Skip to content

تعداد برندها و کسب‌وکارهایی که پا به عرصه بازاریابی اینستاگرامی گذاشته‌اند، بسیار زیاد است. آمارها در این زمینه مدام بالا و بالاتر می‌رود. جای تعجب نیست که چرا همه تمایل دارند از ظرفیت و فضای اینستاگرام استفاده کنند. کافی است تعداد کاربران فعالی را که در هر ماه در این فضا وجود دارند، بررسی کنید تا ببینید که با چه فضای بزرگی روبه‌رو هستید. حدود هزار میلیون کاربر در هر ماه در اینستاگرام حضوری فعال دارند و حدود ۸۴۹ میلیون نفر هم مخاطب تبلیغات هستند. در ادامه از توصیه‌هایی گفته خواهد شد که به بازاریابی اینستاگرامی کمک شایانی می‌کند.

راه‌اندازی حساب کاربری مخصوص کسب‌وکار در اینستاگرام

قبل از اینکه فعالیت‌های بازاریابی‌تان را در اینستاگرام شروع کنید، باید حساب کاربری خود را به حسابی حرفه‌ای تغییر بدهید: لازم است که این حساب را به حساب بیزنسی (business account) تغییر بدهید. این کار بسیار آسان است. با دانلود برنامه اینستاگرام و اقدام به ساخت حسابی کاربری که در فرایندش از شما ایمیل یا شماره‌تلفن و انتخاب رمز عبوری دلخواه می‌خواهد، صاحب یک حساب در اینستاگرام می‌شوید. بعد باید حساب را به حساب کسب‌وکاری تغییرحالت بدهید. با واردکردن اطلاعات مربوط به کارتان می‌توانید صاحب یک صفحه تخصصی برای ارائه محتوا در اینستاگرام شوید که امکانات بیشتری نسبت به حساب‌های عادی در اختیارتان قرار می‌دهد.

حساب‌های حرفه‌ای امکاناتی در اختیارتان قرار می‌دهند که حساب‌های معمولی فاقد آنها هستند:

  • ارائه گزارش‌هایی از وضعیت بازخورد مخاطبان؛
  • امکان ارائه تبلیغات در بستر فضای اکانت؛
  • امکان مهیاکردن خرید اینترنتی؛
  • امکان ارائه اطلاعات تماس و کارگذاشتن دکمه‌های CTA یا همان کال تو اکشن در محتوا برای مخاطبان.

تعریف دقیق اهداف کسب‌وکاری

تمام پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری بسیار مناسب برای پیش‌برد کسب‌وکارها باشند. تنها زمانی می‌توان از این شبکه‌های اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهره برد که بدانید هدف‌تان از استفاده از آنها چیست و می‌خواهید در کسب‌وکار به کمک شبکه‌های اجتماعی به چه نقطه‌ای برسید. بازاریابی اینستاگرامی برای بازاریابان مختلفی که در این حوزه کار می‌کنند، دارای معانی مختلف است. شما به دنبال چه هستید:

  • خواهان افزایش هوشیاری و آگاهی مخاطبان نسبت به برندتان هستید؟
  • به دنبال مشتریان بالقوه تازه می‌گردید؟
  • می‌خواهید که برندتان به عنوان رهبر بازار معرفی شود؟
  • به دنبال فروش بیشتر هستید؟

شاید هم به دنبال مجموعه‌ای از این خواسته‌ها هستید. اما اگر هدف‌تان کاملا واضح و مشخص نباشد، استفاده از ظرفیت‌های اینستاگرام نمی‌تواند برایتان کاری کند. در واقع، هدف‌مندی در استفاده از خدمات اینستاگرام است که منجر به تولید نتایج مثبت می‌شود.

شناسایی مخاطبان

کمی جست‌وجو و تحقیق به شما نشان می‌دهد که باید برای چه مخاطبی در سطح اینستاگرام دست به تولید محتوا بزنید. بررسی جمعیت‌شناختی یا دموگرافیک مخاطبان می‌تواند موارد زیر را نشان بدهد:

  • مثلا فعال‌ترین مخاطبانی که از محتوایتان استقبال می‌کنند در طیف سنی ۱۸ تا ۲۹ سال هستند.
  • مثلا بازار شهر ایکس یا ایگرگ بیشترین استقبال را از محتوایتان به عمل می‌آورد.
  • فرضا مخاطبانتان بیشتر متعلق به شهرهای بزرگ هستند.
  • و… .

پس شما باید مخاطبان فعلی‌تان را شناسایی کنید و در ضمن بدانید که مایل هستید که چه مخاطبانی را به سمت‌ خود جلب نمایید. در این صورت، اقدامات‌تان در سطح اینستاگرام می‌تواند پاسخ مناسبی به همراه داشته باشد.

بهینه‌سازی پروفایل

در بخش بایو یا شناسنامه اینستاگرامی باید با ۱۵۰ کاراکتر محدود بتوانید شخصیت برندتان را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید. لازم است که طوری این بخش را بنویسید و از خود بگویید که مخاطب در عرض نگاهی اجمالی با شما و اهدافتان آشنا شود یا دست‌کم برای شناخت بیشترتان کنجکاو گردد. پس نوشتن از خود و معرفی برند در اینستاگرام بسیار مهم است. از اسم و رسم‌تان بگویید، وبسایت‌تان را معرفی کنید، مشخص کنید که کارتان در چه دسته‌بندی از کسب‌وکارها قرار می‌گیرد، اطلاعات تماس را در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید، از دکمه‌ها و گزینه‌های کال تو اکشن (CTA) یعنی دعوت مخاطب به اقدامی در رابطه با برند هم بهره ببرید.

انتخاب تصویر مناسب برای پروفایل

بیشتر برندها از لوگوی خود به عنوان تصویر پروفایل‌شان در اینستاگرام استفاده می‌کنند. این کار به اعتبار صفحه کمک می‌کند و در عرض چشم‌به‌هم زدنی، برند را به مخاطب خود معرفی خواهد کرد. بهتر است برای تصویری که به عنوان پروفایل استفاده می‌کنید، حجمی مناسب در نظر بگیرید تا وقتی در جایگاه عکس می‌نشیند، کیفیتش پایین‌تر نیاید. تصاویر پروفایل در ابعاد ۱۱۰ در ۱۱۰ پیکسل در اینستاگرام ارائه می‌شوند. پس بهتر است که شما ابعاد را کمی بزرگ‌تر مثلا در حد ۳۲۰ در ۳۲۰ بگیرید تا اگر از سوی اینستاگرام تغییراتی داده شد، کماکان کیفیت تصویرتان حفظ شود. اگر لوگویتان دارای ریزه‌کاری‌هایی است، باید در گذاشتن عکس از امکاناتی مانند زوم بهره ببرید تا این ریزه‌کاری‌ها در آن بخش تصویر پروفایل به چشم مخاطب بیاید.

تصویر پروفایل در اینستاگرام

تولید محتوای جذاب بصری

اینستاگرام دارای هویت بصری است. یعنی محتوای منتشرشده در آن بیشتر به شکل تصویری و ویدئویی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. برای تولید محتوایی جذاب و تمیز نیاز به استفاده از بهترین و پیشرفته‌ترین ادوات و ابزارهای عکاسی و تصویربرداری ندارید. همین که محتوای تصویری‌تان تمیز و درست باشد، کافی خواهد بود. محتوای تصویری شما باید جذاب باشد و مخاطب را به سمت خودش جلب کند. البته تصویری جذاب خواهد بود که علاوه بر کیفیت خود دارای داستان و محتوای مناسبی هم باشد. پس باید ایده‌های مناسبی برای انتشار تصویرها و محتوای پشت آنها داشته باشید:

  • یکی از محتواهای جذابی که می‌توانید در اینستاگرام تولید کنید، ارائه پشت‌صحنه ویدئوها و تصاویر جذابی است که منتشر کرده‌اید. مخاطبان دوست دارند که ببینند پشت تصاویر جذاب و ویدئوهای بامزه چه گذشته است.
  • در اینستاگرام امکان استفاده از متن بدون عکس هم وجود دارد. آن‌قدر ویژگی‌های گرافیکی این اپلیکیشن بالاست که به راحتی می‌توانید از این ظرفیت هم برای تولید محتوایی جذاب بهره ببرید.
  • استفاده از ریگرام هم امکان مثبت دیگری است که در اینستاگرام وجود دارد و می‌تواند به تولید محتوای پربیننده و جذاب کمک کند.
  • پُست‌های آموزشی هم معمولا در زمره پست‌هایی قرار می‌گیرند که مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب می‌کنند.
  • ویدئوها هم برای مخاطبان جذاب هستند. استوری‌ها، ویدئوها در پست و استفاده از آی.جی.تی.وی (IGTV) ظرفیت تولید ویدئوهای پرمخاطب را بالا می‌برند.

تعیین نگاه برند در تولید محتوا

بعد از اینکه دریافتید باید چطور محتوا را در اینستاگرام تولید کنید، باید به سراغ جاری‌کردن نگاه و هویت برندتان در محتوا بروید. لازم است که نگاهی خاص در تولید محتوا داشته باشید و این نگاه و هویت‌بخشی را در تولید تمام بخش‌های محتوایتان لحاظ کنید. لازم است که پست‌هایتان شکل و شمائلی منسجم داشته باشند. به طوری که هر جایی پست و محتوایتان منتشر شد، مخاطب بتواند شما را تشخیص بدهد. استفاده از فونت و رنگی مخصوص به خود و ایجاد فضایی مشابه در انواع پست‌ها می‌تواند نگاه مخصوص به شما را در محتوایتان جاری کند.

کپشن‌نویسی درست

درست است که اینستاگرام فضایی مبتنی بر تولید محتوای بصری و تصویری است اما نه به این معنا که نقش کلمات و متن در آن کم‌رنگ است. برندتان باید علاوه بر جلوه بصری و ظاهری، دارای صدایی معقول هم باشد. صدای برند از طریق نگارش درست متن‌ها و کپشن‌ها شکل می‌گیرد. کپشن‌ها تا ۲۲۰۰ کاراکتر دارند. پس دست‌تان در نوشتن متنی داستان‌گونه یا هر نوع محتوای دیگری باز است. اما به این نکته دقت داشته باشید که فقط دو خط اول هر کپشنی در ابتدای فید کاربران ظاهر می‌شود. پس باید دو خط آغازین بسیار جالب باشد. فراموش نکنید که این دو خط بسیار مهم‌اند. چون بسیاری از کاربران فقط همان دو خط را در همراهی با تصویر هر پُست می‌بینند و تمام. توصیه متخصصان این است که پست‌های ارگانیک ۱۳۸ تا ۱۵۰ کاراکتر داشته باشند و این رقم برای پست‌های تبلیغاتی ۱۲۵ کاراکتر باشد. محتوای کپشن‌ها باید جذاب، آگاهی‌بخش و مفید باشند. در این صورت است که حتی کم یا زیادبودن تعداد کاراکترها هم مهم نیست. این هنر شماست که چطور مخاطب را با خود همراه کنید.

استفاده هوشمندانه از هشتگ‌ها

هشتگ‌ها در اینستاگرام بسیار مهم هستند. این خطوط متقاطع به شما کمک می‌کنند که بیشتر و بهتر نزد مخاطبان دیده شوید. در هر پست اینستاگرامی می‌توانید از ۳۰ هشتگ بهره ببرید. البته استفاده از هر ۳۰ شانس هشتگ‌گذاری عاقلانه به نظر نمی‌رسد. استفاده از ۵ تا ۹ هشتگ منطقی‌ترین عدد برای گذاشتن این مربع پایین پست‌هاست. اگر پایین پست‌های اینستاگرامی‌تان را با تعداد زیادی هشتگ بی‌ربط پُر کنید، مخاطب از شما دلزده می‌شود و نمی‌تواند به برندتان اعتماد کافی داشته باشد. استفاده از هشتگ‌های بی‌ربط باعث ریزش مخاطبان می‌شود. پس دقت زیادی به این مقوله داشته باشید. استفاده از هشتگ‌هایی با مشخصات زیر معقول و مناسب است:

  • هشتگ‌های مرتبط با برندتان؛
  • هشتگ‌هایی مختص مخاطبان هدف‌گیری‌شده‌تان؛
  • از هشتگ‌هایی که از فالوورها درخواست انجام کاری مانند لایک‌کردن دارند هم پرهیز کنید. (#LIKE4LIKE)

بالابردن میزان تعامل با کاربران

برای اینکه تعامل کاربران با خود را بالا ببرید، باید از تمام ظرفیت‌های ارتباطی مانند کامنت‌گذاری، لایک‌کردن و… استفاده کنید. به نظراتی که کاربران درباره محتوایتان می‌دهند، حتما توجه نشان بدهید و همیشه برای توسعه و ارتباط بیشتر با مخاطبان خود آماده باشید. یکی از کارهایی که می‌توانید برای افزایش تعامل و حضور در اینستاگرام انجام بدهید، این است که علاوه بر ارتباط برقرارکردن با مخاطبان خود با اکانت‌ها و صفحات پرمخاطب دیگر در تعامل و ارتباط باشید و نسبت به محتوایی که نشر می‌دهند، واکنش نشان بدهید. البته منظور این نیست که پایین پست‌های صفحات دیگر به تبلیغ مشغول شوید. این کار ابعاد منفی زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد. پس دقت کنید. نظرات واقعی و حضوری هوشمندانه در صفحات دیگر داشته باشید. از فرصت تَگ‌شدن از سمت دیگران هم بهره ببرید. اگر در صفحه‌ای دیگر تگ شدید، به این موضوع واکنش نشان بدهید و به بهتر دیده‌شدن خود کمک کنید.

تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی که هر بازاریابی باید بشناسد!

غافل‌نشدن از استوری‌ها

تقریبا نیمی از کسب‌وکارهای حاضر در اینستاگرام از استوری‌ها هم برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند. بیشتر اینها هم نتایجی بسیار مطلوب از استوری‌ها به دست می‌آورند. استوری‌ها می‌توانند یکی از بخش‌های بسیار مهم در حوزه بازاریابی اینستاگرامی باشند. بعد از ۲۴ ساعت محتوای منتشرشده در استوری‌ها از بین می‌رود. پس باید محتوای مهم و حساسی که قرار است روی آن تاکید زیادی شود و مخاطب از ترس از بین‌نرفتن به آن توجه کند، در این بخش از اینستاگرام مطرح شود. البته استوری‌ها کاربردهای مختلف دارند و مخاطبان هم نسبت به دنبال‌کردن‌شان علاقه زیادی به خرج می‌دهند. برای استفاده از این ابزارهای اینستاگرام می‌توان به موارد زیر توجه داشت:

  • پیامی را در قالب داستان در استوری منتشر کنید.
  • از نظرسنجی‌ها و سوالات استفاده کنید.
  • تعامل و ارتباط‌تان را از طریق دریافت پیام‌هایی که در بخش استوری از مخاطبان می‌گیرید، با آنها زیاد کنید.
  • از قابلیت استوری‌ها برای ارائه کال‌تواکشن‌ها (CTA) بهره ببرید و کاربران را به سایت یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دیگر رهنمون کنید.
  • یادتان باشد که استوری‌ها هم باید لحن و فرمتی مشابه با سایر بخش‌های محتوایی‌تان مانند پست‌ها داشته باشند.

استفاده از قابلیت های‌لایت‌ها

های‌لایت‌ها که شبیه استوری هستند اما ماندگاری دائمی دارند هم در تولید محتوا به ویژه برای کمک به بخش معرفی برند می‌توانند عصای دست‌تان شوند. می‌توانید استوری‌های هایلایت را با عناوینی مشخص درست کنید و در معرض دید مخاطبان خود قرار بدهید. در این بخش اطلاعات موردنظرتان را که در قسمت بیوگرافی جا نشده‌اند، در اختیار مخاطبان بگذارید.

های‌لایت‌ها در اینستاگرام

امتحان‌کردن فروش اینستاگرامی

اینستاگرام شاپینیگ (instagram shopping) یکی دیگر از امکانات مطلوبی است که می‌توانید با ساختن یک اکانت در این شبکه اجتماعی برای کسب‌وکارتان به وجود بیاورید. این امکان که برای اکانت‌های معمولی قابل‌دسترسی نیست به شما کمک می‌کند تا مستقیما از طریق اینستاگرام یعنی پست‌ها و استوری‌های آن، اقدام به فروش محصولات و خدمات‌تان کنید. از آنجایی که قراردادن لینک در پست‌های اینستاگرامی ممکن نیست، وجود چنین گزینه‌ای به برندها در فروش مستقیم از بستر این شبکه کمک شایانی می‌کند.

فروش اینستاگرامی

انتشار محتوا در زمان مناسب

بنا به صنعت و بازاری که در آن مشغول به کار هستید، زمان بهینه انتشار محتوایتان هم متغیر خواهد بود. کارشناسان حدود ۲۵۸هزار و ۹۵۶ پست اینستاگرامی را در ۱۱ صنعت مختلف بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که برای زمینه‌های مختلف، انتشار محتوا در چه زمانی از روز مناسب‌تر است:

  • سفر و گردشگری: ۹ صبح تا ۱ بعدازظهر؛
  • رسانه و سرگرمی:‌ ۱۲ ظهر تا ۳ بعدازظهر؛
  • غذا و نوشیدنی:‌۱۲ بعدازظهر؛
  • خرده‌فروشی‌ها: ۱۲ بعد از ظهر؛
  • خدمات حرفه‌ای: ۹ یا ۱۰ صبح؛
  • خیریه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی: ۱۰ صبح یا ۴ بعدازظهر؛
  • تجارت‌الکترونیک (خرده‌فروشی‌ها را شامل نمی‌شود): ۴ یا ۹ بعدازظهر؛
  • سلامت و داروسازی: ۹ صبح؛
  • رسیدگی به سلامت شخصی:‌ ۱، ۲، یا ۳ بعدازظهر؛
  • فناوری: ۲ بعدازظهر؛
  • تحصیل و آموزش: ۴ یا ۵ بعدازظهر.

همکاری با اینفلوئنسرها و تبلیغات

همکاری با اینفلوئنسرها به شما کمک می‌کند تا حجم وسیعی از مخاطبان به سمت‌تان روانه شوند و ضمنا اعتبار و شهرت‌تان هم بیشتر شود. اینفلوئنسرها می‌توانند روی نظر کاربران مختلفی که دنبال‌کننده‌شان هستند، به‌شدت اثر بگذارند. یکی از راه‌های مناسب برای شروع همکاری با اینفلوئنسرها این است که از آنها بخواهید در محتوایی از اکانت‌تان حضور پیدا کنند و بازدیدکنندگان یا همان فالوورهای خود را به سمت شما بیاورند.

از طریق روش‌های تبلیغاتی اینستاگرام و با توجه به در نظر گرفتن مکان، سن، جنسیت، زبان، رفتارها و علایق مخاطبان فعلی و مخاطبان هدف‌تان اقدام به تولید محتوای تبلیغاتی کنید تا بتوانید مشتریان و فروش بیشتر داشته باشید.

هیچ پایانی برای بازاریابی اینستاگرامی نیست. پس باید مدام در حال یادگیری و تحلیل وضعیت باشید. سعی کنید که وضعیت پست‌های قبلی‌تان را از طریق ابزارهای تحلیلی اینستاگرام بررسی کنید. از ابزارها بهره ببرید و با شناخت درست ظرفیت‌های اینستاگرام به درصد بالای مخاطبان و فروش برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!