Skip to content

استفاده از تقویم محتوا برایتان سود و مزایای فراوانی دارد. شاید در ابتدا طراحی و تعهد به آن دشوار به نظر برسد اما به مرور زمان می‌توانید شاهد فواید و کاربردهایش باشید. سادگی یا پیچیدگی تقویم محتوایی وابسته به نیاز، سلیقه و خواسته کسب‌وکارتان است. می‌توانید در چند صفحه ساده اقدام به برنامه‌ریزی برای محتوای خود کنید یا از برنامه‌های پیچیده برای این کار بهره ببرید. در ادامه از مزایای داشتن تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی خواهید خواند و به شما درباره اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه اطلاعاتی خواهیم داد. در آغاز از این خواهیم گفت که چرا باید از تقویم محتوا استفاده کرد و مزایای آن چیست؟

تقویم محتوا به نظم بیشتر کمک می‌کند

تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی نیاز به دقت و توجه روزانه دارد. وجود آن باعث می‌شود تا از انجام چندکار به‌طور هم‌زمان رها شوید، برنامه روزهای آتی را بدانید و کارهای محتوا را به‌سادگی تقسیم‌بندی کنید. این نظم به شما اجازه خلاق‌ترشدن هم خواهد داد. چون زمانی که برنامه‌ریزی داشته باشید، ایده‌هایی که به ذهنتان می‌آیند، یادداشت می‌شوند و تلف نخواهند شد. زمانی که برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی‌تان، تقویمی از قبل آماده می‌کنید، دیگر در زمان نشر محتوا سردرگم نخواهید بود و متن و مطلبی کلیشه‌ای را برای انتشار انتخاب نمی‌کنید. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند که برنامه کاری‌تان را بدانید و ضمنا بازخورد مخاطبان را هم نسبت به محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید.

با تقویم، انسجام انتشار محتوا بیشتر می‌شود

تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا محتوا را به شکلی منسجم‌تر منتشر کنید. زمانی که مدام و به‌طور منسجم محتوا را در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید، حضوری مداوم در مقابل نگاهشان خواهید داشت و این حضور دائمی شانس تعامل بیشتر با مخاطب را افزایش می‌دهد. بنا به الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای جذاب و تعامل موثر با کاربران باعث افزایش ترافیک می‌شود. بنابراین، افراد تازه‌ای پُست‌ها و محتوایتان را خواهند دید.

تقویم از بروز اشتباهات جلوگیری می‌کند

باوجود داشتن تقویم محتوایی که با اعضای تیم‌تان روی انجام آن توافق دارید، از بروز اشتباهات مختلف در حین فرایند تولید محتوا جلوگیری می‌شود. برای مثال، با مشخص‌بودن روند کاری در روزها و هفته‌های آتی، هر روز محتوایی مناسب و از پیش‌تعیین‌شده را انتشار خواهید داد و در نتیجه اشتباهاتی مانند تولید و نشر محتوای تکراری برایتان به وجود نخواهد آمد.

برنامه‌ریزی مناسب به بلندپروازی و توسعه کمک می‌کند

زمانی که از قبل برای تولید محتوایتان در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنید، مسیر مشخصی را مقابل‌تان متصور می‌شوید که امکان بلندپروازی و اضافه‌کردن گزینه‌های جدید و تازه را هم به شما می‌دهد. در واقع، داشتن برنامه و تقویمی از قبل به شما کمک می‌کند تا افق دیدتان را گسترش بدهید و رو به جلو پیش بروید. مثلا با نظم و چشم‌اندازی که پیدا مي‌کنید، امکان افزودن برنامه‌هایی مانند برگزاری مسابقات یا کمک‌گرفتن از اینفلوئنسرها و … در سطح شبکه‌های اجتماعی برایتان پیش می‌آید.

تقویم مانع از فراموش‌کردن رویدادها می‌شود

اساسا، تقویم‌ها برای یادآوری رویدادها و نشان‌دادن زمان هستند دیگر. حالا زمانی که برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی‌تان هم از تقویم بهره می‌برید، امکان اینکه به رویدادهای مختلف توجه نشان بدهید، بسیار زیاد می‌شود. خوب است در محتوایی که تولید می‌کنید به رویدادهای مهمی که در هر روز اتفاق می‌افتد هم اشاره‌ای داشته باشید و محتوایی در این زمینه تولید کنید. وجود تقویم محتوایی مانع از فراموش‌کردن تاریخ‌های مهم و تولید محتوا برای آنها می‌شود.

تولید محتوای باکیفیت‌تر میسر خواهد شد

باوجود تقویمی از پیش‌تعیین‌شده برای تولید محتوا کیفیت کار بالاتر خواهد رفت. چون صدای برند در بخش‌های مختلف محتوا به شکلی یکپارچه جاری خواهد شد و اهداف بازاریابی محتوا محقق می‌گردند. در روز و روزگاری که تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی قواعد خاصی ندارد و گاهی حتی یک نوجوان در گوشه اتاقش هم می‌تواند تولید محتوایی جذاب را سامان‌دهی کند، نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی بیشتر می‌شود. در چنین اوضاعی باید تیم تولید محتوا که می‌تواند متشکل از نویسندگان، کارشناسان ویدئو و تصویر و… باشد، از قبل برای تولید بخش‌های مختلف کارشان برنامه داشته باشند و با فکر و حساب‌شده پیش بروند.

محتوای برنامه‌ریزی‌شده امکان پیگیری و بهبود دارد

زمانی که از قبل برای انجام کاری برنامه‌ریزی می‌کنید و به آن متعهد می‌مانید، دیگر نگران انجام‌نشدنش نخواهید بود. چنین روندی مانع از پشت‌گوش انداختن کارها می‌شود و در ضمن امکن سنجش نتیجه و بهبوددادن آن هم بیشتر و بیشتر خواهد شد. شبکه‌های اجتماعی در این روزها، امکانات بسیار خوبی برای بررسی بازخوردهای مخاطبان ارائه می‌کنند. پس سنجش محتوای تولید و منتشرشده در بستر آنها بسیار کار ساده‌ای است. با وجود ابزارهای بررسی بازخورد می‌توانید در نقاطی که لازم است، محتوای خود را بهبود هم بدهید.

روش درست‌کردن تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی چیست؟

برای تولید تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی، ۸ گام موثر و ساده وجود دارد:

  • شبکه‌های اجتماعی و محتوای موردنظرتان را بررسی کنید.
  • مشخص کنید که در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور خواهید داشت.
  • عناوین و شکل تقویم محتوایی‌تان را طراحی نمایید.
  • برای محتوایتان کتابخانه محتوایی تشکیل بدهید.
  • روند و جریان کار تولید محتوا را شرح بدهید.
  • شروع به تولید محتوا کنید.
  • محتوای تولیدی را مرور و بهینه کنید.
  • محتوا را منتشر نمایید.

برای شروع کار محتوا و طراحی تقویم آن نیازمند بررسی شبکه‌های مختلف و محتواهای موجود در آنها هستید. باید شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنید و ببینید که ظرفیت‌های هر یک به چه صورت است، مخاطبان در هر شبکه چه وضعیتی دارند و دارای چه مشخصات و خواسته‌هایی هستند. بعد از مطالعه شکل و شیوه استفاده و عضویت در هر شبکه و رصد مخاطبان آن، دست به انتخاب شبکه اجتماعی مناسب خود بزنید. پس از اینها باید ببینید که خواهان ذکر چه چارچوب و عناوینی در تقویم محتوایی خود هستید. مثلا ذکر تاریخ، زمان انتشار، عنوان هر محتوا، ویژگی‌های محتوا و تصاویر و متعلقات آن در تقویم در کنار لینک‌هایی که باید برای تولید و نشر هر محتوا به کار بگیرید، می‌تواند نتایج خوبی در تقویم به همراه داشته باشد.

اگر می‌بینید که قراردادن جزئیات هم به بهترشدن تولید محتوا و کامل‌ترشدن تقویم‌تان کمک می‌کند، حتما از آنها بهره ببرید.

برای مثال، اگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت دارید، به‌طور واضح و برنامه‌ریزی‌شده در مقابل هر عنوان محتوایی بنویسید که قرار است در قالب استوری منتشر شود یا پُست یا … . ذکر جزئیات در تقویم محتوا وابسته به میل و خواسته شماست.

کتابخانه یا پایگاه داده‌ای هم برای ذخیره منابع و اطلاعاتی که قرار است داخل محتوای شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته شوند، گزینه مهمی در تدوین تقویم محتواست. این پایگاه داده و کتابخانه می‌تواند گوگل‌درایو یا دراپ‌باکس و… باشد. عنوان‌کردن آن در تقویم به کارها نظم بیشتری خواهد داد. انتخاب پایگاه‌هایی مانند آنچه گفته شد، رفاه زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد. چون هم فایل‌هایی با حجم بزرگ را می‌پذیرند و هم از راه رایانه و تلفن همراه قابلیت دسترسی به آنها وجود دارد. امکان به اشتراک‌گذاری لینک این بسترها هم با اعضای مختلف تیم محتوا به سادگی میسر می‌شود. انتخاب کتابخانه مناسب برای محتوا به اندازه طراحی تقویم به دقت و توجه نیاز دارد.

تقویم محتوا به شکل‌گیری روند و جریان مناسب کار هم کمک شایانی می‌کند. مثلا به شما می‌گوید که:

  • هر چند وقت یک‌بار و با چه برنامه و نظمی دست به نشر محتوا بزنید.
  • بهترین زمان برای نشر محتوا را به شما یادآوری می‌کند.
  • به شما نشان می‌دهد که کدام پُست‌ها نیاز به بهبود دارند.
  • به شما نشان می‌دهد که چه کسی باید پست‌ها را بهبود بدهد.
  • و… .

برای اینکه بتوانید از تقویم محتوای خود در تیم بهترین استفاده را ببرید، باید آن را در بستری قابل‌دستری برای همه به اشتراک بگذارید. اعضای تیم باید در ایده‌پردازی، استفاده از تقویم و کارکردن با آن راحت باشند.

مثال‌های مهم از تقویم محتوا را ببینید

استفاده از تقویم محتوا می‌تواند کارهایتان را با نظم و دقت بیشتری پیش ببرد. در ادامه شاهد تعدادی از مثال‌های معروف در این حوزه خواهید بود:

تقویم محتوای نشنال جئوگرافیک

در اینجا می‌خواهیم از تقویم محتوایی مجله نشنال جئوگرافیک صحبت کنیم. تقویم‌های محتوایی مجلات معمولا ظاهری مناسب و دقیق دارند و در آنها جزئیات هم مطرح می‌شود. در واقع، در تقویم‌های محتوایی این‌ سبکی نمایی از محتوای در دست دیده می‌شود. ضمن اینکه شامل نکات درباره جمعیت‌شناختی مخاطبان و رسالت تولید محتوا هم هستند. این تقویم‌ها برای کسی که در مقام تولیدکننده محتوا کار می‌کند، مفید است. طراحی و ارائه‌شان به مدیران محتوا هم کاربردی خواهد بود.

تقویم محتوای نشنال جئوگرافیک

تقویم محتوای دیجیتال آپورچونیتی تراست (DOT)

تقویم محتوای DOT یا digital opportunity trust مختصر و مفید طراحی می‌شود. با وجود آن، برنامه محتوا در تمام کانال‌های اجتماعی در یک نگاه مشخص می‌شوند. دی.اُ.تی برای محتوای خود ترتیب کتابخانه یا پایگاه داده‌ای برای تولید محتوا هم داده است. این کتابخانه باعث می‌شود تا امکان الهام‌گرفتن از منابع برای تولید محتوای جدید وجود داشته باشد و محتوایی همیشه‌سبز نیز طراحی شود.

تقویم محتوای دیجیتال آپورچونیتی تراست (DOT)

تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی هوت‌سوئیت

شرکت هوت‌سوئیت (HootSuite) هم از گوگل‌شیتز برای طراحی و تولید تقویم محتوای خود استفاده می‌کند. البته تیم محتوایی این شرکت، علاوه بر گوگل‌شیتز از پلَنر یا برنامه‌ریز اختصاصی هوت‌سوئیت هم بهره می‌برد. این تقویم برای کانال‌های اجتماعی نشر محتوای مختلف با پست‌های گوناگون در هر یک کاربرد دارد. اعضای تیم محتوا می‌توانند با مرور افقی شیت محتوا متوجه پلت‌فرم‌های مختلفِ به‌کاررفته در این تقویم شوند و با مرور عمودی شیت هم از تاریخ‌های انتشار محتوا مطلع باشند. ستونی هم برای عناوین محتوا در تقویم هوت‌سوئیت در نظر گرفته شده که وجودش بسیار مهم است و باید در بخشی جداگانه به آن پرداخته شود.

تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی هوت‌سوئیت

برای هوت‌سوئیت که حجم عظیمی از محتوا را تولید می‌کند، وجود تقویمی منظم و دقیق در قالب شیت‌ها که امکان پیگیری‌شان بسیار ساده است، به‌طور جدی توصیه می‌شود. از همین روست که برنامه‌ریز محتوای اختصاصی این برند هم تولید شده تا تولید محتوا با نظم و دقت بیشتری با آن که هوت‌سوئیت‌پلَنر نام دارد، پیش برود.

چطور می‌توان تقویم محتوای درجه یکی ساخت؟

الگوها یا تمپلیت‌های آماده تقویم محتوا را می‌شناسید؟

با وجود امکانات رایگانی که برنامه‌ها و تمپلیت‌های مختلف برای تولید تقویم محتوا در اختیار عموم قرار می‌دهند، دیگر طراحی تقویم کار سختی نیست. مثلا می‌توانید از گوگل شیتز استفاده کنید و برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی‌تان به‌سادگی به کمک بخش‌ها و تَب‌های مختلف برای ایجاد محتوا در طول یک ماه، دو ماه و… برنامه‌ریزی داشته باشید.

گوگل شیتز برای ساخت تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی

ترلو (Trello) هم ابزار دیگری است که می‌تواند در تولید تقویم محتوایی به شما کمک شایانی کند. البته برخی معتقدند که در صورت نیاز به تقویمی که نگاهی کلان‌تر و کلی‌تر به شما ارائه می‌دهد، بهتر است به سراغ ابزاری پیشرفته‌تر از ترلو باشید.

ترلو برای ساخت تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی

استفاده از تقویم محتوا کار تولید آن را ساده، دقیق و بهینه می‌کند. پس استفاده از چنین چیزی را نباید دست‌کم گرفت. اگر قصد تولید محتوا دارید، حتما از امکانات تقویم‌ها بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!