Skip to content

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای به‌موقع برای آنها نظم و دقت می‌خواهد. البته روش‌هایی برای برنامه‌ریزی هم وجود دارد که اگر از آنها غافل باشید، خیلی سخت برنامه تولید محتوا را رو به جلو خواهید برد. اگر از برنامه‌ریزی‌ها برای انتشار محتوا جا بمانید هم تاثیرات این بی‌نظمی و اختلال را در محتوا خواهید دید. اگر در دنیای بازاریابی دیجیتالی و تولید محتوا فعالیت می‌کنید، باید حتما به داشتن برنامه‌ریزی دقیق توجه داشته باشید. تقویم و برنامه‌ریزی محتوایی به شما کمک می‌کند تا از فشار خستگی‌هایتان کم شود و کارتان به‌شدت اثرگذار منتشر گردد. وجود تمپلیت‌ها یا الگوهای آماده تقویم‌های محتوایی به یاری‌تان می‌آیند تا راحت‌تر برنامه‌هایتان را پیش ببرید.

چگونه باید از تمپلیت‌های تقویم محتوایی استفاده کرد؟

روش‌های مختلفی برای تنظیم تقویم محتوا وجود دارد. برخی از اکسل بهره می‌برند و در آن گزینه‌های متعددی را برای سیستماتیک‌کردن کار در نظر می‌گیرند. برای مثال، می‌توان در اکسل برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی‌تان یک تَب را در نظر بگیرید. هر شبکه از دیگری متفاوت است و برای همین لازم است، برنامه‌ریزی‌های جداگانه‌ای را هم در نظر داشته باشید. استفاده از یک برنامه برای تمام شبکه‌های لینکدین، توئیتر، پینترست، فیس‌بوک، گوگل‌پلاس و… اشتباه است. البته این درباره محتوایی نیست که می‌خواهید در این شبکه‌ها منتشر کنید. یعنی می‌توانید از محتوایی مشابه در هر یک بهره ببرید اما شکل و شیوه انتشار و به‌روزرسانی در هر یک باید مختص با خودش باشد.

برنامه‌ریزی ماهانه برای شبکه‌های اجتماعی

تب یا گزینه «تقویم برنامه‌ریزی ماهانه» نِما و چشم‌اندازی کلی از برنامه محتوایی در اختیارتان قرار می‌دهد. چنین چیزی هم به شما کمک می‌کند که برنامه‌های تولید محتوای کمپین‌هایتان را دقیق در ذهن مرور کنید و هم اگر بنا باشد که برنامه‌ها را با افراد دیگری در شرکت یا تیم کاری‌تان به اشتراک بگذارید هم روند ساده‌تر خواهد شد و اوضاع برای همه قابل‌پیگیری می‌شود.

برنامه‌ریزی ماهانه برای شبکه‌های اجتماعی

زمانی که می‌خواهید تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی را آماده کنید، باید ماه و سال را در آن قید نمایید. در طراحی تقویم به رنگ‌ها دقت داشته باشید. در واقع، برای اینکه از اوضاع سر دربیاورید، بهتر است که هر رنگ را نماد و کُدی برای یک موضوع خاص قرار بدهید. برای مثال، روزهای تعطیل را با رنگ گلبهی مشخص کنید. یا مثلا معلوم کنید که پُست‌های بلاگ با رنگ آبی در شیت و تقویم قرار می‌گیرند.

دو بخش مهم دیگر در تقویم‌های محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی ماه و سال هستند. باید این دو مقوله را به عنوان سرتیتر ستون‌های تقویم قرار بدهید تا چارچوب‌بندی امور مختلف در خلال روزها و سال معلوم شود. از رنگ‌ها به عنوان کد و از تاریخ‌ها به عنوان مسیری برای مشخص‌کردن برنامه و تکلیف‌تان در امر تولید محتوا کمک بگیرید. برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی می‌توانید برای هر ماه، یک صفحه جداگانه در نظر داشته باشید. مدیریت این مورد به سلیقه خودتان وابسته است.

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی توئیتر

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی توئیتر

بعد از درنظر گرفتن نکات قبلی باید به سراغ محتوای شبکه‌های اجتماعی بروید. تنظیم این بخش یعنی محتوایی که قرار است در شبکه‌های اجتماعی‌تان مانند توئیتر منتشر شود، طولانی و البته مهم به شمار می‌رود. در ستون‌های نخست تقویم می‌توانید روز، تاریخ و زمان را مشخص کنید. ستون دیگری هم وجود دارد که می‌تواند مسیر را برایتان شفاف‌تر و منظم‌تر کند. این ستون «پیام» نام دارد. مثلا زمانی که قرار است در توئیتر محتوایی را منتشر کنید، امکان کپی‌کردن پیام و متن کوتاه این شبکه اجتماعی در تقویم محتوایی برایتان وجود دارد.

در بخش لینک هم می‌توانید لینک‌ها یا همان پیوندهایی را قرار بدهید که می‌خواهید در هر محتوا بگذارید. این کار نظم زیادی به فرایند تولید محتوایتان می‌دهد. امکان قراردادن آمار استقبال از هر توئیت هم در تقویمتان در نظر بگیرید. مثلا بعد از انتشار هر محتوا، میزان بازدیدها و بازخوردهای دیگران نسبت به محتوای هر توئیت را به عنوان گزارش در مقابل آن در یکی از ستون‌های تقویمتان بنویسید. در ستون دیگری از تقویم هم تصویرها را قرار بدهید. تصویرهایی که می‌خواهید در هر توئیت منتشر نمایید در ستونی تحت عنوان تصاویر در مقابل هر توئیت قرار داده می‌شوند. در نرم‌افزارهای آفیس از طریق گزینه هایپرلینک (hyperlink) می‌توانید تصویر موردنظر در رایانه یا اینترنت را وارد اسپریدشیت یا همان صفحه برنامه صفحه‌گستری مانند اکسل کنید.

البته این روش مناسب تقویم‌های سازمانی است که طی آنها، نشانی تصویر روی یک رایانه را وارد شیت تقویم محتوا می‌کنید. اگر برای استفاده شخصی یا فریلنسری در حال تولید تقویم محتوا هستید باید طوری دیگر عمل کنید و به سراغ نرم‌افزارهایی بروید که در این زمینه به کمکتان می‌آیند.

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی فیس‌بوک

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی فیس‌بوک

برای انتشار محتوا در فیس‌بوک هم باید تمپلیت‌ها و الگوهایی در جهت تنظیم و مدیریت اوضاع داشته باشید. از میان تب‌هایی که در فایل اکسل برای تولید تقویم شبکه‌های اجتماعی گوناگون در نظر گرفته‌اید به سراغ گزینه مربوط به فیس بوک بروید. در اینجا هم باید رویه‌ای مانند آنچه برای توئیتر لحاظ کردید در نظر بگیرید. باز هم نیاز به ستون تاریخ و روز دارید و باید پیام و محتوای موردنظرتان برای انتشار را در قالب عنوان متن یا سرنخ‌هایی که مشخص می‌کند چه پستی می‌خواهد روی فیس‌بوکتان برود، در تقویم قرار بدهید.

اگر لینکی هم وجود دارد که می‌خواهید در پست‌تان مطرح کنید، حتما آن را در تقویم بیاورید که نظم کارتان بیشتر شود. در قراردادن تصویر موردنظر برای هر محتوا هم باید مانند توئیتر عمل کنید. یادتان باشد که توجه به یکدستی ابعاد تصاویری که در محتوا به کار می‌گیرید هم رعایت شود. می‌توانید در تقویم محتوا به رعایت اندازه عکس‌ها هم توجه کنید و این نکته را در تقویم بیاورید.

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی لینکدین

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی لینکدین

طراحی تقویم برای محتوای لینکدین حساس است. چون در این شبکه اجتماعی هم با اکانت‌های افراد و شرکت‌ها روبه‌رو هستید و هم گروه‌ها. برای هر یک از این مخاطبان هم باید برنامه ویژه‌ای داشته باشید. برای اینکه محتواهای مختلفی که قرار است در این شبکه منتشر کنید، با هم ترکیب نشوند باید نسبت به پرکردن ستون پیام در این تقویم دقت زیادی داشته باشید و محتوای موردنظرتان و کلیدهای آن را در تقویم قید کنید.

برنامه‌ریزی برای تقویم محتوای اینستاگرام و باقی شبکه‌های اجتماعی

برای تولید محتوا در اینستاگرام در قالب کپشن، ویدئو و تصویر هم باید برنامه‌ریزی و تقویم داشته باشید. درباره اینستاگرام هم باید همان نکاتی را رعایت کنید که برای تقویم شبکه‌های اجتماعی دیگر مطرح شد، یادتان باشد که به محدودیت تعداد کلمه‌ها و کاراکترها در تولید محتوای هر شبکه اجتماعی هم دقت داشته باشید. با توجه به اینکه رویکرد و کارکرد اینستاگرام و فیس‌بوک تاحد زیادی شبیه هم است، تقویم محتوا هم باید برایشان به شکلی یکسان پیش برود. لینک‌ها و کمپین‌های موردنظر برای اضافه‌کردن به محتوا را در نظر داشته باشید و ستونی برای آنها در تقویم محتوای اینستاگرام قرار بدهید. روند طراحی تقویم برای پینترست، گوگل‌پلاس و هر شبکه اجتماعی دیگری هم به همین ترتیبی است که تا اینجا مطرح شد.

به منابع محتوا دقت کنید

در طراحی تقویم محتوا باید به منابع محتوایتان هم دقت کنید و حواستان باشد که روندی در نظر بگیرید تا پیگیری کارها و اقداماتی که برای محتوا انجام داده‌اید کاملا میسر باشد. نوع هر محتوا را هم در ستون‌های تقویمتان مشخص کنید. در این صورت مدیریت ساده‌تر می‌شود. مثلا زمانی که نیاز دارید که از محتوایی سبز مجددا استفاده کنید، خیلی راحت به سراغش خواهید رفت و آن را بازنشر می‌کنید. به تاریخ انقضا و نوع محتوا در تقویم اشاره داشته باشید تا کنترل اوضاع همیشه به دست‌تان باشد.

بعد از اینکه از طریق تقویم توانستید برنامه و روند مناسبی برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی‌تان راه‌اندازی کنید، به سراغ تعامل با مخاطبان بروید و حتما پیام‌ها و بازخوردهایشان را بررسی نمایید به آنها توجه کنید. در طول روز در شبکه‌های اجتماعی‌تان حضور داشته باشید و نوعی تعامل را در روابط‌تان با مخاطبان بروز بدهید. مدیریت محتوا را با برنامه و ابزارهای درست پیش ببرید تا امکان موفقیت‌تان در این عرصه بیشتر و بیشتر شود.

ابزارها و الگوهای تولید تقویم محتوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!