Skip to content

کارکردن روی تولید بک‌لاگ محصول می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد. بیشتر صاحبان کسب‌وکارها و محصولات معمولا با بک‌لاگ‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند که پر از جزئیات هستند و بسیار طولانی. در این مقاله از توصیه‌هایی می‌خوانید که نوشتن بک‌لاگ را موثر و ساده می‌کند.  برای اینکه بتوانید محصولی را به درستی و سهولت تولید کنید باید با ابعاد تولید بک‌لاگ هم آشنا شوید. با ما همراه باشید:

۱.  بک‌لاگ محصول را با نقشه راه محصول تکمیل کنید

برای اینکه بدانید، قرار است محصول‌تان چه مسیری را تا رسیدن به نتیجه نهایی طی کند، یک نقشه راه برایش طراحی کنید. در این نقشه باید اهداف و مزایای محصولی را قید کنید که قرار است تولید شود. بعد از طریق مسیر راه است که می‌توانید بک‌لاگ را طراحی کنید و از روی اهدافی که برای محصول متصور شده‌اید، اقدام به تولید بک‌لاگ به‌طوری دقیق نمایید. این کار باعث می‌شود تا بک‌لاگی تولید کنید که با استراتژی‌های تولید هم‌خوانی دارد و ابعادش کاملا مشخص است. یعنی می‌دانید که چه موارد و گزینه‌هایی را باید به آن اضافه کنید و چه مواردی را باید از آن حذف نمایید.

۱۰ توصیه درباره بک‌لاگ محصول

نقشه راه محصول

برنامه استراتژیک: این برنامه نشان می‌دهد که روند رشد احتمالی محصول در مراحل مختلف عرضه آن چگونه است.

بک‌لاگ محصول

ابزار تاکتیکی: این برنامه جزئیاتی شامل داستان‌های مشتریان را برای عرضه درست محصولات تولید و فراهم می‌کند. یعنی به مشتریان و جزئیات طراحی محصول می‌پردازد.

۲. تمرکز بک‌لاگ را روی عرضه بعدی محصول بگذارید

به بک‌لاگ محصول به چشم ابزاری تاکتیکی نگاه کنید. ابزاری که شامل جزئیاتی درباره مشتریان است و در عرضه محصول به شما کمک می‌کند تا امور بهتر پیش بروند. هر چقدر که بک‌لاگ بهتر و دقیق‌تری تهیه و تولید کنید، امکان به‌روزرسانی و استفاده مجدد از آن در مراحل بعدی کارتان هم میسرتر خواهد شد. برنامه‌ها و چشم‌اندازی که برای رشد محصول در نظر می‌گیرید باید در نقشه راه محصول بیایند.

۳. نوشتن بک‌لاگ را براساس طرحی کلی و به شکلی مختصر شروع کنید

زمانی که می‌خواهید یک محصول جدید روانه بازار کنید یا در نظر دارید تا ویژگی‌های تازه‌ای به محصول‌تان اضافه کنید به فکر کشیدن طرحی کلی از برنامه‌تان باشید و مختصر و مفید ببینید که چطور باید به اقدامات تازه‌تان فکر کنید. در این مسیر از بازخوردهایی بهره ببرید که مشتریان به شما ارائه می‌کنند. برای تکامل بک‌لاگ خود باید به نظرات و ایده‌هایی از مشتریان دقت داشته باشید. بعد یعنی زمانی که تولید محصول‌تان به بلوغ رسید، امکان این وجود دارد که روی آن، تغییراتی جزئی‌تر به وجود بیاورید.

۴. با تیم توسعه محصول همکاری کنید

برای طراحی و تولید بک‌لاگ محصول باید از تیم توسعه محصولات هم کمک بگیرید. این همکاری به شما کمک می‌کند تا از خلاقیت و دانش آنها بهره‌مند شوید. ضمن اینکه در تعامل با تیم توسعه است که متوجه نقوص فنی و اشکالات کار هم خواهید شد. در این صورت، درک اعضا از کار تیمی هم بیشتر می‌شود و نتایجی با ریسک کمتر و دستاوردهای بهتر و شفاف‌تر حاصل می‌شود.

۵. نه گفتن را یاد بگیرید

از توجه‌کردن به ایده‌ها و راه‌کارهایی که برایتان سود چندانی ندارند، دور بمانید. باید تلاش کنید تا در مسیر تعریف‌شده برای چشم‌انداز محصول باقی بمانید. در این صورت است که بر ارزش‌های تعریف‌شده برای محصول خود تکیه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید ایده‌ای وجود دارد که در حال حاضر ابعاد مثبت آن مشخص نیست، باید ایده مذکور را به نقشه راه محصول اضافه کنید تا آنجا به موضوع رسیدگی شود.

۶. دیدی کلان و جامع داشته باشید

هر چند توجه به خواسته‌های مشتریان و کاربران هر محصول بسیار مهم است و باید به ابعاد فنی تولید محصول هم دقت زیادی داشته باشید اما اینها کافی نیست. در کنار این موارد باید به تعاملی که وسیله با کاربر و مشتری برقرار خواهد کرد هم دقت کنید. یعنی از نظر روانی مشتری چه دیدی نسبت به محصول‌تان دارد. دقت‌کردن به جنبه‌های غیرفنی هر محصول هم بسیار مهم است. رابطه تعاملی کاربران و مشتریان با محصول را به‌دقت مورد نظر قرار بدهید.

۷. اولویت‌های‌تان را مشخص کنید

کمی خطر کنید تا مشخص شود که قرار است چه اشکالاتی در کارتان وجود داشته باشد. مثلا به آزمون و خطاکردن راه‌کارهایی بپردازید که معلوم نیست برای‌تان مفید خواهند بود یا خیر. این باعث می‌شود تا سریع‌تر، اشکالات تولیدتان مشخص شود و برای محصول اصلی دیگر اشتباهات را مرتکب نشوید. یعنی اولویت‌های مهم و کاربردی در مسیر تولید را شناسایی کنید و به کار ببرید.

۸. پرشور و فعالانه بک‌لاگ‌ را تهیه کنید

به کمک تیم طراحی به طور مرتب به پالایش بک‌لاگ بپردازید. از بازخورد مشتریان و اطلاعات و داده‌هایی که درباره محصول از گوشه و کنار پیدا می‌کنید، برای بهبوددادن به بک‌لاگ بهره ببرید. تمام دقت و تلاش‌تان را به کار بگیرید تا به محصولی دست پیدا کنید که کاملا مطابق میل مشتری است و ظرفیت رشد در بازار را دارد.

۹. بک‌لاگ را آماده و در دسترس قرار بدهید

با توجه به بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کنید، سعی نمایید تا عناصر و آیتم‌های موجود در بک‌لاگ را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید. با این کار، تعیین اولویت‌ها از میان آنها هم ساده‌تر خواهد شد. هر بخش از بک‌لاگ باید واضح، دست‌یافتنی و قابل‌آزمایش‌کردن باشد. چنین روندی باعث می‌شود تا تیم تولید محصول به برنامه‌ها مقید بماند و مدام با رصد بازخورد و واکنش مشتریان در جهت تولید محصولی اقدام کند که واقعا از مطلوبیت کافی برخوردار است.

۱۰. بک‌لاگ را واضح و بصری تولید کنید

سعی کنید بعد از اینکه درباره نگارش و طراحی بک‌لاگ به نتیجه‌گیری قطعی رسیدید، آن را به شکلی مکتوب و بصری درآورید و در جایی از محل سازمان یا شرکت نصب کنید و در معرض دید عموم قرار بدهید. این کار مزایای زیادی دارد. برای مثال، باعث وضوح بیشتر اهداف کسب‌وکار می‌شود و افراد تیم را در جریان مسیر تولید قرار می‌دهد. ضمن اینکه وجود چنین چیزی مانع از آن می‌شود که بک‌لاگی عریض و طویل بنویسید که جمع‌کردن آن کار دشواری است. در واقع، چنین حرکتی هم می‌تواند نماد و نشانه‌ای از مسیر فعالیت برای همه اعضای تیم تولید محصول باشد و هم به فعالیت‌های‌تان جهت بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!