Skip to content

بک‌لاگ محصول فهرستی از ویژگی‌های تازه، تغییرات و اصلاحات در ویژگی‌های قبلی محصول، تغییراتی در زیرساخت‌ها یا فعالیت‌های دیگری است که هر تیم باید انجام بدهد تا به نتیجه‌ای مشخص دست پیدا کند. هر بک‌لاگ منبع معتبری است که مشخص می‌کند هر تیم روی چه چیزهایی متمرکز خواهد بود و مسیر فعالیتش چیست. به عبارت دیگر، هیچ کاری به جز اقداماتی که داخل بک‌لاگ محصولات قید می‌شود، در مسیر تولید اجرا نخواهد شد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که وجود ایده و آیتمی در بک‌لاگ محصول لزوما تضمینی به اجرای آن نخواهد بود. در واقع، مسیر فعالیت تولید هر محصول مبتنی بر گزینه‌ها و ایده‌های موجود در بک‌لاگ پیش می‌رود اما وجود هر گزینه و ایده هیچ تعهد خاصی برای اجرا به تیم تولید تحمیل نمی‌کند و گزینه‌ها فقط حکم پیشنهاداتی را دارند که قابلیت اجرای‌شان موجود است.

بک‌لاگ و فرایند تولید محصول

اضافه‌کردن گزینه‌های مختلف به فهرست بک‌لاگ باید در روندی ارزان و سریع صورت بگیرد. همان‌طور که اضافه‌کردن گزینه‌های تازه به فهرست باید ساده و سریع انجام شود، حذف آیتم‌های ناکارآمد هم باید راحت و تند انجام شود. آیتم‌های تولید محصول در بک‌لاگ در شکل‌ها و فرمت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. استفاده از داستان‌های مشتریان برای ارائه آیتم‌های بک‌لاگ از عمده‌ترین و معمول‌ترین روش‌هاست. معنی این چیست؟ یعنی در بک‌لاگ محصول از گزینه‌هایی استفاده شود که نشان‌دهنده ابعادی از محصول هستند که می‌تواند مشکل مشتریان را حل نماید.

هر بخش از بک‌لاگ اندازه و جزئیاتی متنوع نسبت به گزینه‌های دیگر دارد. این مشخصات درباره هر گزینه است که معلوم می‌کند، هر ایده موجود در بک‌لاگ با چه ترتیب زمانی به سمت اجرایی‌شدن پیش خواهد رفت. ایده‌هایی که از نظر زمانی اجرای‌شان اولویت دارد، مواردی هستند که جزئیات اندکی دارند و حجم وسیع و پیچیده‌ای هم برای‌شان در نظر گرفته نشده است. زمانی که گزینه‌ای چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، برچسب آماده‌بودن به آن می‌خورد تا در مسیر اجرا پیش برود.

ترتیب اجرای بخش‌های مختلف بک‌لاگ

مادامی که یک تیم تولید محصول به درک بهتری درباره اهداف و راه‌کارهای رسیدن به آنها می‌رسد، ترتیب آیتم‌های موجود در بک‌لاگ هم دستخوش تغییراتی می‌شود. بنابراین، جابه‌جایی‌ها، حذف و اضافه‌ها و تغییراتی در روند و اولویت انتخاب و اجرای آیتم‌های موجود در بک‌لاگ به وجود می‌آید. همین‌هاست که باعث می‌شود تا بک‌لاگ پویا و اصطلاحا دینامیک باقی بماند. یکی از مهم‌ترین ابعاد استفاده از هر بک‌لاگی، تعیین اولویت‌ها در آن است. یعنی باید مشخص باشد که کدام‌یک از گزینه‌های موجود در آن، در مرحله نخست اجرا می‌شوند.

اصلاحاتی که در بک‌لاگ صورت می‌گیرد، به روند طراحی و تولید هر محصول جهت می‌دهد. بک‌لاگ‌ها هستند که به تیم‌های تولید محصول نشان می‌دهند روی چه چیزهایی کار می‌کنند و گام بعدی‌شان چه خواهد بود. امکان ارائه و به نمایش‌گذاشتن بک‌لاگ‌ها به طور فیزیکی و عینی هم وجود دارد. مثلا می‌توانید آنها را در قالب کارت‌ها یا برچسب‌هایی به نمایش بگذارید. استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند فایل‌های صفحه‌گسترده هم برای به نمایش‌گذاشتن بک‌لاگ مفید است. بوردهای الکترونیکی یا هر چیز دیگری که می‌تواند بک‌لاگ را برای اعضای تیم تولید و توسعه محصول به نمایش بگذارد، ایده خوبی خواهد بود. وجود چنین چیزهایی به ویژه در جلساتی که درباره تولید محصول برگزار می‌شود، روند کار را به طور دقیق‌تری در معرض دید افراد قرار می‌دهد.

آشنایی بیشتر با بک‌لاگ

بک‌لاگ‌های محصول دارای مراتب و انواعی هستند که باید آنها را بشناسید:

  • بک‌لاگ پورتفولیو: به خلاقیت‌ها و ایده‌های نویی گفته می‌شود که هر شرکت در نظر می‌گیرد و اصطلاحا به آن ایده‌های نو، اِپیک (epic) گفته می‌شود.
  • بک‌لاگ راه‌حل: در این بخش از بک‌لاگ از ابزارها و ظرفیت‌هایی گفته می‌شود که ابعاد مختلف راه‌کارها برای حل یک مساله را معرفی می‌کنند.
  • بک‌لاگ برنامه: این بک‌لاگ شامل آیتم‌هایی می‌شود که جنبه‌های مختلف راه‌کارها را به نمایش می‌گذارند.
  • بک‌لاگ تیمی: این بک‌لاگ شامل آیتم‌هایی می‌شود که تیم مشغول فعالیت روی آنها و اجرایی‌کردن‌شان است.

مزایای موردانتظار از بک‌لاگ

آیتم‌ها و گزینه‌هایی که در بک‌لاگ مطرح می‌شوند، همگی گزینه‌هایی هستند که در صورت انتخاب و اجرایی‌شدن می‌توانند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند. یادتان باشد هر ایده‌ای که به بک‌لاگ راه پیدا می‌کند لزوما اجرایی نخواهد شد و امکان دارد کنار گذاشته شود. زمانی که قرار است، یکی از آیتم‌های موجود در بک‌لاگ به مرحله اجرا برسد باید اطلاعات کافی درباره آن ارائه شود.

در واقع، در مسیر پیش‌برد محصول به سمت جلو است که بک‌لاگ و گزینه‌های موجود در آن رو به رشد و تکمیل‌شدن می‌روند. باید دید که ظرفیت کدام‌یک از ایده‌ها و گزینه‌های موجود در آن، برای شکوفاتر کردن محصول بیشتر است. اولویت‌بندی ایده‌ها و گزینه‌های موجود در بک‌لاگ باعث می‌شود تا مطلوب‌ترها انتخاب شوند و کار بهتر و بهره‌ورتر پیش برود. اطلاعات بک‌لاگ نباید با اطلاعات و ملزوماتی که برای مستندسازی فرایند تولید استفاده می‌شوند، اشتباه گرفته شود.

این موارد را در ذهن داشته باشید تا بک‌لاگ را با مستندات لازم اشتباه نگیرید:
  • وجود اطلاعات بک‌لاگ برای پیش‌برد تولید محصول ضرورت دارند اما برای تغییراتی که در محصول ایجاد می‌شود، کافی نیستند و برای ایجاد تغییرات نمی‌توان روی آنها به تنهایی حساب کرد. در واقع به اطلاعات و مستندات بیشتری برای ایجاد تغییرات نیاز است.
  • برخلاف مستندات الزامی در مسیر تولید، آیتم‌ها و گزینه‌های موجود در بک‌لاگ لزوما اجرایی و عملی نخواهند شد.
  • برخلاف مستندات الزامی و اطلاعات دقیقی که در آنها درباره تولید وجود دارد، امکان ایجاد اصلاح و بروز تغییراتی درباره آیتم‌های موجود در بک‌لاگ هست. مستندات الزامی تولید، اطلاعاتی درباره روند تولید محصولند که بعد از نقطه‌ای از کار، دیگر تغییری در آنها داده نمی‌شود اما آیتم‌های بک‌لاگ این محدودیت را ندارند.

دقت کنید که بک‌لاگ‌ها زمانی موثر و مفید خواهند بود که اندازه و حجم مناسبی داشته باشند و جزئیات موجود در آنها هم دقیق و کاربردی باشد. اگر بک‌لاگ بیش از اندازه، عریض و طویل شود و جزئیات زیادی در آن قرار بگیرد، اثرگذاری و کارایی‌اش را از دست می‌دهد و نیاز به ایجاد اصلاحاتی مانند کاهش اندازه و حجمش به وجود می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!