Skip to content

بازاریابی محتوا از جمله شاخه‌های مهم تولید محتوا در این روزهاست. استراتژی‌های زیادی برای موفقیت در این حوزه وجود دارد و نمی‌توان یک قانون و استراتژی خاص را عنوان کرد که برای همه تیم‌ها و شرکت‌ها مفید واقع می‌شود. در واقع، بنا به اقتضا و شرایط هر شرکت و تیم است که می‌توان تقویم و الگویی خاص برای پیش‌برد اهداف مختلف در نظر گرفت. البته الگوها و سیستم‌هایی کلی هم می‌توانند برای ساخت تقویم محتوا و مدیریت آن مفید واقع شوند. در هر حال، هیچ فرد حرفه‌ای نمی‌تواند بدون تقویم محتوا به کار خود ادامه بدهد.

تقویم می‌تواند با یک فایل اکسل ساده ساخته شود یا سیستمی پیچیده داشته باشد که در آن تمامی جزئیات تولید محتوا قرار می‌گیرد. باید دید که چه نوع تقویم و ابزارهایی برای هر تیم مناسب هستند. ابزارهای محتوا پای به میدان می‌گذارند تا کارها را ساده‌تر کنند و اگر قرار باشد که مانعی بر سر راه رشد و پیشرفت باشند، باید در کاراییِ آنها شک کرد.

شناخت اصول تولید تقویم محتوا

برای تولید تقویم محتوا باید اطلاعات مختلف درباره استراتژی‌های بازاریابی محتوایتان را در کنار هم بچینید و ببینید که چه چیزهایی در اختیار دارید. برای اینکه بتوانید به خوبی از عهده طراحی تقویم محتوا برآیید، لازم است به پرسش‌هایی پاسخ بدهید. مثلا اینکه قرار است برای چه کسانی دست به تولید محتوا بزنید. در نظر گرفتن مخاطب به عنوان اولویت نخست خود در تنظیم تقویم محتوا می‌تواند بسیار مفید باشد.

نکته بعدی که باید همیشه در نظر بگیرید، این است که چرا اقدام به تولید محتوا می‌کنید. مثلا هدفتان به‌دست آوردن مخاطبان بالقوه است یا دوست دارید که به عنوان رهبر بازار محتوایی مستمر در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار بدهید. شاید هم می‌خواهید به واسطه تولید محتوا، توجه مخاطبان را به یک رویداد از سوی برندتان جلب کنید. استراتژی‌های بازاریابی محتوا و خواسته‌هایی که برای تولید محتوا دارید در نوع انتشار و شیوه تولید محتوا اثرگذار است. نیاز است ببینید که چه اهدافی دارید و به دنبال چه چیزهایی هستید. اولویت‌بندی‌ها و شیوه کاری‌تان براساس اهداف و چشم‌اندازهایتان مشخص می‌شوند.

به مهارت‌ها و توانمندی‌های موجود در تیمتان هم دقت کنید.

ببینید که چه کسانی را در تیم تولید محتوایتان دارید و هر یک با چه مهارت‌هایی می‌توانند در مسیر تولید محتوا کمک‌تان کنند. این شناخت باعث می‌شود تا استراتژی‌های دقیق‌تر و تقویم کاربردی‌تری تولید کنید. مثلا علاوه بر مهارت‌های افراد حاضر در تیم باید به تعداد آنها و حجم کاری هم دقت داشته باشید. بنا به تعداد افراد تیم باید حجم کار تولید محتوا را در نظر بگیرید و تقویم را طراحی نمایید.

علاوه بر اینها نیازمند بررسی خلأ‌های موجود در دنیای محتوا هستید تا ببینید که در صنعت و زمینه کاری‌تان کمبود چه نوع محتوایی به چشم می‌خورد. رقبا را رصد کنید و ببینید که آنها از چه مسیرهایی رفته‌اند، نقاط ضعف و قوت‌شان چه بوده است و چطور می‌توان شکاف‌های دنیای محتوای موجود در زمینه کاری‌تان را با تولید محتوایی مناسب پُر کنید. آگاهی از این مسائل به شما کمک می‌کند تا تقویم درست‌تر و کاربردی‌تری بنویسید.

تنظیم و راه‌اندازی تقویم محتوا

ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما در جهت راه‌اندازی تقویم محتوا کمک می‌کنند. مثلا نرم‌افزارها و برنامه‌های مدیریت پروژه مختلفی در بازار موجود است که در قالب نسخه‌های رایگان و پولی در دسترس هستند و به شما کمک می‌کنند تا مدیریت محتوایتان را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید. از بدو تولید ایده برای تولید محتوا تا مراحل نهایی انتشار آن می‌توانید روی کمک ابزارهای محتوا مانند برنامه‌ها و پلت‌فرم‌های مدیریت پروژه حساب کنید. حتی با یک صفحه ساده از اکسل یا گوگل‌شیت هم می‌توانید سیستم مدیریت محتوا و تقویم را راه‌اندازی کنید و محتویات آن را در اختیار اعضای تیم کاری‌تان قرار بدهید. منابع در دسترس و اهدافی که در بازاریابی محتوا دنبال می‌کنید در طراحی تقویم محتوا موثر هستند. اما به‌طور کلی، وجود عناوین و بخش‌های زیر در کار را در تدوین تقویم محتوا در نظر داشته باشید:

  • تاریخ انتشار محتواهای مختلف موجود در تقویم باید در آن قید شود؛
  • عناوین محتواهایی که قرار است تولید شوند هم باید در تقویم بیایند؛
  • نام تولیدکننده محتوا باید در تقویم محتوایی لحاظ شود و معلوم باشد که مسئول تولید هر محتوا چه کسی است؛
  • مسئول نهایی‌کردن و انتشار هر محتوا هم باید کاملا مشخص باشد؛
  • مراحل مختلف محتوا هم باید در تقویم بیاید. مثلا لازم است که مشخص شود، تولید محتوا در ابتدای راه است، کار در حال آماده‌سازی است یا به اتمام رسیده و… .
به کانال‌های انتشار و توزیع محتوا هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تولیدکنندگان و مدیران محتوا می‌توانند از طریق کانال‌های مختلف و پلت‌فرم‌های گوناگون دست به انتشار محتوا بزنند. وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی مختلف، خبرنامه‌های ایمیلی و انواع دیگری از بسترها برای انتشار محتوا موجود هستند. هر چقدر که تعداد بسترهای انتشار محتوای خود را بالاتر ببرید، مدیریت آنها و همچنین طراحی تقویم محتوایی هم سخت‌تر خواهد شد. برای طراحی تقویم محتوا باید حواستان به شکل و فرمت محتوای تولیدی هم باشد. مثلا قرار است، ویدئو تولید کنید یا در کار طراحی اینفوگرافیک یا نوشتن متن هستید. این موضوع هم می‌تواند اثر مهمی در طراحی تقویمتان داشته باشد.

بررسی عناوین و موضوعات هم در طراحی بهتر تقویم محتوا به کمکتان می‌آید. باید بدانید که قرار است، محتوا را به چه سمت و سویی بروید و در چه مسیری شروع به کار و فعالیت کنید. در این صورت تدوین تقویم برایتان ساده‌تر و کاربردی‌تر خواهد شد. درباره بهینه‌سازی محتوا و همان مقوله سئو (SEO) هم دقت کافی به خرج بدهید. رعایت مسائل مرتبط با آن و قید‌کردن‌شان در تقویم محتوایی می‌تواند به شما در هموارترکردن مسیر تولید محتوا کمک شایانی کند. در کنار این مسائل باید حواستان به کال‌تواکشن‌ها (CTA) و لینک‌هایی که برای تولید محتوا از آنها استفاده می‌کنید هم باشد. یعنی دکمه‌ها و اقداماتی که قرار است در محتوا کار بگذارید و مخاطبان را دعوت به انجام اقدامی خاص نمایید در تقویم محتوا قید شوند.

شما می‌توانید اطلاعات متعددی را درباره روند تولید محتوا در تقویمتان بگنجانید. باید در نظر بگیرید که شکل و شیوه مناسب برای شما و تیمتان چیست و بر همان اساس هم اقدام به نگارش و تولید تقویم کنید. تقویم باید برای همه کسانی که قرار است از آن بهره ببرند، حاوی اطلاعاتی مفید و واضح باشد.

تنظیم و تولید تقویم محتوا

توجه به حفظ تمرکز و انسجام در تقویم محتوا

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی تقویم محتوا این است که آن را با ایده‌های جذاب و عملی پُر کنید. برنامه‌ای که برای تولید محتوا در قالب‌ها و شکل‌های مختلف در نظر می‌گیرید هم باید منسجم و از نظم روایی خوبی برخوردار باشد. حتی می‌توانید در تقویم خود، بخشی را برای ایده‌های بعدی یا ایده‌های پیشنهادی در نظر بگیرید. در این قسمت است که امکان قراردادن پیشنهاداتی جذاب برای تولید محتوا پیش می‌آید. برای سروسامان‌دادن به چنین بخشی از کار، بهتر است که ستون و قسمتی برای ایده‌های پیشنهادی بگذارید و در ضمن نام توصیه‌کننده و پیشنهاددهنده ایده را هم مطرح نمایید. می‌توانید جزئیات دیگری را هم به این بخش توصیه‌ها و ایده‌پردازی‌ها اضافه نمایید. مثلا اضافه‌کردن عنوان و ایجاد دسته‌بندی‌ها ایده بدی نیست. حتی امکان قراردادن زمان‌بندی برای رسیدگی به ایده‌های الهام‌بخش هم وجود دارد. دیگر انتخاب با شماست که می‌خواهید چطور عمل کنید.

ارزیابی روش‌های بیشتر برای استفاده از تقویم محتوا

از تقویم‌های محتوا برای اهداف دیگر هم می‌توان استفاده کرد. برای مثال، می‌توانید بستر تقویم محتوا را فضایی در نظر بگیرید که طی آن، امکان گزارش‌دهی اعضای تیم هم وجود دارد. مثلا پیگیری روند کار افراد و تولیدکنندگان محتوا را می‌توان از طریق تقویم محتوا پیگیری کرد. امکان بهره‌مندی از تقویم محتوا به شکل و شیوه دیگری هم وجود دارد. برای مثال می‌توانید روند بازدیدها و میزان استقبال از هر محتوا را هم در تقویم در کنار ستون مرتبط با آن عنوان به مجموعه اضافه نمایید. مثلا تعداد کلیک‌ها روی آگهی‌های تبلیغاتی، تعداد بازدیدهای یک پُست اینستاگرامی و… را به عناوین موجود در تقویم محتوا اضافه کنید.

افزودن چنین بخش‌هایی به تقویم محتوا باعث می‌شود تا قدرت تجزیه و تحلیل اقداماتی که برای تولید محتوا صورت گرفته در شما قوت بگیرد. به اشتراک‌گذاری تقویم با دپارتمان‌های دیگر هر کسب‌وکار مانند فروش و بازاریابی و… هم باعث می‌شود که همه در جریان اقدامات و تلاش‌های تیم محتوا قرار بگیرند و نوعی هماهنگی و انسجام میان اعضای بخش‌های مختلف کار رخ بدهد.

در آخر

همان‌طورکه متوجه شده‌اید، روش‌های مختلفی برای تولید تقویم محتوا وجود دارد. آنچه مهم است، تولید تقویمی به نظر می‌رسد که نیازها و خواسته‌های مجموعه تولیدکننده محتوا را با توجه به منابع در دسترس و اهداف مجموعه به طور کامل رفع می‌کند. روش‌های متفاوتی در این مسیر وجود دارد و می‌توانید طراحی و شکل تقویم را براساس میل و خواسته‌هایتان پیش ببرید. هیچ قانون کلی و خاصی در این زمینه وجود ندارد. برخی از تیم‌های تولید محتوا ترجیح می‌دهند که جزئیات زیادی را وارد تقویم کاری‌شان کنند و برخی دیگر ساده و در قالبی مختصر اقدام به تولید تقویم می‌کنند. بنا به نیاز و سلیقه می‌توانید از ابزارهای گوناگون مدیریت پروژه و تولید تقویم محتوا کمک بگیرید یا شاید هم دوست دارید که کار را خیلی ساده و فقط از طریق یک برنامه عمومی و رایج مانند اکسل پیش ببرید. همه اینها به اقتضای شرایط قابلیت تغییر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!