Skip to content

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، زمانی که فردی برای شرکت گوگل درخواست استخدام پُر می‌کند از این شرکت با او تماس گرفته می‌شود و درباره سوالاتی که قرار است از او پرسیده شود، اطلاعاتی به او می‌دهند. گوگل این احساس را به فرد متبادر می‌کند که همراه و همگام با اوست و در طرف او قرار دارد. مسئولان استخدام به متقاضی شغلی درباره سوالات پیش رو، اطلاعات می‌دهند و حتی او را با معرفی بلاگ‌ها و وبسایت‌هایی در جهت آماده‌شدن برای پاسخ‌دهی به سوالات هم یاری می‌دهند.

در چنین شرایطی، رویکرد این است که اگر فرد مناسبی برای شرکت پیدا شود، همه سود می‌کنند:‌ هم متقاضی دریافت عنوان شغلی و هم شرکت. دریافت چنین ایمیلی برای استخدام در همه بخش‌های گوگل انجام نمی‌شود اما رویکرد بسیار جالبی است که می‌تواند روی فرایند استخدام اثرات مثبت بگذارد. بسیاری از افراد نمونه و خبره در مصاحبه‌های شغلی به‌خوبی ظاهر نمی‌شوند اما اگر فردی با پیش‌زمینه و آمادگی کامل حاضر شود و از فرصتی که به او برای آماده‌کردن خود از قبل داده شده، به‌خوبی بهره ببرد، قطعا موفق خواهد شد و دیگر جای حسرت برای او و شرکت به وجود نمی‌آید. گوگل در تمام زمینه‌های کاری خلاقانه عمل می‌کند، این خلاقیت و تفاوت حتی در مسیر استخدام نیروهای تازه هم خود را نشان می‌دهد.

مثالی از فرایند کاری گوگل در استخدام افراد در پُست مدیر محصول

در این بخش ایمیلی را  بررسی می‌کنیم که گوگل برای متقاضی استخدام در پُست مدیر محصول قبل از مصاحبه فرد با شرکت برای او ارسال کرده بوده است. در این ایمیل قید شده بوده که مدیر محصول اساسا کسی است که محصولات جدید و به‌روزرسانی‌های تازه‌ای را روی محصولات قبلی شرکت ایجاد می‌کند و خواهان ایجاد سود و ارزش بیشتر برای مشتریان و البته رونق‌دادن کسب‌وکار شرکت است. مدیر محصول باید به‌طور عمومی تمام بخش‌های تولید محصولات را کنترل کند و در نقش رهبر برای فرماندهی تیم‌های مختلف کاری ظاهر شود. این رهبر باید طوری عمل کند که مفهوم و نیت پشت تولید هر محصولی برای اعضای تیم‌های گوناگون جا بیافتد و بار دیگر گوگل را سربلند کند. گوگل به دنبال جذب مدیران پرشور و کسانی است که از رویارویی با چالش‌ها استقبال می‌کنند. در واقع، رهبران غریزی و مدیران خبره می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای فعالیت در گوگل باشند.

گوگل به دنبال استخدام مدیر محصولی است که نگاهی کلی به ابعاد و بخش‌های مختلف بازار دارد.

این فرد باید ضمن توجه به مشتری، تولیدات موبایلی، تولیدات اپلیکیشن و دقت به تغییر و توسعه زیرساخت‌ها برای رشد محصولات تصمیم‌گیری‌های لازم برای تولید استراتژی‌های توسعه محصولات را داشته باشد. در واقع، لازم است که مدیر محصول توانایی ایجاد توسعه و تغییر در خطوط تولید مختلفی از شرکت را در خود پرورش بدهد.

چنین توانمندی‌هایی در یک فرد باعث می‌شود تا در تیم کاری، روندی پویا ایجاد کند و همواره حواسش به استفاده از ظرفیت‌های مختلف در جهت توسعه تولیدات قبلی و راه‌اندازی تولیدات جدید باشد. ایجاد یک‌پارچگی میان بخش‌های مختلف تولید هم به دست این فرد است. پس گوگل نمی‌خواهد شخصی را برای توسعه محصولی خاص یا راه‌اندازی خط تولیدی ویژه استخدام کند، بلکه به دنبال کسی است که بتواند نگاهی کلی به مقوله تولید داشته باشد و هر توسعه‌ای را در بخش‌های مختلف پیش ببرد.

در ایمیلی که از سوی گوگل به متقاضی ارسال می‌شود، عنوان می‌گردد که در مصاحبه از علایق، پیشینه کاری و پروژه‌های مختلفی که فرد در گذشته روی آنها کار کرده، به‌دقت سوال خواهد شد. اگر می‌خواهید مورد قبول گوگل باشید، باید این توانایی را در خود تقویت کنید که در زمینه‌های گوناگون تولید دست به ابتکار عمل و مدیریت صحیح می‌زنید. یعنی فقط در یک زمینه خاص حرفه‌ای نیستید و نگاهی عمومی در زمینه پیشبرد پروژه‌های مختلف دارید. به عبارت دیگر، مثلا همان‌قدر که می‌توانید در مقوله پیشبرد اپلیکیشن‌ها موفق باشید، در زمینه تولید و راه‌اندازی خط تولید محصولی جدید هم توانا هستید. در واقع، گوگل خواهان جذب نیروهایی برای پست مدیریت محصول است که با نگاهی همه‌جانبه می‌توانند بخش‌های گوناگونی از کار را توسعه بدهند.

متقاضی باید انتظارات چه چیزهایی را در جلسه مصاحبه داشته باشد؟

در ایمیلی که به متقاضی شغل مدیر محصول داده می‌شود، به او می‌گویند که باید درباره مقوله‌های زیر تصویر ذهنی و آمادگی قبلی داشته باشد. ۵ مورد مهم در هر مصاحبه با کاندیدهای مدیریت محصول وجود دارد:

طراحی محصول

مدیران گوگل به مشتریان توجه ویژه‌ای دارند. رضایت و راحتی مشتری برای آنها اولویت اول است. پس اگر قرار به طراحی محصول باشد، درنظرگرفتن رفاه مشتری از همه چیز مهم‌تر خواهد بود. باید محصولی طراحی شود که تجربه کاربری را ارتقا می‌دهد. لازم است که جزئیات هر طرح متمرکز بر ایجاد بهترین نتیجه نهایی برای مشتریان باشد. پس ممکن است که در جلسه مصاحبه شغلی گوگل سوالاتی نظیر زیر مطرح شوند:

  • اگر بنا به ارتقای گوگل‌مَپ باشد، چگونه آن را بهبود خواهید داد؟
  • اگر بنا به تغییر حجم فضای ذخیره جی‌میل باشد، چه خواهید کرد؟
  • درباره بهبودبخشیدن به نتایج جست‌وجوی کاربران پیرامون رستوران‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
  • محصول موردعلاقه‌تان در میان محصولات گوگل چیست؟ چه چیزی را درباره آن بیش از همه دوست دارید و چه چیزی را کمتر می‌پسندید؟
  • اگر بنا باشد که یک ویژگی متحیرکننده دیگر به گوگل اضافه کنید، پیشنهادتان چیست؟
  • اگر در تیم تشخیص اسپم (spam) در گوگل مشغول به فعالیت شوید، چه اقداماتی برای شناسایی سایت‌های دوپلیکیت خواهید داشت؟

باید بدانید که گوگل روی تولید محصولاتی سرمایه‌گذاری می‌کند که کاربردوست (user friendly) هستند و تجربه کاربران در تعامل با برند را ارتقا می‌دهند. پس اگر می‌خواهید در مصاحبه شغلی در گوگل موفق شوید، حتما نیاز است که به مشتریان و کاربران نگاهی ویژه داشته باشید و آنها را در اولویت هر پروژه‌ای قرار بدهید.

تجزیه و تحلیل

مدیران گوگل با اعداد رابطه خوبی دارند و با ارقام به‌خوبی و به سرعت کار می‌کنند. این افراد شاخص‌های کمی و البته کیفی خوبی برای براوردکردن امور در نظر می‌گیرند و تصمیمات درستی برای مسائل مختلف اخذ می‌کنند. آنها در عمل هم قوی هستند و علاوه بر طرح‌دادن و تصمیم‌گیری می‌توانند در بخش‌های عملی هر پروژه هم ورود کنند و حضوری موثر داشته باشند. با علم به این موارد، گوگل به متقاضیان پست مدیریتی خود می‌گوید که در زمینه‌های زیر برای شرکت در جلسه مصاحبه آمادگی شغلی داشته باشند:

  • در هر ثانیه، چند جست‌وجو در گوگل انجام می‌گیرد؟
  • چند عدد آیفون در هر سال در آمریکا به فروش می‌رسد؟
  • برای ارزیابی موفقیت محصولتان به عنوان مدیر محصول از چه شاخصی استفاده خواهید کرد؟

پس توانایی تحلیل ریاضی در کسانی که خواهان کار برای گوگل هستند، بسیار مهم است. اگر ذهن مدیران گوگل در تحلیل و تولید شاخص‌های کمی قوی نباشد، از پس حجم گسترده کار برنخواهند آمد.

مناسبات فرهنگی

یکی دیگر از زمینه‌های مهمی که در مصاحبه شغلی از متقاضیان در گوگل درباره آن پرسیده می‌شود و روی آن تاکید زیادی وجود دارد، مقوله مناسبات فرهنگی شرکت و هماهنگی آن با کاندیدای احراز پست است. مدیران و کارکنان گوگل مدام به دنبال بهترشدن هستند و برای طرح و پروژه‌ای خاص و ایدئال نقشه می‌کشند. علاوه بر طرح‌دادن در زمینه اجرا هم غیرت‌مندی و تلاش زیادی در بخش‌های مختلف گوگل جاری است.  پس در استخدام نیروهای تازه هم به دنبال کسانی هستند که به‌خوبی دارای این ویژگی‌ها باشند و بتوانند به‌سادگی در محیط شرکت مشغول به کار شوند و فرایندها را پیش ببرند. گوگل در ایمیل خود به متقاضی شغلی می‌گوید که درباره تناسب فرهنگی میان کاندید و شرکت، احتمالا سوالات زیر مطرح خواهد شد:

  • چرا گوگل را برای کارکردن انتخاب می‌کنید؟
  • چرا می‌خواهید برای دریافت پست شغلی مدیریت محصول اقدام کنید؟

ابعاد فنی و تکنیکی

بحث مدیریت محصول با موارد و الزامات فنی و تکنیکی کار ارتباط تنگاتنگی دارد. پس اگر قرار است که به جایگاه مدیریت محصول در شرکتی مانند گوگل برسید باید با ابعاد فنی کار آشنا باشید و ارتباط خوبی با مهندسان برقرار کنید. در مصاحبه‌های شغلی گوگل درباره توانایی‌های تکنیکی هر متقاضی هم سوال خواهد شد. مثلا:

  • الگوریتمی برای شناسایی تداخل جلسات بنویسید.

استراتژی

مدیران گوگل در زمینه رهبری کسب‌وکارها سرآمد هستند. پس باید متقاضیانی برای پست‌های مدیریتی این شرکت درخواست بدهند که مجهز به ویژگی‌های رهبری قوی هستند و می‌توانند کسب‌وکارها را به‌خوبی مدیریت نمایند. البته لازم نیست که متقاضی دوره‌های مرتبط با کسب‌وکار را گذرانده باشد یا مدرکی در این زمینه ارائه کند، بلکه آنچه اهمیت دارد، مجهزبودن به غریزه کسب‌وکار و توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری سریع است. در این زمینه هم سوالاتی از کاندیداهای احراز پست‌های مدیریتی پرسیده می‌شود:

  • اگر شما از مدیران گوگل بشوید، درباره شرکت مایکروسافت نگرانی‌هایی خواهید داشت؟
  • به نظر شما گوگل باید در برگزاری رویدادهای مهمی مانند فروش بلیت برای کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و… با اهداف تبلیغات و بازاریابی شرکت کند؟

در جلسه مصاحبه شغلی گوگل می‌توان انتظار چه چیزهایی را نداشت؟

آزمون‌های تست هوش و حل معما معمولا در جلسات مصاحبه شغلی گوگل جایی ندارند. دپارتمان استخدام و جذب نیروهای تازه در گوگل بررسی‌های لازم را انجام داده و دریافته است که سوالاتی این‌چنینی نمی‌توانند کفایت و لیاقت متقاضیان شغلی را نشان بدهند. از جمله این پرسش‌ها می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • دو تاس می‌ریزیم، احتمال اینکه عدد دوم از عدد اول بیشتر باشد، چقدر است؟
  • بدون استفاده از ماشین‌حساب بگویید که حاصل ۲۷ در ۲۷ چقدر است؟

البته ممکن است که سوالات هوشی مرتبط با فعالیت‌های تخصصی شغلی از فرد پرسیده شود. اما از سوالات رایجی که توانایی هوشی مخاطبان را در سطحی که مطرح شد، می‌پرسند در مصاحبه‌های شغلی گوگل خبری نیست. این دست از پرسش‌ها که اتفاقا بسیار رایج هستند در گوگل جایی ندارند. خلاقیت و نکته خاصی در پاسخ‌دادن به این پرسش‌ها دیده نمی‌شود. پس گوگل هم به سراغشان نمی‌رود.

برای حضور در مصاحبه شغلی گوگل چطور باید آماده شد؟

با توجه به سوالاتی که در جلسه مصاحبه شغلی گوگل مطرح می‌شود، فردی که می‌خواهد به عنوان مدیر محصول این شرکت فعالیت کند باید آمادگی‌های لازم را برای پاسخ‌گویی داشته باشد. مثلا درباره حساسیت گوگل روی مشتریان، باید برنامه و طرحی درباره مطالعه پرسونای مشتریان در ذهن متقاضی وجود داشته باشد.

طراحی پرسونا برای مشتریان و ارائه جزئیاتی درباره آنهاست که می‌تواند موجبات موفقیت را به وجود بیاورد. کپی‌کردن ایده‌ها برای تولید محصولات تازه و مطالعه مشتریان از سوی گوگل پذیرفته نمی‌شود. بسیارند افرادی که از روی ایده رقبای گوگل، طرح‌هایی را مطرح می‌کنند اما باید دانست که گوگل طرف‌دار سرسخت خلاقیت است و از همین روی از ایده‌های تکراری یا آنچه از سوی رقبا استفاده می‌شود، اصلا استقبال نمی‌کند. اگر قرار باشد که کسی گوگل را تحت تاثیر قرار بدهد باید بسیار خلاقانه عمل کند.

ایده‌های تازه و ناب هستند که گوگل را نسبت به جذب یک نفر علاقه‌مند می‌سازند.

اگر شخصی خواهان حضور در گوگل است و می‌خواهد در مصاحبه شغلی این شرکت موفق باشد، باید روی ابعاد و توانایی‌های فنی خود هم کار کند. لازم است که این فرد در جلسات مصاحبه از عهده سوالات و آزمو‌ن‌های فنی مثلا کُدنویسی برآید. پس باید تمرین برای پاسخ‌دادن به پرسش‌های مرتبط با کدنویسی و برنامه‌نویسی از سوی متقاضی قبل از مصاحبه تمرین شود. توانایی تحلیل و کارکردن با ارقام و آمار هم مهم است و اگر کسی می‌خواهد در جایگاه مدیریت در گوگل مشغول به فعالیت شود، نیاز دارد که حتما مهارت تحلیل و کارکردن با اعداد را در خود توسعه بدهد.

تولید استراتژی‌های دقیق برای مسائل مختلف هم از جمله موارد دیگری است که نیاز به ارتقا و بهبود دارد. در این صورت است که فردی می‌تواند یک کرسی را در میان کارکنان گوگل به خودش اختصاص بدهد. اگر شخصی با تفکر استراتژیک آشنایی نداشته باشد، امکان موفقیت در کسب یک موقعیت شغلی در گوگل هم برای او وجود نخواهد داشت. در نهایت هم متقاضیان مشاغل مختلف گوگل باید بتوانند با فرهنگ جاری در سازمان کاملا آشنا باشند. مطالعه استراتژی‌ها و فلسفه‌های کاری گوگل می‌تواند به افراد کمک کند تا در جهت رسیدن به درک درستی از فضای کاری این سازمان موفق شوند.

همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در کنار یکدیگر است که از متقاضیان احراز پست‌های شغلی در گوگل، کاندیداهایی مناسب می‌سازد. ضعف در هر یک از بخش‌ها مانع از پذیرش نیروی تازه در این شرکت بزرگ می‌شود. زمان و روندی که گوگل برای استخدام و جذب نیروهای کاری تازه صرف می‌کند از مجموعه مذکور غول بزرگی در حوزه فناوری ساخته است که هیچ شرکت و سازمان دیگری یارای رقابت با آن را ندارد.

بیشتر بدانید: “راهنمای جامع برای پاسخ‌دادن به سوالات رایج مصاحبه‌های شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!