Skip to content

بسیاری از افرادی که به دنبال شغل هستند، معیار و مبنای خاصی برای پذیرش انتخاب نمی‌کنند و هر شرکتی که سر راهشان قرار بگیرد، گزینه‌ای است که برای یافتن شغل به آن سر می‌کشند. اما واقعیت این است که حتی در زمانه‌ای که بازار کار چندان وضعیت مطلوبی ندارد هم باید به دنبال تعیین استانداردها و معیارهایی برای پذیرفتن یک موقعیت شغلی باشید. زمانی می‌توانید به رشدی مداوم و بلندمدت دست پیدا کنید که به شغل دلخواهتان برسید. رشد و موفقیت از کسی که شغلی را بدون شور و شوق انجام می‌دهد، بسیار دور است. پس یادتان باشد که یک مصاحبه شغلی خوب چطور پیش می‌رود و با آشنایی با روند آن، بهترین گزینه‌ها را برای کارکردن انتخاب کنید.

مثلا در جلسات مصاحبه شغلی بررسی کنید و ببینید که فرهنگ و فضای محیط شرکت و سازمان با شما هم‌خوانی دارد؟ آیا امکان استفاده از مهارت‌های مهم و باارزشی که دارید در یک شرکت و سازمان پیش می‌آید؟ آیا موقعیت شغلی موجود در شما انگیزه و هیجان به وجود می‌آورد؟

پرسش‌های مناسب در مصاحبه شغلی به عنوان یک متقاضی کار

همان‌طور که شرکت‌ها در جلسات مصاحبه شغلی از افراد سوالات مختلفی می‌پرسند، متقاضی هم حق دارد تا سوالاتی را مطرح کند. یک متقاضی زمانی می‌تواند سوالاتی را به‌درستی و دقت مطرح کند که معیارهایی برای خود در نظر داشته باشد. یعنی از قبل بداند که دوست دارد در چه شرکتی مشغول به فعالیت شود و چه کاری با چه ویژگی‌هایی انگیزه‌های لازم را در او برای رشد و پیشرفت بیدار می‌کند. پس قبل از اینکه برای یک مصاحبه شغلی پا به جلسه بگذارید، با خودتان تکلیف را روشن کنید و بدانید که دقیقا به دنبال چه سازمان و شرکتی برای کارکردن هستید و ویژگی‌های مناسب شغل موردعلاقه‌تان چیست. در این صورت است که می‌توانید درباره ابعاد مختلف کارکردن در هر شرکت، پرسش‌هایی دقیق و آگاهانه از مصاحبه‌کنندگان خود داشته باشید. مثلا:

  • سبک مدیریتی شرکت یا سازمان چیست؟
  • فرهنگ محیط شرکت چگونه است و چه روند و مناسبات فرهنگی در آن در جریان است؟
  • آیا شرکت یا سازمان در پذیرش ریسک بی‌پروا عمل می‌کند یا نگرشی محتاطانه دارد؟
  • و… .

زمانی که مصاحبه‌کنندگان به این پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند، اطلاعات متنوعی درباره محیط و ابعاد گوناگون آن موقعیت شغلی به دست می‌آورید اما سوالات دیگری هم هست که در ادامه مطرح می‌شود و می‌توانند به شما در جهت روشن‌سازی چشم‌انداز شغل موردنظرتان کمک کنند. در ادامه با تعدادی از این موارد آشنا می‌شوید.

تا چه اندازه پذیرای نظرات مخالف کارکنان خود در مجموعه کاری‌تان هستید؟

با مطرح‌کردن این پرسش می‌توانید اطلاعات زیادی درباره محیط کاری مجموعه موردنظرتان به دست بیاورید. شما متوجه می‌شوید که دیدگاه مدیریت درباره ابراز نظر کارکنان چیست. پذیرش نظرات مخالف از آن چیزهایی است که میزان رواداری مدیریت یک مجموعه را نشان می‌دهد. چنین چیزی به شما کمک می‌کند تا در صورت پذیرش در موقعیت شغلی، درباره واکنش‌های مدیریت اطلاعات زیادی در دسترس‌تان باشد.

به عنوان مدیریت مجموعه چه چیزی شما را نگران و ناامید می‌کند؟

در طول مصاحبه یا زمانی که برای سوال‌کردن در اختیارتان قرار می‌دهند، سعی کنید که سوالاتی بپرسید که تکلیف‌تان را درباره مدیریت و رفتارهایش مشخص می‌کند. در خلال پرسش‌های شماست که مدیریت با ذکر مثال و خاطره‌هایی از گذشته به شما مجموعه و روی واقعی آن را نشان می‌دهد. با مطرح‌کردن چنین پرسشی می‌توانید متوجه شوید که در آینده در چه شرایطی مدیریت از شما ناراضی خواهد شد.

آیا پروژه خاصی در حال حاضر در شرکت در جریان است و شیوه تعامل کارکنان در این پروژه چگونه است؟

با پرسش‌هایی که مطرح می‌کنید، این امکان برایتان به وجود می‌آید که دید کامل‌تری نسبت به محل کار آینده‌تان به دست بیاورید. البته چنین چیزی چندان مرسوم نیست. اما واقعیت این است که شما هم به اندازه مجموعه کاری که مصاحبه انجام می‌دهد، حق دارید درباره محیط کار احتمالی‌تان بدانید. البته در پرسش‌کردن باید دقیق باشید و سوالات را طوری نپرسید که انگار قصد دارید هنوز وارد مجموعه نشده‌، ریز و درشت همه چیز را بدانید.

شیوه تعامل دپارتمان‌های مختلف در شرکت چگونه است؟

برای اینکه بدانید شیوه کاری در شرکت چگونه است، این سوال را مطرح کنید و ببینید که چطور می‌توانید در مجموعه و تیم مخصوص به تخصص خود وارد فعالیت شوید. آگاهی از شیوه کاری رایج در هر سازمان به شما دید دقیق‌تری نسبت به آینده کاری‌تان می‌دهد.

آیا به زندگی خصوصی افراد هم در محیط کار دقت می‌شود؟

این پرسش هم می‌تواند فرهنگ رایج در سازمان را به شما نشان بدهد. برخی از شرکت‌ها برای کارکنان خود تولد می‌گیرند و به موقعیت‌های مهم زندگی‌شان توجه دارند. شما با ذکر این پرسش از فرهنگ سازمان سردر می‌آورید و حتی می‌توانید به آنها برپایی چنین روالی را در صورت برگزارنشدن، یادآوری کنید.

شیوه سنجش عملکرد کارکنان در شرکت چیست؟

این هم پرسش بسیار مهمی است. شما باید بدانید که شیوه سنجش عملکردتان چطور است. هر کس حق دارد که درباره روند کاری خود اطلاعات کافی داشته باشد و بداند که با چه مجموعه‌ای روبه‌رو خواهد بود. میزان اهمیت‌دادن به سنجش عملکرد کارکنان هر مجموعه باعث می‌شود تا مسیر عملکرد افراد هم متناسب با شرایط و محیط پیش برود.

شیوه ارتقای کاری در زمینه تخصصی شما چیست؟

پرسش درباره اینکه شکل و شیوه ارتقای کاری در سیستم هر شرکت چگونه است هم پرسش مهمی خواهد بود. این سوال به مصاحبه‌کنندگان نشان می‌دهد که شما در کارتان به دنبال رشد هستید و همین می‌تواند امتیازی مثبت برایتان به ارمغان بیاورد.

معیارهای شرکت برای پذیرش نیروی کار مناسب چیست؟

با شناخت معیارهای هر سازمان جهت پذیرش نیروهای تازه است که می‌توانید ببینید برای آن شغل مناسب هستید یا خیر. ضمن اینکه دست‌تان می‌آید که در مصاحبه تا چه اندازه موفق بوده‌اید. اگر ویژگی‌هایی از شما هم در میان ویژگی‌های موردنیاز برای پرکردن آن موقعیت شغلی وجود داشته باشد، شما احتمالا گزینه‌ای خواهید بود که برای شغل پذیرفته می‌شود.

ویژگی‌های کارمندان موردعلاقه مدیریت و شرکت چیست؟

این پرسش باید در انتهای مصاحبه مطرح شود. چنین سوالی مانند تمام پرسش‌های دیگری که تاکنون پرسیده‌اید، به شما در جهت شناخت بهتر مجموعه کاری کمک خواهد کرد.

چالش‌های مهمی که شرکت پشت سر گذاشته چه چیزهایی بوده‌اند؟

با مطرح‌کردن این سوال هم می‌خواهید نشان بدهید که دوست دارید شناخت دقیق‌تری از اوضاع داشته باشید، برای کارکردن در شرکت مُصر هستید و می‌خواهید در چالش‌ها حضوری فعال و مفید در کنار سایر اعضای تیم داشته باشید.

نمونه‌ای از بدترین اشتباهات کارکنان‌تان چه بوده است؟

پرسیدن درباره اشتباهات کارکنان شرکت می‌تواند دورنمایی از وضعیت سخت‌گیری و واکنش‌های شرکت در برابر اشتباه‌کردن به شما ارائه کند. ضمن اینکه متوجه می‌شوید که ریسک‌پذیری در کار چقدر باید باشد. شاید سخت‌گیری‌ها به حدی است که شما باید بسیار محتاطانه و در مسیر قوانین سازمانی رفتار کنید.

ایمیل ارسالی از گوگل به یک کاندیدای شغلی جهت آماده شدن برای مصاحبه کاری!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!