Skip to content

در چرخه تولید محصولات اصلاح بک‌لاگ امری رایج است. صاحبان محصول معمولا درباره مسیرهای آتی و پیش روی محصولات فکر می‌کنند و مایلند تا با ایجاد جزئیاتی بیشتر اقدام به ایجاد اصلاحاتی در روند تولید محصول کنند. منظور از صاحبان و افراد مرتبط با محصول، صاحبان کسب‌وکار، طراحان، اعضای تیم تولید و تمام ذی‌نفعانی است که به نوعی در زمینه طراحی محصول و عرضه آن نقش دارند. همه دوست دارند تا بک‌لاگی طراحی کنند که در آن گزینه‌هایی معقول و مرتبط با تولید محصول در نظر گرفته می‌شود. یعنی اهداف تولید و روند آن را به خوبی منعکس می‌کند. بک‌لاگ باید حالتی پویا و دینامیک داشته باشد. البته پرداختن زیاد از حد به جزئیات هم در آن جایز و لازم نیست. در صورت نیاز باید اصلاحات لازم درباره بک‌لاگ صورت بگیرد تا روند تولید محصولات هم بهبود یابد.

اهداف اصلاح بک‌لاگ

  • برای اطمینان‌ حاصل‌کردن از اینکه چشم‌انداز تعریف‌شده همچنان معتبر و صحیح است؛
  • برای شکل‌دادن به سیستم تولید؛
  • برای تعریف روند و زمینه کار تولید؛
  • برای تقسیم‌بندی مسیر تعریف‌شده برای تولید به بخش‌های کوچک‌تر و تعیین ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان از محصول؛
  • برای اولویت‌بندی‌کردن ویژگی‌های مهم‌تر محصول در روند تولید.

زمان‌های لازم و مناسب برای اصلاح بک‌لاگ

اصلاح بک‌لاگ معمولا بعد از گذشت هر یک-چهارم از زمان کلی انجام پروژه صورت می‌گیرد. در بعضی موارد هم اصلاح بک‌لاگ به‌طور مداوم تکرار می‌شود. در فرایند اصلاح باید اولویت‌ها در بک‌لاگ تعیین شوند. تعیین اولویت‌ها اهمیت دارد چون برای پیش‌برد تولید در مسیری درست باید در مراحل نخست کار، اولویت‌های مهم انجام شوند. البته تعیین اولویت‌ها در بک‌لاگ مهم است اما امکان اینکه بعدا از سوی صاحب محصول به آن رسیدگی شود هم وجود دارد. بک‌لاگ معمولا به شکل نقشه داستان مشتری طراحی می‌شود:

اصلاح بک‌لاگ در مسیر تولید
بک‌لاگ به عنوان نقشه داستان

اگر تولید محصول پیچیدگی‌های زیادی دارد، وجود تابلویی مشابه تصویر بالا به ردیابی امور و واضح‌ترشدن آنها کمک می‌کند. از این تصویر بیشتر برای جلسات برنامه‌ریزی عرضه محصول استفاده می‌شود. البته در جلسات اصلاح بک‌لاگ هم کاربرد دارد.

اصلاح بک‌لاگ

بعضی از اصول اسکرام توصیه می‌کنند که در هر اسپرینت، جلسات اصلاح بک‌لاگ هم وجود داشته باشد و ۱۰ درصد از ظرفیت این جلسات و بخش‌های کار به اصلاحات بک‌لاگ اختصاص داده شود.

بهتر است در انتهای فرایند اصلاح بک‌لاگ نقشه راه مشتری هم به‌روزرسانی شوند.

شیوه کار:

  • چشم‌انداز محصول؛ ذی‌نفعان و صاحبان کسب‌وکار باید اقدام به بازبینی و مرور چشم‌انداز محصول کنند و اقداماتی را که در جهت توسعه آن صورت گرفته، مرور کنند. باید ببینند که این موارد همچنان مطابق خواسته‌هایشان است؟ آیا همچنان نیاز به حرکت در مسیری وجود دارد که قبلا تعیین شده بود یا نیاز است که چشم‌انداز محصول را عوض کنند.
  • چشم‌انداز آتی مرحله بعد تولید؛ باید زمینه‌های استراتژیک تولید در مراحل بعدی هم مشخص شود. این زمینه‌ها مبتنی بر اهداف جزئی کار پیش می‌روند.
  • مطالعه بیشتر مشتریان؛ باید مشخص شود شغل، مشکلات و تمایلات مشتریان هدف‌گیری‌شده چیست.
  • بررسی اصلاحات حذفی؛ برخی از ویژگی‌های تعیین‌شده برای محصول در این بخش از کار باید بازبینی و حذف شوند.
  • ارزیابی ارزش‌های کسب‌وکار؛‌ تولید ابزارها و روش‌هایی برای بالابردن ارزش‌های افزوده تولید و اقداماتی که رسیدن به اهداف را ممکن می‌کنند.
  • طراحی و پیکربندی؛ تولید ویژگی‌های محصول در چارچوب طراحی و پیکربندی کار.
  • تعیین وابستگی‌ها؛ مشخص‌کردن وابستگی‌ها به تیم‌ها، سیستم‌ها و محصولات دیگر مرتبط با محصول در حال تولید.
  • اولویت‌بندی؛‌ باید ویژگی‌هایی از محصول که مهم‌ترند اولویت‌بندی شوند و رسیدگی به آنها در صدر قرار بگیرد. برآورد میزان پیچیدگی هر ویژگی هم در این مسیر کمک‌تان خواهد کرد. برای تعیین اولویت‌ها می‌توانید از روش WSJF هم کمک بگیرید.
  • نقشه راه را هم در آخر با ویژگی‌ها و اولویت‌های تازه تولید هم‌خوان کنید.

در مسیر اصلاح بک‌لاگ باید با تیم تولید و توسعه در ارتباطی تنگاتنگ قرار بگیرید و از تجارب و استعدادهایشان بهره ببرید.

آشنایی با بک‌لاگ تیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!