Skip to content

اسکرام (scrum) برنامه‌ای است که برای توسعه محصولات کسب‌وکارها به طور منظم ایجاد می‌شود و اعضای تیم در آن با هم به هماهنگی‌های لازم برای اجرای گام‌های مختلف کار خود می‌رسند. اسکرام‌ها دارای اجزای کوچک‌تری موسوم به اسپرینت (sprint) هستند. یعنی بخش‌بندی جلسات اسکرام و هم‌اندیشی‌هایی که در آن صورت می‌گیرد به قسمت‌ها و بازه‌های زمانی مشخصی برای انجام فعالیت‌های مختلف یک تیم تقسیم می‌شود که آنها را اسپرینت می‌گویند.

اسپرینت‌ها بخش‌ها و زمان‌بندی‌هایی هستند که برای توسعه محصول در نظر گرفته می‌شوند. بخش‌بندی‌های زمانی برای رسیدن به اهدافی خاص از توسعه و تولید یک محصول اسپرینت نام گرفته شد. خب! در این که حرفی نیست، حال، لازم است درباره مدت زمانی که به هر اسپرینت تعلق می‌گیرد هم صحبت کنیم. اسپرینت‌ها معمولا یک‌ماهه یا کمتر هستند. زمانی که یک اسپرینت یا همان بخش و قسمت از توسعه محصول به پایان رسید و اهداف تعریف‌شده برای آن محقق گشت، اسپرینت بعدی تعریف می‌شود.

با اسپرینت بیشتر آشنا شوید

در طول هر اسپرینت یا همان برنامه‌های بخش‌بخش از فرایند توسعه محصول، اقدامات زیر صورت می‌گیرد:

  • هیچ تغییر ناگهانی نباید در مسیر اجرای اهداف هر اسپرینت صورت بگیرد؛
  • اهداف کیفی تعریف‌شده برای توسعه محصول در هر اسپرینت به قوت خود باقی می‌مانند؛
  • بررسی‌های مدام و مذاکره مجدد میان تیم توسعه محصول و صاحبان محصول شکل می‌گیرد تا در صورت نیاز، تغییراتی در چشم‌اندازهای محصول به وجود بیاید.

هر اسپرینتی بخشی کوتاه‌مدت از تولید و توسعه محصول است که بیش از یک ماه به طول نمی‌انجامد. در واقع، افق زمانی اسپرینت‌ها نهایتا یک ماه تعریف می‌شود. اسپرینت‌ها ساختاری شبیه پروژه‌ها در مدیریت دارند. یعنی باید برای رسیدن به هدفی مشخص، آنها را اجرا کرد. اسپرینت‌ها دارای طراحی و برنامه‌ای منعطفند تا اقدامی در آنها به مرحله اجرا برسد. هر اسپرینت راه را برای پیش‌برد اسپرینت بعدی هموار می‌کند. اگر در تعریف اسپرینت‌ها دقت کافی به خرج ندهید، امکان دارد مدت‌زمانی طولانی را به خودشان اختصاص بدهند. در این صورت، پیچیدگی‌های زیادی در مسیر توسعه محصول به وجود می‌آید. ریسک‌های فراوانی به پروژه تولید و توسعه محصول وارد می‌شود و اهداف توسعه به خطر می‌افتند.

داشتن اسپرینت‌ها مانع از آن می‌شود که اتفاقات پیش‌بینی‌نشده، تیم کاری را از نظم خارج کنند. دست‌کم به مدت یک ماه، بخشی از فرایند تولید و توسعه محصول به‌خوبی و با نظمی حساب‌شده پیش خواهد رفت. مثلا، ارائه تصویر و برنامه‌ای از اوضاع مالی پروژه با وجود اسپرینت‌ها به تیم و مدیران ممکن می‌شود. پس اگر می‌خواهید دیدی دقیق برای پیش‌برد هر بخش از فرایند توسعه محصول‌تان داشته باشید، باید برنامه‌ریزی‌هایی مناسب صورت بدهید و هر بخش از برنامه را به بخش‌های کوچک‌تر و هدف‌داری موسوم به اسپرینت تقسیم‌بندی کنید.

“اسپرینت بک‌لاگ چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!