دارد و کاربردی است یا خیر. روند استارتاپ ناب مبتنی بر فرضیاتی تجربی، آزمون‌کردن و یادگیری مداوم پیش می‌رود. هدف از این روند، رسیدن به روشی از تولید و توسعه کسب‌وکارهاست که طی آن، با توجه به نیاز مشتریان، فرایند خلق محصول با کمترین میزان خطا و اشتباه پیش می‌رود. با وجود استارتاپ ناب دیگر شکست‌ها و هزینه‌های مختلف ناشی از وجود اشتباه در بخشی از فرایند تولید باعث از بین‌رفتن دودمان کسب‌وکار نخواهد شد.

بررسی اجمالی

استارتاپ ناب هم قواعد و احکامی مشابه تولید ناب (lean manufacturing) و توسعه‌نرم‌افزاری ناب (software development) دارد. این روش می‌کوشد تا اقدامات اضافی در مسیر تولید را از میان بردارد و ارزش‌آفرین باشد. در واقع، بهینه‌سازی‌هایی که در این روش صورت می‌گیرد، نیاز کسب‌وکارها به وجود منابع حمایتی مالی و غیرمالی خارجی را کاهش می‌دهد. نتیجه این است که مدل‌ها و برنامه‌های کسب‌وکاری مفید و مناسبی به وجود می‌آیند و محصولی کامل و بی‌نقص شکل می‌گیرد.

در مسیر و فرایند اجرای استارتاپ ناب، نگاه به بازخورد مشتریان هم اقدامی اساسی و مهم به شمار می‌رود. در واقع، در مسیر به‌کارگیری روش استارتاپ ناب، هر شرکت و کسب‌وکاری مدام به این موضوع دقت دارد که خواسته و نیاز مشتریان چیست. اگر محصول یا خدمتی به دور از نیازها و خواسته‌های مشتریان باشند، دور تولید آنها خط کشیده می‌شود یا نیاز به بازبینی‌ها به وجود می‌آید.

بررسی مداوم بازخورد مشتریان از دو راه میسر است. یکی استفاده از شاخص‌های عملکردی و دیگری توسعه مداوم محصول است که باعث می‌شود مشتریان بهتر شناخته شوند. این روش یعنی استارتاپ ناب زمانی می‌تواند مفید واقع شود که سرمایه کسب‌وکارها آن‌قدر زیاد نیست که محصولی را به‌طور تمام و کمال وارد بازار کنند و اگر مشکلی پیش آمد، توانایی و یارای مقابله با عواقبش را داشته باشند.

روش اصلی در استارتاپ ناب، تولید نمونه محصول یا حداقل محصول پذیرفتنی (mvp) است. یعنی محصولی که به طور نمونه با هزینه‌ای کم و در مقیاسی اندک تولید می‌شود و بین مشتریان عرضه می‌گردد تا کارایی ایده مورد نظر سنجیده شود و تولیدکننده بداند که آیا با عرضه نسخه نهایی محصول خود در ابعاد وسیع به سود خواهد رسید یا خیر.

در واقع، استارتاپ ناب می‌خواهد با کمترین میزان هزینه و خسارت ممکن به محصولی برسد که مشتریان از آن رضایت دارند و نیازهای‌شان را رفع می‌کند.

در آخر

روش‌هایی مانند استارتاپ ناب برای کسب‌وکارهای نوپایی مناسبند که می‌خواهند بودجه و سرمایه خود را تحت کنترل داشته باشند و بتوانند از شکست در بازار جلوگیری کنند. این روش مبتنی بر نیاز و خواسته مشتریان پیش می‌رود و در آن سعی می‌گردد تا با حداقل منابع، نتایجی مثبت و کامل دریافت شود. تولید نمونه محصول برای اطمینان از جواب‌دادن ایده‌ها در ابعاد بزرگ هم از ویژگی‌های مهم این روش است. همان‌طور که پیش‌تر هم در متن گفته شد، این روش می‌تواند خطرات و ریسک‌های موجود در فرایند تولید را به کمترین میزان ممکن برساند و از اتلاف وقت و هزینه‌های مختلف جلوگیری به عمل بیاورد.

تله استارتاپ ناب!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!