Skip to content

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در اسکرام، اصلاح بک‌لاگ محصول است. اما سوال اینجاست که در طول اصلاح بک‌‌لاگ باید چه کارهایی انجام شود؟ چطور مطمئن می‌شوید که مسیر اشتباه پیش نمی‌رود یا بیش از حد وارد جزئیات نشده‌اید؟ چه کسانی در ایجاد اصلاحات نقش دارند؟ با ما همراه باشید تا از شیوه و روند اصلاح بک‌لاگ محصولات برایتان بیشتر بگوییم.

اصلاح بک‌لاگ

هدف از اصلاح بک‌لاگ، همکاری با اعضای تیم اسکرام و ذی‌نفعان تولید محصول است. برای اینکه هر بخش از بک‌لاگ آماده شود، تیم توسعه محصول باید بررسی کند که هر گزینه موجود در آن به اندازه کافی از شفافیت برخوردار است و می‌تواند خواسته‌های ذی‌نفعان محصول را اجابت کند. هر بخش از بک‌لاگ محصولات باید مختصر و مفید باشد. در این صورت است که می‌توان آن را در قالب اسپرینت انجام داد و عملی کرد.

به‌طور کلی، هدف از اصلاح بک‌لاگ این است که تعاملی میان صاحبان محصول، تیم توسعه و ذی‌نفعان دیگر به وجود بیاید. آماده‌شدن بک‌لاگ و اصلاحات آن به عوامل مختلفی وابسته است. مثلا تجربه تیم توسعه محصول یا دانش آنها درباره محصول در این روند اثرگذار است. فرایند اصلاح بک‌لاگ زمان می‌برد و اگر به‌درستی انجام شود، وقت و زمان در برنامه‌ریزی اسپرینت را ذخیره می‌کند و صرفه‌جویی در زمان به وجود می‌آورد.

اصلاح بک‌لاگ قبل از برگزاری جلسات

مهم‌ترین بخش اصلاح بک‌لاگ از قبل از دست به کارشدن برای ایجاد اصلاحات شروع می‌شود. یکی از بدترین و غیرموثرترین استفاده‌ها از زمان اسکرام هم پرداختن به اصلاح آیتم یا گزینه‌ای در بک‌لاگ است که با چشم‌انداز محصول ارتباطی ندارد. برای تولیدکنندگان محصول در زمانی که یکی از ذی‌نفعان ایده‌ای را مطرح می‌کند، بررسی این موضوع لازم است که ایده مطرح‌شده چه ارتباطی با کار تیم دارد و فایده آن چیست. پس تولیدکننده محصول باید نظر ذی‌نفعان را بپرسد و بداند که خواسته و نیازشان چیست.

در واقع، آنچه حائز اهمیت است، توجه صاحبان محصول به ایده‌های ذی‌نفعان در فرایند اصلاح بک‌لاگ برای رسیدن به این موضوع است که هر ایده با چشم‌انداز بلندمدت محصول هم‌خوانی دارد یا خیر. حتی اگر ایده‌ای همخوانی کامل با اهداف و چشم‌اندازهای محصول نداشته باشد، باز هم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شاید به درد بخورد و مثلا بتوان از آن استفاده کرد یا بازاری تازه برای محصول به وجود آورد. اما بهتر است در فرایند اصلاح بک‌لاگ روی ایده‌هایی کار شود که با اهداف و دلایل وجود برند هم‌خوانی دارند.

در واقع، هر ایده‌ای در فرایند اصلاح بک‌لاگ به‌دقت مرور می‌شود تا میزان کارایی آن مورد سنجش قرار گیرد. نکته مهمی که در طراحی و تولید بک‌لاگ باید به آن دقت کرد، این است که حجم و اندازه آن مقداری مناسب داشته باشد. نمی‌توان بیش از ۱۰۰ گزینه در بک‌لاگ گنجاند و انتظار داشت که موثر و دقیق پیش برود.

فلوچارت اصلاح بک‌لاگ محصول
فلوچارت اصلاح بک‌لاگ محصول قبل از ترتیب‌دادن جلسه اصلاح بک‌لاگ

همان‌طور که می‌بینید برای تایید یک ایده و اضافه‌کردن گزینه‌ای تازه به بک‌لاگ، نیاز به گفت‌وگوهای زیادی میان ذی‌نفعان و صاحبان محصول وجود دارد. زمانی که صاحبان محصول به این نتیجه برسند که ایده‌های مطروحه به درد محصولات‌شان نمی‌خورد، آنها را کنار می‌گذارند. اینجاست که ذی‌نفعان یا باید این موضوع را بپذیرند یا اینکه به دنبال طرح ایده‌ای تازه باشند.

ادامه فرایند اصلاح بک‌لاگ

یکی از ستون‌های اصلی چارچوب هر اسکرامی، شفافیت و وضوح است. برای مدیریت بک‌لاگ محصول، ذی‌نفعان و تیم اسکرام باید به ترتیب به اقداماتی که قرار است انجام شود، واقف باشند و میزان آمادگی هر گزینه برای اجرا را هم شناسایی کنند.

بورد کانبان بک‌لاگ محصول

به‌طور معمول، هر گزینه موجود در بک‌لاگ محصول در سه جلسه اصلاح بک‌لاگ بررسی می‌شود. یعنی تا زمانی که ایده و گزینه‌ای که در بک‌لاگ مطرح شده به آمادگی کامل برسد، نیاز به بررسی‌های چندباره است. بار نخست، زمانی است که یکی از ذی‌نفعان ایده‌ای را مطرح می‌کند و این ایده در قالب یک جلسه برای همه معرفی می‌شود تا ابعاد و اندازه آن هم مشخص گردد.

تعیین حجم و اندازه هر ایده مانند برآوردکردن اندازه تی‌شرت است. اگر دقت کرده باشید، هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که اندازه تی‌شرتی با سایز اسمال یا همان کوچک چقدر است اما تقریبا همه می‌توانند براورد و حسی صحیح نسبت به اندازه این لباس داشته باشند. تعیین ابعاد و اندازه هر ایده برای توسعه محصولات هم همین‌طور براورد می‌شود. مرحله دوم کار هم به براورد جادویی یا براورد خاموش معروف است. در این قسمت از کار باید داستان و ایده پشت طرح‌کردن یک پیشنهاد برای قرارگرفتن در بک‌لاگ عنوان گردد. البته این بخش از کار سریع و به‌طور مختصر و اجمالی انجام می‌شود.

مرحله آخر کار هم برنامه‌ریزی است. این برنامه‌ریزی که طی آن مشخص می‌شود باید به کدام گزینه‌های موجود در بک‌لاگ بها داد و آنها را اجرا و عملی کرد، برنامه‌ریزی در این بخش از کار به برنامه‌ریزی پوکر (poker planning) معروف است. این مرحله بسیار وقت‌گیر خواهد بود. پس فقط باید آن را روی ایده‌هایی عملی کرد که ارزش کافی برای اجرا دارند و تیم به نتیجه‌گیری درباره مفیدبودن آنها رسیده است.

اصلاح بک لاگ؛ چطور به تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار چابک توجه داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!