Skip to content

بک‌لاگ چیست؟

منظور از بک‌لاگ در هر فرایند تولید، فهرستی از اقداماتی است که برای انجام‌شدن در نظر گرفته شده‌اند اما هنوز ترتیبی برای اجرای‌شان صورت نگرفته است. آیتم‌هایی با اطلاعات مربوط به آنها در بک‌لاگ مطرح می‌شود تا در صورت تایید صاحبان محصول و تیم تولید و ذی‌نفعان از آنها در توسعه محصول استفاده گردد. البته حضور این آیتم‌ها دلیلی قطعی بر استفاده از آنها نیست. در بک‌لاگ اطلاعات و گزینه‌هایی قرار می‌گیرند که امکان دارد در مسیر تولید مفید واقع شوند. تیمی هم وجود دارد که موسوم به تیم بک‌لاگ است و در اضافه‌کردن گزینه‌ها به بک‌لاگ نقش دارد. صاحب محصول کسی است که مدیریت و مسئولیت تیم بک‌لاگ را بر عهده دارد. در بک‌لاگ هم به نیازها و خواسته‌های مشتریان دقت می‌شود و هم به راه‌های رسیدن به آنها. بنابراین نیاز به مدیریتی قوی وجود دارد تا بتواند تمام این موارد را در کنار یکدیگر کنترل کند.

جزئیات در بک‌لاگ

شاید در ظاهر طراحی بک‌لاگ کار ساده‌ای به نظر برسد اما در حقیقت این‌طور نیست و مفاهیم پیچیده‌ای در پشت طراحی آن وجود دارد. چرا؟ در ادامه متوجه خواهید شد که چرا بک‌لاگ مقوله پیچیده‌ای است:

  • چیزهایی که در بک‌لاگ قید می‌شوند به احتمال زیاد مواردی هستند که روی محصول پیاده‌سازی می‌شوند. بنابراین هر آیتم موجود در آن احتمالا بخش مهمی از تولید است و باید با دقت به فهرست اضافه شود.
  • هر بک‌لاگ مدیر و مسئولی دارد که در واقع صاحب محصول است و باید تمام نظرات و ایده‌ها، اعضای تیم و ذی‌نفعان محصول را طوری هدایت کند که روند تولید به‌درستی پیش برود و گوناگونی عقاید موجب خراب‌شدن فرایند کار نشود.
  • تمام اعضای تیم محصول می‌توانند نظرات خود را مطرح و به بک‌لاگ اضافه کنند و این نشان می‌دهد که با فهرستی روبه‌رو خواهیم بود که برای ایجاد نظم و دقت لازم در آن نیاز به توجه بالایی وجود دارد.
  • بنا به فرایندهایی که در فرایند تولید محصول تکرار می‌شود، اطلاعاتی در دست تیم تولید قرار می‌گیرد که می‌تواند در پیش‌برد محصول نقش داشته باشد.
در ادامه نمایی از تیم بک‌لاگ را خواهید دید و سه منبع ورودی اولیه آن را هم می‌بینید:

بک‌لاگ تیم

1: بک‌لاگ برنامه/NFRS

2: زمینه و روند کار تیمی بک‌لاگ:

  • بازسازی‌های لازم در فرایند تولید
  • پشتیبانی و تعمیرات
  • بدهی‌های فنی دیگر

3:

  • وابستگی‌های مختلف تیمی دیگر
  • تعهدات دیگر
  • ایده‌های تازه/تحقیقات

بک‌لاگ برنامه متشکل از ویژگی‌هایی از محصول است که به کار اضافه خواهند شد. در طی برنامه‌ریزی اینکریمنتال (Program Increment (PI) Planning) ویژگی‌ها و آیتم‌هایی که نامزد ورود به بک‌لاگ هستند به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم و به‌تدریج وارد بک‌لاگ می‌شوند. تیم‌های بک‌لاگ مختلفی هم که در یک شرکت وجود دارند باید با هم در تعامل باشند و مانند جزیره‌هایی دورافتاده از هم کار نکنند. در واقع باید اهداف همه تیم‌ها مشابه باشد و در اموری مانند تولید ایده و تحقیقات با هم در ارتباط باشند.

تیم‌های بک‌لاگ برای تولید آیتم‌های تازه برای بک‌لاگ باید اموری مانند اصلاحات و بازسازی‌های لازم در بک‌لاگ را در نظر داشته باشند، به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان توجه کنند و اموری مانند پشتیبانی و بدهی‌های فنی در مسیر تولید را هم زیر نظر بگیرند.

۱۰ توصیه درباره بک‌لاگ محصول

بهینه‌سازی ارزش و سلامت سیستم تولید با تخصیص ظرفیت‌های درست

هر تیم چابکی دچار چالش‌هایی درباره کنترل امور داخلی مانند بدهی‌های فنی، اصلاحات و تعمیرات و ایجاد تعادل میان آنها با عوامل خارجی مانند در نظر گرفتن مشتریان و خواسته‌ها و نیازهایشان است. تمرکزکردن صرفا روی عملیات تولید می‌تواند تا مدتی مطلوب باشد و حتی نتایج خوبی را در بازار به وجود بیاورد. اما عواملی مانند بدهی‌های فنی می‌توانند سرعت کار را پایین بیاورند. برای اینکه چنین مواردی پیش نیاید، تیم‌ها مجبورند هم نگاهی به عوامل فنی و داخلی تولید محصول داشته باشند و هم مشتریان و بازار را که از عوامل خارجی هستند در نظر بگیرند. تیم برای اینکه بتواند در مسیر درستی به حرکت خود ادامه بدهد باید مدام روی ایجاد تعادل میان عوامل خارجی اثرگذار بر تولید و همچنین فناوری‌ها و عوامل فنی داخلی تمرکز نماید.

پس تیم بک‌لاگ باید اقدام به تخصیص ظرفیت کند. یعنی ببیند که هر اقدامی در مسیر تولید چه مقدار وقت و انرژی لازم دارد و با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که صورت می‌دهد، به هر بخش از کار، انرژی و زمانی مختص خودش ارائه کند. درباره پیاده‌سازی و توجه به هر اولویت باید در تیم صحبت شود. هر تیم و مدیر محصول با توجه به ویژگی‌های محصول خود اقدام به درصدبندی و تخصیص ظرفیت به بخش‌های مختلف کار می‌کند.

تیم بک‌لاگ

بک‌لاگ تیم – تخصیص ظرفیت – (داستان‌های کاربران-بازسازی‌ها-تعمیرات و نگهداری) – (PIبعدی یا همان برنامه‌ریزی اینکریمنتال)

درصدبندی‌ها و تخصیص ظرفیت‌ها می‌تواند بنا به نیازهای تولید محصول و شرایط در طول زمان تغییر کند.

اصلاح بک‌لاگ

در هر بک‌لاگی باید همواره گزینه‌هایی وجود داشته باشند که از هر نظر مورد تایید هستند و می‌توان آنها را به مرحله اجرا رساند. تیم‌های چابک همیشه آیتمی آماده برای اجرا دارند. این آمادگی از طریق اصلاح مداوم بک‌لاگ به دست می‌آید. در این تیم‌ها معیارهای کاربردی و مناسبی برای اضافه‌کردن آیتم‌ها به بک‌لاگ تعریف می‌شود. فرایند اصلاح بک‌لاگ، فرایندی مداوم است و نباید به چارتی زمان‌بندی‌شده محدود گردد. پالایش مداوم بخش‌های مختلف کار تولید محصول در طی فرایند تولید ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!