Skip to content

تا به حال شده که بخواهید مطلب جدیدی به بلاگ‌تان اضافه کنید اما مغزتان قفل شود و ندانید که قرار است، چطور پیش بروید؟ تا به حال شده که برنامه‌های تولید محتوایتان از دست‌تان خارج شود و دقیقا ندانید که لازم است به چه سمت و سویی در حرکت باشید؟ اگر چنین چیزهایی را تجربه کرده‌اید، شاید زمانش رسیده که فکری به حال برنامه محتوایی‌تان کنید و استراتژی‌هایی برای ایجاد نظم بیشتر به خرج بدهید. در این مقاله از تقویم تولید محتوا و ابزارهای آن در کنار مزایایش خواهید خواند.

بزرگ‌ترین مشکل بیشتر بلاگرها چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکل بلاگر‌ها این است که دقیقا نمی‌توانند برنامه‌ریزی تولید محتوا را انجام بدهند و همیشه اسیر نوعی بی‌نظمی در پیش‌برد پروژه‌های تولید محتوای خود هستند. بیشتر بلاگرها امور مختلفی مانند نوشتن و تولید محتوا را در کنار ویرایش، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، بخش‌های گرافیکی کار و… را خودشان به تنهایی پیش می‌برند. اگر کار در منزل و به شکل فریلنسینگ انجام شود که دیگر اوضاع برنامه‌ریزی پیچیده‌تر هم خواهد بود. چون با وجود کارهای خانه و قرارنداشتن در فضایی رسمی برای پیش‌برد کارهای محتوا نیاز به تمرکز شدیدی به وجود می‌آید که هر کسی از عهده داشتن آن برنمی‌آید. البته همه اینها راه حل دارند. اگر می‌توانید محتوایی خوب تولید کنید اما متاسفانه، توانایی‌تان در برنامه‌ریزی برای این فرایند ضعیف است، جای نگرانی نیست. چون می‌توانید با تولید تقویم محتوایی مناسب به کارتان نظم و شکوفایی بیشتری بدهید.

چرا تقویم محتوا می‌تواند به کمکتان بیاید؟

با وجود تقویم محتوا برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه‌تان را می‌دانید. چه چیزی از این بهتر؟ با وجود داشتن برنامه‌ای دقیق، دغدغه‌هایتان از بین خواهد رفت و تمرکز کاملی روی تولید محتوای مناسب و جذاب خواهید داشت. تقویم‌ها می‌توانند نظم را به زندگی‌تان وارد کنند. اگر تقویم نداشته باشید، ایده‌های خوبتان هدر خواهند رفت. چون آنها را در دفترچه، رایانه و هر جای دیگری می‌نویسید و پراکنده خواهند بود. شاید بسیاری از ایده‌های خوب و ناب در این صورت از یادتان برود. اما زمانی که تقویمی مشخص و منظم دارید، دیگر مشکلی پیش نمی‌آید و ایده‌های مطلوب را تولید خواهید کرد. تقویم محتوا به کمکتان می‌آید تا همه‌چیز را منظم و مرتب پیش ببرید.

ارائه چشم‌اندازی دقیق از محتوا

زمانی که دست به تولید تقویم محتوایی می‌زنید، چشم‌اندازی از مسیرِ پیش رویتان خواهید داشت. یعنی می‌توانید ببینید که قرار است در ماه و هفته‌های آتی چه برنامه‌ای داشته باشید و چطور روبه جلو حرکت کنید. گاهی‌اوقات، رصد چشم‌انداز محتوایی به شما کمک می‌کند تا بفهمید که شکاف محتوا در میان عناوین‌تان وجود دارد یا خیر. مثلا اگر بلاگی درباره آشپزی می‌نویسید، قراردادن همه عناوین یک هفته درباره دسرهای ساده، احتمالا ایده خوبی نیست. حالا اگر تقویم محتوایی داشته باشید و ببینید که اوضاع از چه قرار است، متوجه تکراری‌بودن یک عنوان خواهید شد و دست به اصلاحش می‌زنید و تنوع را وارد موضوع روزهای مختلف تولید محتوایتان می‌کنید.

کمک‌ به حفظ انسجام

یکی از کارهای مهمی که می‌توانید به کمک تنظیم تقویم محتوا انجام بدهید، ایجاد انسجام در روند تولید محتواست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، ۴۲ درصد از افراد با نوشتن اهدافشان بهتر می‌توانند به آنها دست پیدا کنند. برنامه‌ریزی برای محتوا و گذاشتن تاریخ برای هر یک، شما را بسیار قوی خواهد کرد. مکتوب‌کردن برنامه‌هایی که در سر دارید، باعث می‌شود تا روند موفقیت‌هایتان را هم بهتر پیگیری کنید و ببینید که آیا به چیزهایی که می‌خواسته‌اید، در طول زمان رسیده‌اید یا خیر. یکی دیگر از مصادیق ایجاد انسجام در روند تولید محتوا برای کسانی که از تقویم استفاده می‌کنند، این است که می‌دانند قرار است روی چه عنوانی کار کنند و خبری از دلهره‌ها و سردرگمی‌ها برای انتخاب عنوان برایشان نیست. وقتی از قبل همه عناوین استخراج شده باشند، برنامه‌ریزی برای تولید مجموعه‌ای اثرگذار از محتوا هم بیشتر می‌شود.

پیش‌برد بهتر برنامه بازاریابی محتوا

آیا برنامه‌ای خاص برای بازاریابی محتوا در نظر گرفته‌اید؟ اگر بلاگر هستید باید حتما چنین چیزی را در ذهن داشته باشید و پیاده‌سازی کنید. همه به دنبال افزایش ترافیک هستند. این‌طور نیست؟ داشتن استراتژی‌هایی خاص جهت تولید محتوا و بازاریابی آن باعث می‌شود که به هدفتان در افزایش ترافیک وبسایت برسید. با تعیین استراتژی‌های مناسب است که می‌توانید مخاطبان هدفتان را پیدا کنید و کارتان را بهتر جلو ببرید. برنامه بازاریابی محتوا و تولید تقویمی مبتنی بر آن، به شما کمک می‌کند تا بازخورد مخاطبان را بهتر دریافت و تفسیر کنید. مثلا متوجه خواهید شد که یک عنوان خاص چطور مورداستقبال والدین قرار می‌گیرد و از این به بعد در تعیین عنوان‌ها قادر خواهید بود که با در نظرگرفتن مخاطب دست به تولید محتوا بزنید.

روش تولید تقویم محتوا

فرقی نمی‌کند که در چه زمینه‌ای محتوای بلاگ‌تان را آماده می‌کنید. چه درباره فرزندپروری محتوا تولید کنید و چه در زمینه بازاریابی یا حتی درباره حیوانات خانگی، تقویمی که طراحی و استفاده خواهید کرد از روش یکسانی آماده می‌شود. به کمک تقویمی مناسب می‌توانید موضوعات محتوا را دقیق‌تر تنظیم کنید، مخاطب هدفتان را بیابید و انسجام و نظم را به روند محتوانویسی خود وارد نمایید. بخش‌های مختلفی که برای تقویمتان در نظر می‌گیرید، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایده‌های عنوان‌های محتوا؛
  • دسته‌بندی محتواهای مختلف؛
  • تیترهای پیشنهادی؛
  • توسعه ایده‌ها یعنی زیرعنوان‌هایی که شرح خواهید داد؛
  • کلمات کلیدی؛
  • منابع یافتن تصاویر؛
  • اقدامات کال‌تواکشن (CTA)؛
  • ایده‌هایی برای به‌روزرسانی ایده‌ها؛
  • ویرایش اولیه؛
  • ابزارهای ویرایش مانند گرامرلی یا همینگوی؛
  • تاریخ انتشار.

البته گذاشتن هر یک از این بخش‌ها در تقویم محتوایی‌تان در گروی سلیقه و نیاز شخصی‌ شماست. در هر حال، آشنایی با تمام سرفصل‌های محتمل می‌تواند در تنظیم تقویمی مناسب به یاری‌تان بیاید. از ابزارهایی که می‌توانند در مسیر تولید تقویم محتوا کمک کنند، باید به موارد زیر اشاره داشت:

ترلو

ترلو از آن برنامه‌های مدیریت پروژه‌ای است که می‌توانید برای مدیریت تیم محتوا یا به شکل انفرادی و فقط برای خودتان از آن استفاده کنید. این ابزار به شما بُردهای مختلفی ارائه می‌دهد و می‌توانید مراحل مختلف کار یا اطلاعات مرتبط با بلاگ‌های مختلف را داخل هر یک از این بردها قرار بدهید. داخل هر برد هم امکان تقسیم‌بندی و بخش‌بندی‌های گوناگونی وجود دارد که دست‌تان را برای ایجاد فضایی کاملا منظم باز می‌گذارد.

تولید تقویم محتوا در ترلو

امکان رنگی‌کردن کارت‌های موجود در هر ستون و برد محتوایی در ترلو باعث می‌شود که نظم و زیبایی خاصی به برنامه محتوایی‌تان داده شود و همه‌چیز در طی یک نگاه برایتان معلوم باشد و سردرگمی‌ و گیجی در تفسیر محتوای تقویم به وجود نیاید. خیلی راحت می‌توانید هر مرحله از کار یا فرایند تولید محتوا را هم با برچسب‌هایی که ترلو در اختیارتان قرار می‌دهد، منظم کنید:

لیبل‌ها در ترلو

ترلو امکانات بسیار خوبی دارد. برای مثال، یکی از این امکانات، نشان‌دادن کارت‌های هر بُرد محتوایی در قالب تقویم زمانی است.

تقویم ترلو

برای فعال‌کردن این گزینه می‌توانید به مِنو بروید و روی گزینه پاور-آپز کلیک کنید:

ترلو

در آنجا بخشی برای فعال‌کردن گزینه تقویم وجود دارد:

تقویم محتوا در ترلو

اگر احساس می‌کنید که به چیزی بیش از تقویم ترلو برای تنظیم برنامه‌هایتان نیاز دارید، جای نگرانی وجود ندارد چون چک‌لیست‌هایی در این برنامه مدیریت پروژه موجود است که می‌توانید برای هر یک از کارت‌های حاضر در برد محتوایی‌تان از آنها استفاده کنید:

چک لیست ترلو

ترلو برای همه در دسترس و رایگان است. پس اگر در یک شرکت کار می‌کنید یا به‌طور فریلنسر مشغول هستبد، امکان استفاده آزاد و راحت از آن برایتان مقدور خواهد بود.

گوگل شیتز

یکی دیگر از روش‌های آسان و مناسب برای تولید تقویم محتوا، استفاده از برنامه‌های صفحه‌گسترده مانند گوگل‌شیتز است.

تولید تقویم محتوا با گوگل شیتز

در گوگل‌شیت هم می‌توانید انواع تیترها و عناوینی را که باید در تقویم محتوا به کار بگیرید، داشته باشید. با اضافه‌کردن تب‌های بیشتر می‌توانید مدیریت محتوای چند بلاگ را هم در گوگل شیتز پیش ببرید. با وجود چنین برنامه صفحه‌گسترده و مناسبی، امکان دیدن چشم‌انداز زمانی‌تان برای تولید محتوا وجود خواهد داشت. امکان همگام‌سازی یا سینکرون‌کردن گوگل‌شیتز با تقویم گوگل، برنامه اورنت (EVERNOTE) یا توئیتر هم وجود دارد. برای تولید رویدادهای خودکار روی تقویم گوگل می‌توانید از این ویژگی بهره ببرید.

کواسکجول (CoSchedule)

کواسکجول هم برنامه‌ای مناسب برای تولید تقویم بازاریابی محتواست. از ویژگی‌های جالبی که کار با آن را ساده می‌کند به درگ اند دراپ (drag & drop) یعنی کشیدن فایل‌ها و قراردادن‌شان در این برنامه می‌توان اشاره کرد. به کمک این برنامه هم می‌توانید برنامه‌ریزی، خلق محتوا و انتشار پست‌های مختلف در سطح شبکه‌های اجتماعی و… را پیش ببرید. برای استفاده از کواسکجول باید پلاگین رایگانش را روی بلاگ وردپرسی خود نصب کنید. در نتیجه به راحتی از خدمات کواسکجول استفاده خواهید کرد. امکان ایمپورت‌کردن یا واردنمودن مدارک از گوگل‌داک یا اورنُت هم به کمک کواسکجول وجود دارد و می‌تواند مدارک و تصاویر را به پست وردپرسی بدل کند.

البته این برنامه رایگان نیست و بابتش باید هزینه‌ای بپردازید که از ۱۵ دلار نرخ آن شروع می‌شود. امکان استفاده از نسخه رایگان آن به مدت دوهفته هم وجود دارد. بعد از ثبت‌نام در کواسکجول، آن را به بلاگ‌تان متصل خواهید کرد.

تولید تقویم محتوایی با کواسکجول

سپس باید به سمت فعال‌سازی پلاگین کواسکجول روی سایت‌تان بروید.

تولید تقویم محتوایی

پلاگین به شما چشم‌اندازی از تقویم محتوایی می‌دهد. با انتخاب یک تاریخ برای پست‌های آتی خود برنامه‌ریزی کنید. دسترسی به آنالیزور یا تحلیل‌کننده کواسکجول هم ابزار مناسب دیگری است که به پیش‌برد محتوایتان کمک شایانی خواهد کرد.

تقویم محتوا در CoSchedule

زمانی که یک عنوان را در پلاگین ایجاد می‌کنید، یک پست هم به طور خودکار با آن عنوان در بخش دسترسی ادمین وردپرس به وجود می‌آید و به حالت پیش‌نویس ذخیره می‌شود. پلاگین کواسکجول می‌تواند پست‌های قبلی منتشرشده‌تان را هم تحلیل کند و بازخوردهایش را بررسی نماید.

تقویم محتوا CoSchedule

در آخر

اگر برای تنوع و تفریح به بلاگ‌نویسی روی آورده باشید، هدف‌تان سرگرم‌شدن است. اما زمانی که به عنوان کاری جدی آن را پیش می‌برید، دیگر باید با فوت‌وفن‌های امر به‌طور دقیق آشنا شوید. داشتن تقویم محتوایی مناسب می‌تواند به شما در تولید محتوایی درست و یک‌دست کمک کند و در این صورت می‌توانید همیشه عناوین جذابی را تولید کنید که مخاطبان زیادی دارند. تقویم‌های محتوا به یاری‌تان می‌آیند تا گام‌های مختلف تولید محتوا را قابل‌مدیریت کنید و در هر بخش از کار بدانید که اوضاع از چه قرار است. شاید در گذشته‌ها، خرید یک دفترچه کاغذی به دادتان می‌رسید اما در حال حاضر باید از نرم‌افزارها و برنامه‌ها برای پیش‌برد کارهای محتوایتان بهره ببرید تا همه‌چیز با دقت بیشتری صورت بگیرد. قدرتی که برنامه‌های تولید تقویم محتوا در اختیارتان قرار می‌دهند، بسیار شگفت‌انگیز است؛ آنها را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: “چگونه برای شبکه‌های اجتماعی تقویم محتوا آماده کنید: توصیه‌ها و الگوها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!