Skip to content

اسکرام روزانه (Daily Scrum) چیست؟ اسکرام روزانه برنامه‌ای ۱۵ دقیقه‌ای است که طی آن، اعضای تیم توسعه محصول فعالیت‌های خود را با هم هماهنگ می‌کنند و برنامه‌ای برای ۲۴ ساعت آتی تیم به وجود می‌آورند. وجود چنین برنامه‌ای در تیم‌های توسعه محصول باعث می‌شود تا تیم‌های تولید و توسعه محصولات مختلف مبتنی بر چارچوبی مشخص و تکرارشونده به پیش‌برد ایده‌ها و فعالیت‌هایشان مشغول شوند. وجود اسکرام موجبات همکاری تیمی بیشتر را فراهم می‌کند.

برای اینکه پیچیدگی‌ها در کار تیمی در جهت توسعه محصولات کاهش پیدا کند، اسکرام هر روز، در زمان و مکانی مشخص دوره می‌شود تا اعضای تیم با هم هماهنگ‌تر شوند و کارها روی روال قرار بگیرد. با وجود برنامه‌ای که فعالیت‌ها و اقدامات لازم برای انجام پروژه‌های مختلف را دوره می‌کند و هر روز تکرار می‌شود، انسجام در کار تیمی بالا می‌رود. ضمن اینکه قابلیت پیش‌بینی وقایع پیش رو هم افزایش می‌یابد و تیم‌ها در مواجهه با رویدادهای مختلف دست‌پاچه یا غافل‌گیر نمی‌شوند.

ملزومات ایجاد برنامه اسکرامی مناسب چیست؟

تیم توسعه محصولات در هر کسب‌وکاری به دنبال این است که با پیگیری برنامه روزانه مناسب موسوم به اسکرام در جهت رسیدن به اهداف کوچک و بزرگی حرکت کند که به عنوان اهداف مجموعه کاری‌اش در نظر گرفته است. در واقع هدف اسکرام این است که برنامه‌های بخش‌بخش و تقسیم‌شده در بازه‌های زمانی محدود و کوچکی که موسوم به اسپرینت (sprint) هستند، به‌خوبی اجرا شوند. با وجود اتکا به برنامه اسکرام است که می‌توان به تکمیل بک‌لاگ (backlog) محصول پرداخت. بک‌لاگ محصول هم فهرستی از تمام ویژگی‌ها و اقداماتی است که برای توسعه یک محصول در نظر گرفته می‌شود.

داشتن اسکرام روزانه به تیم توسعه محصول کمک می‌کند تا احتمال رسیدن به اهداف از پیش‌تعیین‌شده بیشتر شود و نظمی مناسب در فرایندهای تیمی شکل بگیرد. با وجود برنامه‌ای مختصر و مشخص که در طول روزهای هفته تکرار می‌شود، اعضای تیم توسعه درمی‌یابند چطور باید در کنار هم همکاری کنند. جلسات هم‌نشینی منظمی که میان اعضای تیم توسعه انجام می‌شود، گاهی تیم را سریع در راه احقاق اهداف‌شان موفق می‌کند. بحث‌ها درباره نکات جزئی فعالیت و اقدامات تیمی، تطبیق تیم با شرایطی که در آن وجود دارد و گاهی ایجاد تغییرات در روند کاری باعث می‌شود تا محصول سریع‌تر به نتایج مطلوب برسد.

وجود این جلسات روزانه، ارتباطات تیمی را هم تقویت می‌کند، نیاز به جلسات هماهنگی پراکنده در طول توسعه و طراحی محصول را به حداقل می‌رساند، امکان تصمیم‌گیری تیمی را تسریع می‌کند و سطح دانش تیم را ارتقا می‌دهد. روش‌های مختلفی برای مدیریت و اداره برنامه اسکرام روزانه وجود دارد. بعضی از جلسات تیمی در قالب پرسش و پاسخ انجام می‌شوند و برخی هم بر محوریت بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرند.

نقش اسکرام مستر در جلسات اسکرام روزانه چیست؟

رئیس و مسئول برگزاری جلسات اسکرام باید در مدیریت صحیح این برنامه تلاش کند. مدیریت و نظارت بر برگزاری بر عهده اسکرام مستر (Scrum Master) است اما هدایت برنامه را اعضای تیم توسعه انجام می‌دهند. اسکرام مستر قواعد کار را به اعضای تیم نشان می‌دهد و مثلا از آنها می‌خواهد تا جلسات روزانه را در مدت‌زمانی کوتاه به طول ۱۵ دقیقه پیش ببرند. اسکرام‌ها جلساتی درون‌تیمی و شرکتی هستند. پس بدیهی است که فقط اعضای داخلی هر تیم و شرکتی باید در آنها حضور پیدا کنند. ورود هر نیروی خارجی تنها در صورتی مجاز خواهد بود که مشخص شود، روند جلسه با حضورش مغشوش نمی‌شود.

“با اسپرینت بیشتر آشنا شوید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!