Skip to content

چند توصیه از طرف کسی که ارائه های استارت آپی بسیاری داشته است!

یکی از حساس ترین کارهایی که در استارت آپ باید انجام داد، ساخت یک ارائه آسانسوری بی نظیر است! ارائه ای استارت آپی که کاملا نشان دهد شما که هستید، چه می کنید و برنامه شما برای کسب موفقیت به عنوان یک کسب و کار چیست! پست های وبلاگی و لیست های بی شماری برای راهنماییِ بنیان گذاران در طول این مسیر وجود دارد اما به ندرت می توان مطلبی پیدا کرد که واقعا بگوید چطور می توان یک ارائه آسانسوری عالی ساخت.

چطور یک ارائه استارت آپی عالی داشته باشم؟

فرآیند ارائه آسانسوری به شکلی تقریبا مشابه در وبسایت هایی مانند Startup Elevator ،Pitch Generator و سایت های دیگر توضیح داده شده اند. این بدان معنا نیست که ساختن ارائه آسانسوری چالش برانگیز یا مهم نیست—هست. اما، یک ارائه بسیار حساس دیگر هم هست که به همان اندازه حائز اهمیت می باشد اما اغلب اوقات حرف زیادی از آن زده نمی شود: ارائه استارت آپی.

ساخت ارائه استارت آپی که با استفاده از آن استارت آپ شما بتواند سرمایه گذاران خطرپذیر را به خود جلب کند، نقطه عطف بسیار مهمی است.

ارائه آسانسوری هم البته اهمیت خاص خودش را دارد. ارائه آسانسوری در جلسات حضوری و دیگر موقعیت هایی که باید به شکل رو در رو کسی را مجذوب خود کنید اهمیت پیدا می کند.

البته، اغلب اوقات، پیش از آنکه استارت آپی بتواند حتی جلسه یا فرصتی برای گفتگوی رو در رو با سرمایه گذار خطرپذیر را هماهنگ کند، باید از نگهبان های دیجیتالی (Digital gatekeeper یا گیت کیپرهای دیجیتالی، اشخاصی هستند که از سیستم درگاه های مالی محافظت می کنند)، عبور کنند. در این فرآیند، یک ارائه استارت آپی جذاب، بلیط طلایی استارت آپ برای عبور از گیت و رسیدن به تمام این جلسات مهم و حیاتی است. در این پست، تمام آنچه باید برای ساخت یک ارائه استارت آپی بی نظیر بدانید را گردآوری کرده ایم:

مرحله اول- با ساخت یک تیزر برای استارت آپ خود شروع کنید

پیش از شروع به ساخت ارائه استارت آپی، هر بنیان گذاری باید یک مفهوم ساده و در عین حال ضروری را بداند: در این مرحله ما به دنبال یک تیزر هستیم؛ که هدف آن جلب نظر و توجه سرمایه گذاران احتمالی به مرحله بعد است. اگر استارت آپ شما را یک فیلم تصور کنیم، ارائه استارت آپی حتی تریلر نیست. بلکه یک تیزر چند ثانیه ای بسیار کوتاه قبل از آن است که تریلر فیلم آغاز شود—تریلری پیش از پخش تریلر!

تیزر شما باید بسیار دقیق بوده و مستقیم به سراغ اصل مطلب برود. شما تنها چند ثانیه وقت دارید تا توجه مخاطب خود را جلب کنید. نکته جالب اینکه دامنه توجه یک سرمایه گذار خطرپذیر حتی از آنچه شما فکر می کنید هم کمتر است. شما باید تمام حواس آنها را به سمت مهم ترین بخش های کسب و کار خود معطوف کنید.

تمرکز روی ساخت ارائه

اگر ارزش یک ملک بیش از همه به موقعیت مکانی آن وابسته است، راز ساخت یک ارائه استارت آپی عالی هم در مقدار تمرکزی که برای آن صرف می شود نهفته است. قسمت جالب توجه قضیه آنجاست که تعداد زیادی از بنیان گذاران، به سختی می توانند توضیح دهند که واقعا چه کار می کنند!

دلیل این همه سختی آن است که می خواهند تلاش کنند داستان خود را در قالب یک پیام ساده و قابل فهم در آورند و یا اینکه می خواهند حجم زیادی از اطلاعات را به یک باره انتقال دهند. بعلاوه، اغلب سرمایه گذاران خطرپذیر، الزاما متخصص حوزه فعالیت استارت آپ ها نیستند، بنابراین باید از بیان ساده و مناسبی استفاده کرده و اطلاعات را به صورتی ارائه کرد که سرمایه گذاران خطرپذیر متوجه آن شوند.

با DoggyHut آشنا شوید—استارت آپی عالی و خیالی!

من آموزش و توصیه های بسیاری برای ساخت یک ارائه استارت آپی عالی دیده ام. اما تمام آنها به اندازه دیدن یک نمونه واقعی، آموزنده نیست. برای همین هم، با تجربه ای که از دیدن تعداد زیادی ارائه استارت آپی در طول سالیان زیاد داشتم، یک ارائه استارت آپی ایده آل (از نظر خودم!) ساختم که در آن تمامی عناصر لازم برای متقاعد کردن یک سرمایه گذار خطرپذیر وجود داشت و در عین حال به شکلی فشرده ساخته شده بود که تجربه من نشان می داد بهترین نتایج را به دست می دهد.

اما اول باید یک نکته را ذکر کنم. این ارائه قرار است به سرمایه گذار خطر پذیر ایمیل شده یا به طریق دیگری به دست او برسد تا آن را بررسی کند. این فایلی که قرار است ارائه بدهید و باید متن و اطلاعات کمتری داشته باشد نیست.

ارائه استارت آپی من، در رابطه با استارت آپی خیالی به نام DoggyHut است—کافی است AirBnB را برای صاحبین سگ در نظر بگیرید. مفهوم واقعی استارت آپ اهمیت کمتری نسبت به عناصر اصلی ارائه استارت آپی و پیامی که قرار است منتقل کند دارد.

ارائه استارت آپی DoggyHut به 11 بخش تقسیم شده است. بخش هایی که دربرگیرنده مهم ترین اطلاعاتی است که باید به سرمایه گذاران خطرپذیر انتقال پیدا کند. به خاطر داشته باشید که حتما لازم نیست تمام ارائه ها به همین تعداد بخش، تقسیم شوند؛ هر استارت آپی با استارت آپ دیگر متفاوت است.

هدف شرکت—هدف شما چیست؟

در این قسمت باید یک جمله ساده اما قدرتمند درباره هدف استارت آپ خود بیان کنید. برای اینکه بهتر متوجه منظور من بشوید، دوست دارم یک نقل قول از سایمون سینک ذکر کنم:” مردم آنچه شما انجام می دهید را نمی پذیرند؛ بلکه علت انجام آن را می پذیرند. و کاری که انجام می دهید نشان دهنده باوری است که دارید.”

مشکل

خلاصه ای واضح از چالش هایی که یافته و حل کرده اید ارائه کنید.

راه حل

اینجا باید از محصول خود رونمایی کنید. بهتر است اسکرین شات نشان دهید.

بازار

نشان دهید که بازار جذابی دارید. می توانید اشاره مختصری به “کل بازار در دسترس” (Total Addressable Market) داشته باشید و بگویید که فکر می کنید چند درصد ازآن را می توانید تصاحب کنید.

چرا حالا؟

زمان بندی ضعیف، یکی از اصلی ترین دلایلِ شکست یک استارت آپ است. بسیار مهم است که شما توضیح دهید چرا احساس می کنید بازار آمادگی پذیرش استارت آپ شما در این زمان به خصوص را دارد.

رقابت

یکی از متداول ترین اشتباهاتی که بنیان گذاران مرتکب می شوند، این است که ادعا می کنند شرکت آنها هیچ رقیبی ندارد. به هر حال همیشه رقیبی وجود دارد؛ چه مستقیم و چه غیر مستقیم. شما باید به طور واضح توضیح دهید که فضای رقابتی برای شما چه تفاوتی دارد و چه چیزی هست که استارت آپ شما را منحصر به فرد می کند.

مدل درآمدی

شما چطور قرار است درآمد کسب کنید و چه کسی قرار است این پول را به شما بپردازد؟ در این مرحله، لازم نیست جواب این سوال را به طور کامل و جامع بدهید اما باید نشان دهید که پاسخی برای این پرسش دارید.

بازاریابی/فروش

مهم ترین چیزی که باید داشته باشید، یک استراتژی ارائه به بازارِ روشن و واضح (Go to market strategy) و برنامه ای برای پیدا کردن کاربر است. نشان دهید که بر پایه شاخص کلیدی عملکرد (KPI) به این استراتژی رسیده اید و شرح دهید که با چه گام هایی می خواهید به نتایج مورد نظر خود برسید.

تیم

چرا تیم شما بهترین ترکیب برای این ایده استارت آپی است؟ نشان دهید که تجربیات و مهارت های لازم برای این کسب و کار را دارید. اگر تجربه ای در انجام کارهای گروهی دارید، صریحا از آن صحبت کنید.

نقشه راه

هدف از این بخش، صحبت درباره جزئیات مهمِ استارت آپ است. مثلا: سابقه شرکت و تامین سرمایه های پیشین، شواهد قابل ارائه از رشد یا کشش بازار، مایلستون هایی که امیدوار هستید با افزایش سرمایه جدید به آنها برسید و مبلغ نهایی مورد نیاز برای افزایش سرمایه.

دورنمای آینده

ارائه خود را با دورنمایی که از آینده دارید به اتمام برسانید. هدف بلند مدت شما چیست؟ در پنج یا 10 سال آینده قرار است به چه جایگاهی برسید؟

حرف آخر اینکه ارائه استارت آپی باید با دقت و تمرکز زیادی آماده شده و قدر به انتقال عناصر اصلی و کلیدی داستان استارت آپ به مخاطب باشد. اصلا از تنظیم و اصلاح ارائه بر اساس مخاطب هدف و آنچه برای استارت آپ شما اهمیت دارد نترسید. ارائه استارت آپی قرار است صرفا گام نخست شما برای جذب سرمایه گذار باشد، نه چیزی فراتر از آن.

اینکه خود را کنترل کرده و مطالب را به صورت گلچین شده بیان کنید کار سختی است؛ به خصوص وقتی پای اطلاعات یا پیامی که برای شما اهمیت زیادی دارد وسط باشد. البته اگر پیامی که حاوی مهم ترین اطلاعات است داشته باشید، می توانید به کمک آن مهم ترین ارزشی که کسب و کار شما برای سرمایه گذاران خطرپذیر، کاربران احتمالی و مشتریان دارد را درک کنید.

بیشتر بخوانید: “با استفاده از این قالب، می توانید یک ارائه استارت آپی برنده بسازید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!