Skip to content

علاوه بر نمودار گردش تجمعی که از ابزارها و شاخص‌های کانبان برای بررسی روند هر پروژه است، نمودار دیگری به نام نمودار کنترل هم وجود دارد. نمودار گردش تجمعی عملکرد هر پروژه را از نقطه‌نظر کارهای انجام‌شده، کارهای در حال انجام وکارهای انجام‌شده رصد و بررسی می‌کرد. این موارد در طول یک مدت‌زمان مشخص تعیین می‌شدند. در نمودار کنترل هم می‌توان موارد زیر را یافت:

  • قابلیت ارزیابی عملکرد تیم کاری با نمودار کنترل وجود دارد.
  • اثرات بروز یا ایجاد تغییرات در هر پروژه به‌کمک نمودار کنترل به نمایش گذاشته می‌شود.
  • تمام ذی‌نفعان یک پروژه می‌توانند از طریق نمودار کنترل به اطلاعاتی درباره روند پیشرفت کار دست یابند.
  • کیفیت خدمات و تولید هم از طریق این نمودار قابل‌بررسی می‌شود.

به‌طور رایج، هر تیمی باید چرخه‌ای زمانی برای فعالیت‌هایش در نظر داشته باشد. نتایج مثبت چنین چرخه‌ای به‌طور مستقیم روی کارتان دیده می‌شود. با وجود چنین چرخه‌ای، امکان سنجش ناهماهنگی‌ها و بررسی نبود انسجام در کارها به وجود می‌آید. به این دو موقعیت دقت کنید:

  • گاهی‌اوقات چرخه فعالیت‌ها در یک پروژه طولانی می‌شود. بروز تغییراتی در مسیر پروژه می‌تواند موجبات چنین چیزی را فراهم کند.
  • گاهی‌اوقات چرخه فعالیت‌ها نامنظم می‌شود. بنابراین نیاز به بررسی و رصد فعالیت‌های مختلف به وجود می‌آید تا به موجب آن ناهماهنگی‌ها کشف شوند.
خب به سراغ شاخص نمودار کنترل می‌رویم. به نمودار زیر نگاه کنید:

کمی در این نمودار عمیق شوید و به خط آبی‌رنگ توجه کنید. دو خط دیگر هم در نمودار وجود دارند: خط کنترل حد بالا (UCL) و خط کنترل حد پایین (LCL). این خطوط محدودیت‌های رایج بروز مشکلات را در پروژه نشان می‌دهند. این دو خط با فاصله ۳سیگما (توزیع نرمال) از میانگین محاسبه شده‌اند. آنچه در فاصله بین این دو حد قرار می‌گیرد، وضعیتی نرمال را به نمایش می‌گذارد. نیاز به انجام هیچ اقدامی برای این بخش از کار وجود ندارد. اما باید کاری کرد که در هر پروژه‌ای شرایط بالای خط UCL به وجود نیاید. نقاط زیر خط LCL هم می‌توانند بازتولید شوند.  از این شاخص‌ها می‌توان برای بررسی روند کارها در هر پروژه استفاده کرد.

شاخص‌های کاربردی کانبان؛ استفاده از نمودار گردش تجمعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!