Skip to content

فرایند جذب نیروی موفق سخت‌تر از چیزی است که بیشتر آدم‌ها فکر می‌کنند. این حقیقت را فقط کسانی می‌فهمند که وظیفه استخدام را به‌عهده دارند. البته آسان است که تعداد زیادی متقاضی شغلی را جمع کنید و بی‌رعایت اصول و آدابی مخصوص دست به استخدامشان بزنید. اما جذب نیروی صحیح این‌طور نیست. معنای جذب نیروی موفق چیست؟ در ادامه خواهید خواند.

فرایند جذب نیروی موفق چیست؟

معنای موفقیت در فرایند جذب نیروهای تازه چیست؟ زمانی موفقیت در این فرایند حاصل می‌شود که با بودجه‌ای محدود برای پیش‌برد این کار، نیروهایی درخشان و عالی جذب کنید. یکی دیگر از ابعاد موفقیت در این مسیر، انتخاب افرادی است که کیفیت کاری زیادی دارند و برای سیستم مناسب هستند. یادتان باشد که کیفیت مهم‌تر از کمیت است. دهانه قیف استخدامی را تنگ کنید تا گزینه‌های مطلوب و لایق را به سازمانتان وارد کنید. اگر دهانه این قیف باز و بزرگ باشد، احتمال این وجود دارد که تعداد زیادی از افراد نالایق وارد شرکت‌تان شوند.

در هنگام استخدام باید به سراغ کسانی بروید که مهارت‌هایی مرتبط با نیازتان دارند. ضمن اینکه حواستان به نیازهای متغیر کارکنان هم باشد. یعنی بدانید که فرد استخدام‌شده در طول زمان نیازهای متنوع و متغیری خواهید داشت که لازم است به آنها رسیدگی کنید. به‌طور کلی، تناسب میان نیازهای کارفرما و کارکنان هم موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید.

برای جذب نیرو و انتخاب گزینه‌های مناسب وقت کافی صرف کنید. خروج از رکود و واردکردن نیروهای تازه‌نفس زمان و انرژی می‌خواهد. این مقوله کمی چالش‌برانگیز است چون زمانی که یک سازمان با رکود مواجه می‌شود، نیروهای مناسب برای مصاحبه‌کردن با متقاضیان هم اندک می‌شوند و در واقع به‌واسطه اوضاع بدی که پیش آمده بوده از سازمان خارج می‌شوند. پس همیشه برای جذب بهترین‌ها نیاز به مصاحبه‌کنندگان و نیروهای ارزیاب مطلوبی هم هست که کار گزینش و استخدام را پیش ببرند.

در فرایند استخدام، احتیاج به استخدام افرادی مطلوب است که در سازمان ماندگار می‌شوند و تعامل زیادی با آن برقرار می‌کنند. اگر توانستید نیروهایی با دوام و ماندگاری حضور بالا و همکاری چشمگیری با سازمان انتخاب کنید، در فرایند استخدام موفق عمل کرده‌اید. یادتان باشد از هزینه‌کردن برای جذب نیروهای کارآمد نترسید. اگر هزینه کنید تا نیروهای مناسبی وارد سازمان شوند، چند برابر آن هزینه به شما بازخواهد گشت.

شرکت‌های موفق فرایند جذب نیرو را به‌درستی پشت سر می‌گذرانند. اگر شرکتی در این زمینه موفق نیست، باید تغییراتی را در روش استخدامش پیاده‌سازی کند.

جذب نیروی ربایشی (Inbound Recruiting) چیست؟

منظور از جذب نیرو به شکل ربایشی چیست؟ یعنی شرکت و سازمانتان آن‌قدر در بسترهای مختلف قابل‌دسترسی است که همه با شما در ارتباط قرار می‌گیرند. در این صورت، نیروهای مناسب هم می‌توانند راه خود به سمت شما را پیدا و باز کنند. برای مثال، اگر از طریق سایت‌های مختلف، موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و…، در دسترس افرادی باشید که دنبالتان می‌گردند، در جذب نیروهای مناسب هم بهتر عمل خواهید کرد.

چنین چیزی اصلا سخت نیست و فقط پشتکار و تعهد می‌طلبد. در جذب نیرو به سبک ربایشی، نکاتی را که در ادامه می‌گوییم، حتما در نظر بگیرید.

در دسترس‌بودن

همیشه باید در دسترس باشید. در دسترس‌بودن شانستان را برای پیوندخوردن با آدم‌های مناسب بیشتر می‌کند. بعضی‌ها معتقدند که فقط افراد جویای کار به‌دنبال شرکت‌ها می‌گردند و صرف وقت و انرژی برای در دسترس قرارداشتن چندان فایده‌ای ندارد. این اشتباه است. آدم‌ها به دلایل مختلفی مانند جمع‌آوری داده، تحقیق‌کردن و حتی آشنایی با آدم‌ها و سازمان‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، گوگل و… می‌گردند و جست‌وجو می‌کنند. در نتیجه، احتمال اینکه افراد مناسب برای پیوستن به کسب‌وکارتان، شما را اتفاقی یا آگاهانه پیدا کنند، بسیار زیاد است. شما باید راهی برای اتصال آنها به خودتان داشته باشید.

ایجاد ارتباط و اعتماد

درست است که مهارت و توانمندی‌های حرفه‌ای برای جذب نیروی کار مهم است اما یادتان نرود که به‌دنبال ایجاد ارتباط و اعتماد هم باشید. یعنی بدانید که نیروهای خوب، به دنبال مکان‌هایی برای کارکردن می‌گردند که امکان برقراری ارتباط با سازمان و شکل‌گیری اعتماد وجود داشته باشد. کارکنان خوب دوست دارند در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که به مشتریان، رهبری در بازار و برندسازی اهمیت می‌دهند. پس حواستان به این موضوعات باشد تا با شکل‌دهی ارتباط و اعتماد با افراد خبره، در جذبشان به سازمان موفق عمل کنید.

استفاده هوشمندانه از فناوری شبکه

سواستفاده یا استفاده نادرست از فناوری بسیار رایج است. اگر می‌خواهید از ظرفیت‌های آن بهره ببرید، باید درک درستی نسبت به امکاناتش پیدا کنید. برای مثال، می‌توانید به‌کمک فناوری اقدام به خودکارسازی امور مختلف کنید یا محتوای تولیدی‌تان را در بستر شبکه‌های مجازی انتشار دهید. امکان پیگیری امور و مسائل مختلف هم به‌مدد فناوری شدنی و ممکن شده است.

یادتان باشد که برای جذب نیرو هم می‌توانید از ظرفیت‌های شبکه استفاده کنید. برای مثال، همیشه افرادی هستند که در سطح شبکه‌های اجتماعی درباره تجربه‌های استخدامی‌شان صحبت می‌کنند یا سایت‌های استخدامی مختلفی هستند که می‌توانند به شما در جذب نیرو کمک کنند. آشنایی با فضای فناوری باعث می‌شود که شانس جذب نیروهای بهتر را بالا ببرید. اگر از فناوری چندان سر درنمی‌آورید از دیگران کمک بگیرید اما یادتان باشد که هیچ‌کس به‌اندازه خودتان نمی‌تواند بر امور نظارت کند و بهتر است که خودتان کارکردن با فناوری را یاد بگیرید و امور را پیش ببرید.

استخدام ربایشی و سنجه‌ها

در دنیای مدیریت منابع انسانی و گزینش برای استخدام همیشه درباره سنجه‌ها اختلاف‌نظرها و مجادلاتی وجود دارد. تعداد شرکت‌هایی که همه امور مربوط به این زمینه‌ها را به‌درستی پیگیری و ارزیابی می‌کنند هم اندک است. در واقع، سازمان‌های محدودی می‌توانند سنجه‌های ساده و مفیدی در نظر بگیرند. انتخاب سنجه‌های مناسب برای ارزیابی عملکرد در گزینش نیروهای تازه کار ساده‌ای نیست. اما باید در پایان این فرایند دست به ارزیابی عملکرد بزنید و ببینید که چقدر در این مسیر درست عمل کرده‌اید. کیفیت کارتان در استخدام چطور بوده است. پس سعی کنید که سنجه‌های مناسبی برای ارزیابی کیفیت استخدامتان در نظر بگیرید.

توجه به تعهد

بدون تعهد نمی‌توانید سیستم جذب و استخدام نیروی ربایشی داشته باشید. برای پیش‌برد کار در مسیری درست به افراد و آموزش آنها نیاز دارید. همه این‌ها هم به پول و بودجه نیازمند هستند. یادتان باشد، هزینه‌ای که صرف این فرایند می‌کنید، ارزشمند است و در نهایت به شما دوباره بازخواهد گشت. این را هم به‌خاطر داشته باشید که فرایند استخدام فقط موجب جذب نیروهای تازه نمی‌شود بلکه به شما کمک می‌کند تا شهرت برندتان را هم بیشتر و درباره آن در میان افراد مختلف اطلاع‌رسانی کنید. امکان توسعه کسب‌وکار و شکل‌گیری شهرت مثبت درباره برند هم از دستاوردهای جانبی فرایند گزینش نیروهاست. البته ارزیابی این دستاوردها و بررسی‌شان کار ساده‌ای نیست ولی به‌طور کلی، بررسی و سنجش کیفیت روند استخدام ناشدنی و غیرممکن هم نخواهد بود.

به‌کارگیری خلاقیت

از میان آگهی‌های شغلی مختلف، تعداد اندکی از آنها واقعا جذاب‌اند و متقاضیان را شیفته و کنجکاو برای اقدام‌کردن می‌کنند. البته بحث اجبار و نیاز به شغل را که کنار می‌گذاریم، چنین چیزی رخ می‌دهد. یعنی اگر در شرایطی متعادل و بازار کاری خوب، متقاضیان حق انتخابِ مورد دلخواهشان را داشته باشند، تعداد آگهی‌های جذاب شغلی معمولا اندک است. در روش جذب نیروی ربایشی خلاقیت وجود دارد. بازاریابان، مسئولان جذب نیرو و دست‌اندارکاران فرایند استخدامی که از این روش استفاده می‌کنند، خلاقیت و فکر زیادی برای تدوین آگهی‌هایشان به‌خرج می‌دهند. البته برای خلاق‌بودن نیازی به انجام کارهای خارق‌العاده نیست. کمی متفاوت‌بودن و امتحان‌کردن راه‌های تازه هم کافی است. برای مثال، پشتیبانی از یک رویداد فرهنگی، اجتماعی و… از سوی سازمان می‌تواند راهی برای معرفی شرکت و اعلام نیاز برای جذب نیرو باشد.

اکتفا نکردن به روش‌های آنلاین

روش‌های جذب نیروی آفلاین متعددی وجود دارد. یادتان باشد که فقط به روش‌های آنلاین اکتفا نکنید. در دسترس‌بودن در فضای واقعی را هم در دستور کارتان قرار بدهید. برای استخدام آدم‌ها نیاز به ملاقات حضوری‌ هم وجود دارد، نه؟ پس روی فضاهای واقعی و آفلاین هم حساب باز کنید.

مشارکت جمعی در فرایند جذب ربایشی

تمام اعضای سازمان می‌توانند در جایگاه فردی ظاهر شوند که نیروهای تازه را به مجموعه اضافه می‌کند. این موضوعی است که باید درباره جذب نیروی ربایشی بدانید. حضور اعضای سازمان در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و…، راهی برای معرفی شما به دیگران است. در واقع، اعضای تیم و شرکت‌تان نماینده‌های شما هستند. قدرت هر مجموعه کاری در دستان کارکنانش است. این افراد بدون عبارت‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی اغراق‌آمیز در جذب نیروها و تبلیغ سازمان به دیگران نقش دارند. دقت کنید که اگر نیروهای کاری‌تان میلی به نمایندگی‌کردن سازمان ندارند، جایی از کارتان لنگ می‌زند. پس باید زود و سریع دست‌به‌کار شوید و علت این بی‌میلی را پیدا کنید. شاید مشکل ریشه در کارهای شما دارد. شاید تقصیر از آنهاست. دلیل هرچه که باشد، نیاز به کشف و پیگیری سریع آن دارید.

به‌عهده‌گرفتن مسئولیت

مدیران و صاحبان کسب‌وکار باید مسئولیت برندشان را به‌عهده بگیرند. منظور از مسئولیت‌پذیری، توجه به تمام ارکان و ابعاد کار است؛ برای مثال، تعامل با مشتریان و افراد خارج از سازمان یا کسانی که به عنوان متقاضی برای موقعیت‌های شغلی مختلف درخواست می‌دهند. در جذب نیروی ربایشی، مسئولیت‌پذیری کارفرما نقش بسیار مهمی در پیش‌برد فرایند دارد.

افزایش کیفیت استخدام

به‌کمک جذب نیرو به شیوه ربایشی، کیفیت استخدام بیشتر می‌شود. با این روش، سازمان و مجموعه کاری‌تان در دسترس قرار می‌گیرد و آدم‌های مناسب به‌طور ناخودآگاه یا خودآگاه به سمت‌تان کشیده می‌شوند. جذب افراد مناسب خروجی بسیار خوبی هم دارد. چه خروجی و نتیجه‌ای؟ استخدام‌شدن افرادی که مناسب کار با شما و سیستمتان هستند.

در آخر

روش‌های بسیار متنوعی برای جذب نیرو و استخدام وجود دارد. جذب ربایشی هم یکی از این روش‌هاست. باید بدانید که هیچ شیوه‌ای مانند آیین و حکمی کلی عمل نمی‌کند. یعنی هر مجموعه و سازمانی باید بنا به نیازها و خواسته‌هایش اقدام به تدوین فرایند نیروگزینی کند. البته داشتن نیم‌نگاهی به روش استخدام و جذب ربایشی می‌تواند نتایج بسیار خوبی به‌همراه داشته باشد. شما چه فکر می‌کنید؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!