Skip to content

درباره اسپرینت های گذشته‌نگر چه می‌دانید؟ هدف از اسپرینت های این‌چنینی طراحی و برنامه‌ریزی روش‌هایی است که کیفیت و اثربخشی کار را بیشتر می‌کنند. در واقع، تیم اسکرام می‌خواهد ببیند که اسپرینت پیشین با نگاه به افراد، تعاملات، فرایندها، ابزارها و کار انجام‌شده (Definition of Done) چطور پیش رفته است. عناصری که برای این بررسی انتخاب می‌شوند، معمولا بنا به زمینه کاری هر پروژه متنوع و متفاوت از یکدیگر هستند. در این جلسات، فرضیه‌هایی که باعث انحراف مسیر پروژه شده‌اند هم شناسایی می‌شوند و ریشه‌ها و دلایل شکست‌شان بررسی می‌گردد. در طول اسپرینت، تیم اسکرام درباره ایده‌ها و اقدامات موفق هم صحبت می‌کند. باید گفته شود که چه مشکلاتی در مسیر کار پیش آمده و چطور مرتفع و حل‌وفصل شده‌اند.

تیم اسکرام از تغییرات مفیدی که منجر به بهبود اوضاع پروژه می‌شود هم صحبت می‌کند. در نتیجه، اگر جایی برای بهبود وجود داشته باشد، خیلی سریع اقدامات لازم برای ترتیب‌ اثردادن به آن صورت می‌گیرد. حتی ممکن است که این موارد به بک‌لاگ اسپرینت (Sprint Backlog) در اسپرینت بعدی هم اضافه شوند.

اسپرینت های گذشته‌نگر راهی برای جمع‌بندی نکاتی هستند که در اسپرینت رخ داده است. برای اسپرینت های یک‌ماهه، این جلسات گذشته‌نگر نهایتاً ۳ ساعت طول می‌کشند. اسپرینت های کوتاه‌تر معمولاً جلسات گذشته‌نگر کوتاه‌تری هم دارند. در طول اسپرینت های گذشته‌نگر، تیم پیرامون موضوعات زیر بحت و گفت‌وگو می‌کند:

  • چه مواردی در اسپرینت خوب پیش رفته‌اند؟
  • چه چیزهایی جای پیشرفت و بهبود دارند؟
  • برای ارتقای وضعیت اسپرینت بعدی به چه اقداماتی نیاز است؟

مدیر و مسئول اسکرام باقی اعضای تیم اسکرام را تشویق می‌کند که فرایندها و اقدامات عملی مختلف را بهبود ببخشند و کاری کنند که اسپرینت بعدی اثربخش‌تر و خوشایندتر پیش برود. در طول اسپرینت های گذشته‌نگر، تیم اسکرام برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت محصول تدارک می‌بیند. این بهبود کیفیت با ارتقای فرایندهای کاری یا به‌کارگیری مفهوم کار انجام‌شده یا همان DONE صورت می‌گیرد. البته این‌ها نباید در تضاد با معیارها و استانداردهای سازمانی باشند.

در پایان اسپرینت گذشته‌نگر، تیم باید اقدامات لازم برای بهبود وضعیت پروژه در اسپرینت بعدی را مشخص کند. به‌کارگیری این اقدامات است که خروجی جلسات اسپرینت گذشته‌نگر را به‌طور عملی قابل‌اجرا می‌کند. البته امکان دارد که برنامه‌ها برای ارتقای بعضی از بخش‌های کار در زمان‌های دیگری هم صورت بگیرند اما اسپرینت‌های گذشته‌نگر در واقع فرصتی رسمی برای تمرکز بر کشف نقاط قابل‌ارتقا و طرح برنامه‌های اجرایی و عملی فراهم می‌کنند.

اینجا بخوانید: “ضربان قلب جلسه بازنگری و روند تکامل این رویکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!