Skip to content

برنامه انتشار و تولید محتوایتان را می‌دانید؟ مثلا مشخص کرده‌اید که شنبه آینده چه برنامه‌ای را پیاده‌سازی کنید؟ برای ماه بعد و ماه‌های پس از آن هم طرحی ریخته‌اید؟ اینجاست که نیاز به طراحی تقویم محتوا پیش می‌آید. تقویم‌های محتوایی از جهات مختلف برای پیش‌برد روند تولید محتوا سودمند هستند. در ادامه از نکات مهم درباره آنها بیشتر خواهید خواند. واقعیت این است که تقویم‌های محتوایی نوعی مدل‌های ذهنی هستند که مسیر تولید محتوا را به ما نشان می‌دهند. از نظر روانی هم دیدن برنامه‌ای گرافیکی به ساده‌ترشدن امور کمک شایانی می‌کند.

تسهیل تولید محتوا با وجود تقویم‌ های محتوا

برای شروع هر کاری، مغزمان شروع به دو دوتا –چهارتا می‌کند و می‌خواهد بفهمد که با کاری ساده و آسان روبه‌روست یا فرایندی پیچیده انتظارش را می‌کشد. حال با وجود تقویم محتوایی که در آن روند کار به شکلی ساده و بصری توضیح داده می‌شود، مغز احساس می‌کند که نظم و فرایندی مشخص را برای تولید محتوا در اختیار دارد و این کار برایش خوشایند و بی‌دغدغه پیش خواهد رفت. ضمن اینکه قانونی وجود دارد که به قانون هیک معروف است. براساس قانون هیک، هر چقدر که گزینه‌هایمان برای تصمیم‌گیری بیشتر باشد، مدت‌زمانی که لازم داریم تا تصمیم‌گیری را پیش ببریم هم بیشتر می‌شود. بنابراین، با طراحی تقویم محتوایی که ساده است و چند گزینه مشخص را به مخاطب ارائه می‌دهد، تصمیم‌گیری و پیش‌برد امور ساده می‌شود. به مزایای دیگر تقویم‌های محتوا در ادامه اشاره شده است:

رفع خلأ‌های محتوایی و ارائه دیدی کلی از روند کار محتوا

تقویم محتوا می‌تواند دید مطلوبی از کارهایی که قرار است انجام شود و کارهایی که درباره محتوا انجام شده به شما بدهد. تصویر کلانی که تقویم درباره به‌روزرسانی‌ها، مطالب لازم برای انتشار، پست‌های بلاگ و… می‌دهد، تکلیف‌تان را در فرایند محتوانویسی و مدیریت آن روشن می‌کند. در اموری مانند تولید محتوا، امکان دارد که به آسانی در تله جزئیات قرار بگیرید و رشته امور از دست‌تان خارج شود. اما در صورتی که تصویر و چشم‌اندازی کلان مانند تقویم محتوایی در دسترستان باشد، دیگر چنین مشکلی برایتان رخ نخواهد داد.

مشخص‌کردن تاریخ رویدادهای مهم و برنامه‌ریزی حول آنها

تاریخ‌ها و رویدادهای مهم در تقویم‌های محتوایی قید می‌شوند. این کار باعث خواهد شد تا روند تولید محتوا در دست‌تان باشد و در زمان‌هایی که باید محتوایی اختصاصی برای روز، واقعه یا رویدادی خاص درباره شرکت و برند و پیرامون‌تان تولید کنید، رشته کار از دست‌تان خارج نشود. مشخص‌کردن رویدادها در تقویم به تولید محتوایتان جهت می‌دهد و از غافل‌گیرشدن با اتفاقات خاصی که باید برایشان محتوای ویژه تولید کنید به‌خوبی جلوگیری به عمل می‌آورد.

نظم‌گرفتن برنامه‌ها و دورشدن از تنبلی تولید

یکی دیگر از مزایایی که تقویم‌ها در اختیارتان می‌گذارند، دورشدن از بی‌نظمی و تنبلی در تولید است. بیشتر تولیدکنندگان محتوا در صورت نبود تاریخ و ساعتی دقیق برای ارائه کارشان، محتوانویسی را به روزها و ساعات آخر تحویل کار موکول می‌کنند. حال اگر روز و ساعت دقیقی برای تحویل در نظر بگیرید، دیگر مشکلی پیش نمی‌آید و همه‌چیز طبق نظم پیش خواهد رفت.

روند برنامه‌ریزی برای طراحی تقویم محتوا چیست؟

روش‌ها و قالب‌های گوناگونی برای طراحی و تولید محتوا وجود دارد. اما بهترین راه این است که تقویمی روزانه، ماهانه و سالانه داشته باشید. می‌توانید روند طراحی تقویم را از سال به روز شروع کنید. یعنی ابتدا ببینید که می‌خواهید در سال چه مسیر محتوایی را پیش بگیرید و بعد وارد ماه و روز شوید. چنین ایده‌ای باعث می‌شود تا چشم‌انداز و تصویری کلان از تولید محتوا در اختیارتان قرار بگیرد.

در تقویم محتوا برای بلاگ و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنید؟

در هر برنامه محتوایی باید هم برای تولید متن و محتوای بلاگ و هم شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی داشته باشید. البته بسامد و حجم تولید محتوا برای هر یک از این دو بستر کاملا در گروی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های تیم بازاریابی محتواست. ولی در هر حال، لازم است برای شبکه‌های اجتماعی و بلاگ محتوا داشته باشید. بیشتر استراتژی‌های محتوا معطوف به نیازها و خواسته‌های مشتریان است. پس لازم خواهد بود که روش‌های مختلف دسترسی به مخاطب را پیش ببرید. یعنی هم از طریق بلاگ و هم شبکه‌های اجتماعی در تعامل با مشتری قرار بگیرید. موضوع بعدی که باید در نظر بگیرید، نوع محتوایی است که می‌خواهید در بسترهای گوناگون منتشر کنید. مثلا:

  • ویدئو؛
  • عکس؛
  • پُست‌های بلاگی؛
  • پُست‌های سریالی؛
  • اینفوگرافیک‌ها؛
  • نمودارها؛
  • کتاب‌های الکترونیکی؛
  • نمونه‌های موردی؛
  • اطلاعیه‌ها و اخبار شرکت؛
  • رویدادهای صنعتی و بازار؛
  • محتوای فصلی؛
  • محتوا درباره افتتاح پروژه‌ها و عرضه محصولات تازه؛
  • و… .

به‌روزرسانی‌ها و استفاده از محتواهای قدیمی برای رسیدن به محتوایی تازه هم می‌تواند در روند تولید به کمکتان بیاید. بحث نیاز و سلیقه شما در امر محتوا هم بسیار مهم است. باید تقویم محتوا را برای خودتان شخصی‌سازی کنید. یعنی با توجه به شرکت و به‌طور کلی کسب‌وکاری که در پی نگارش تقویم برای آن هستید، اقدام به شخصی‌سازی و مناسب‌سازی الگوهای تقویم برای خودتان کنید. مثلا به فراخور نیازهایتان می‌توانید گزینه‌های زیر را در ستون‌های تقویمتان جای بدهید:

  • عنوان پست بلاگی؛
  • نوشته‌های کوتاهی که قرار است در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر پُست کنید؛
  • مخاطبان هدف؛
  • نام نویسنده و ویراستار محتوا؛
  • چرخه خرید مشتریان متناسب با هر بخش محتوا؛
  • تاریخ‌های سررسید تحویل هر محتوا؛
  • کلمات کلیدی اصلی؛
  • گروه‌بندی محتواهای مختلف؛
  • تصاویری که قرار است در محتوا کار بگذارید؛
  • ویدئوها، تصاویر یا اینفوگرافیک و پادکست جانبی که قرار است منتشر شود؛
  • و… .

در بخش محتوا می‌توانید نظرات کاربران، مطالبی در حوزه صنعت و صنف کاری و حتی دستورالعمل استفاده از خدمات و محصولات‌تان را هم انتشار بدهید.

محدودیت‌های رشدتان را دریابید و بعد از بازاریابی محتوا به شیوه‌ای راهبردی بهره ببرید!

نمونه‌های تقویم محتوا

بسیاری از برندهای بزرگ برای برنامه‌ریزی محتوای خود از تقویم‌هایی کمک می‌گیرند که آمار محتوای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را در اختیارشان قرار می‌دهد. به موارد زیر دقت کنید:

فوربز

تقویم محتوایی فوربز حاوی متن و محتوای هر تاریخ و بخش‌های گرافیکی و تصویری آن است. همه اطلاعات درباره اینکه هر محتوا و تصاویر مرتبط با آن در چه تاریخی منتشر خواهند شد هم در تقویم فوربز قرار می‌گیرد.

تقویم محتوایی فوربز

تایم

مجله تایم هم از تقویم محتوایی بهره می‌برد و در آن، ضرب‌الاجل‌ها و تاریخ‌هایی برای انتشار انواع محتوا و تبلیغات قرار می‌دهد.

سایت INC

سایت INC هم به تقویم محتوا اهمیت زیادی می‌دهد و مطالب مهمی را که باید منتشر شوند در کنار برنامه‌ریزی زمانی محتوا و تبلیغات در آن می‌گنجاند.

تقویم محتوایی INC

مجله وُگ

وگ هم از روند طراحی تقویم محتوا برای انتشار مطالب گوناگون کمک می‌گیرد. این نشان می‌دهد که اهمیت تقویم برای کسب‌وکارهای مختلف و برندها چقدر زیاد است.

کواِسکِجول

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از برندهای معروف از نسخه کاغذی محتوا استفاده می‌کنند. مثلا کواسکجول از کارت‌های رنگی برای تنظیم تقویم محتوایش بهره می‌برد.

تقویم محتوایی CoSchedule

بافر

سایت بافر هم از ترلو برای طراحی تقویم محتوایش بهره می‌برد. این سایت معتقد است که ایده‌ها سریع تغییر می‌یابند و به همین دلیل است که برای تقویم خود از بستری منعطف و قابل‌تغییر استفاده می‌کند.

تقویم محتوایی بافر

ابزارهای مختلف برای طراحی تقویم محتوا

ابزارها و تمپلیت‌هایی برای طراحی تقویم محتوا وجود دارد. برای انتخاب از میان آنها باید دقت کنید که چه ویژگی‌هایی از محتوا برایتان مهم‌تر است و بنابراین، آنها را تحت عناوینی در یک ستون یا بخش در تقویم محتوایی‌تان بگذارید. سهولت استفاده از تمپلیت‌ها هم اهمیت دارد. پس باید الگو و تمپلیتی از تقویم را در دست بگیرید که استفاده از آن برایتان ساده‌تر است. بخش‌های مختلف استراتژی محتوایی‌تان را در نظر بگیرید و متناسب‌ترین روش برای طراحی تقویم را بنا به آن انتخاب کنید. از جمله ابزارهایی که به شما در طراحی تقویم محتوا کمک می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پلاگین تقویم محتوای وردپرس؛ کارکردن با این پلاگین بسیار ساده است.

پلاگین تقویم محتوای وردپرس

  • گِدر کانتنت (Gather content)؛ این ابزار هم عصای دست بازاریابان و مدیران پروژه است. به کمک آن می‌توان ردیابی و پیگیری امور محتوا و محول‌کردن وظایف مختلف به اعضای تیم را هم در نظر گرفت.

Gather Content

  • کاپُست (Kapost)؛ این ابزار به‌طور مستقیم روی بازاریابی محتوا متمرکز است. ناشران، نویسندگان و ویراستاران می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. بررسی و تحلیل پرداخت‌های آنلاین و رصد اوضاع توزیع محتوا هم با کاپست میسر است.

Kapost

  • کواسکجول(CoSchedule)؛ این هم پلاگینی از وردپرس است و امکان همسان‌سازی زمانی انتشار محتوای شبکه‌های اجتماعی و پست‌های بلاگی را برایتان فراهم می‌کند.

CoSchedule

  • برنامه‌های صفحه‌گسترده مانند اکسل یا گوگل؛ بسیاری از برنامه‌ها و ابزارهای تولید تقویم محتوا از روی اکسل ساخته شده‌اند. اکسل یا گوگل‌شیت می‌توانند امکانات بسیار خوبی برای طراحی تقویم محتوا در اختیارتان قرار بدهند.

تمپلیت‌های آماده‌ای هم در سطح اینترنت وجود دارد:

در آخر

تدوین تقویم محتوا می‌تواند برای هر کسب‌وکاری در زمینه بازاریابی محتوا ابزاری به‌شدت مطلوب و مناسب باشد. ایجاد تصویری کلان از چشم‌انداز تولید محتوا در کنار ارائه برنامه‌ای دقیق و درست برای پرهیز از گیج‌شدن و انحراف از مسیر می‌تواند از دستاوردهای بزرگ تقویم‌ها باشد. بسیاری از برندها و شرکت‌های بزرگ هم از تقویم‌های محتوایی برای پیش‌برد کارشان بهره می‌برند. برای انتخاب ابزارها و تمپلیت‌های محتوایی باید حتما به سازگاری آنها با استراتژی‌ها و اهداف خود دقت داشته باشید. در غیر این صورت، نتیجه چندان دندان‌گیر و جذاب نخواهد شد. در واقع، هدف از داشتن تقویم محتوایی رسیدن به مسیری ساده و سریع برای تولید محتواست. پس اگر بنا باشد که نهایت استفاده را از تقویم‌ها نبرید، لزومی هم به داشتن آنها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!