Skip to content

در فرایند استخدام نیرو برای هر سازمانی باید به‌دنبال اشخاص کاربلد و لایق گشت. شکی در این نیست اما ماجرا از این قرار است که متقاعدکردن چنین افرادی برای پیوستن به شما کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. با افراد نمی‌توان مانند عدد و رقم برخورد کرد. گذردادن افراد از مسیرهای بروکراتیک پیچیده برای استخدام هم دافعه ایجاد می‌کند. پس چه باید کرد؟ مدیران منابع انسانی و مسئولان جذب نیرو، کار دشواری پیش رو دارند. آنها معمولا میان عادل‌بودن و برخوردی مناسب با متقاضیان شغلی در چالش و درگیری قرار دارند. در ادامه درباره این موضوعات بیشتر توضیح خواهیم داد.

نکات مهم در فرایند استخدام نیروها

مقوله عدالت همیشه از مباحث مهم در فرایند استخدام است اما باید بدانید که عدالت به معنای این نیست که با تمام افراد برخوردی یکسان شود. برخورد عادلانه به معنای تعریف سنجه‌ها و انتظارات درست و بررسی افراد با آنهاست. باید ببینید که در جذب نیروهای تازه، به‌دنبال چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی در آنها هستید. اگر انتظارات خود از نیروگزینی را ندانید و به‌درستی این موضوعات را برای خود تعریف نکرده باشید، در فرایند استخدام به مشکل برمی‌خورید و سردرگمی برای خود و دیگران به‌بار می‌آورید. اگر هم می‌بینید که متقاضیان برایتان مناسب نیستند، حتما درباره چرایی این موضوع با آنها صحبت کنید تا دلیل ردشدن خود را بدانند و تکلیفشان روشن شود.

همیشه در فرایند جذب نیرو به شفافیت هم اهمیت بدهید. متقاضیان باید بدانند که قرار است برای چه موقعیت شغلی اقدام کنند. ویژگی‌های آن موقعیت چیست و دقیقا چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی لازم است تا سازمان از آنها استقبال کند. سنجه‌هایی مشخص برای ارزیابی متقاضیان داشته باشید.

کنارگذاشتن تبعیض‌ها در فرایند استخدام

نژاد، جنسیت، وضعیت تأهل، ظاهر و مسائلی از این دست نباید روی فرایند استخدام افراد اثری بگذارد. اگر هریک از عوامل نامربوط به عملکرد را در گزینش نیروها دخیل کنید، یعنی دچار تبعیض شده‌اید. یادتان باشد که آنچه در انتخاب بهترین گزینه مناسب است، عملکرد افراد خواهد بود. پس مهم نیست که زن هستند یا مرد، از چه کشوری می‌آیند یا چه ظاهری دارند. البته هیچ قانون خاصی برای دوری از تبعیض‌ها وجود ندارد اما با این حال، هر سازمان حرفه‌ای و منصفی باید خودش دست‌به‌کار شود و جانب حق و عدالت را بگیرد.

مسیر درست استخدام نیرو و جذب

برای قرارگرفتن در مسیر استخدامی درست و جذب نیروهای مناسب، لازم است که هر مجموعه کلان فکر کند. منظور چیست؟ یعنی به فکر ایجاد محیطی ایدئال برای کارکردن باشد که رسیدن به هدف را برای همه اعضا در کنار هم مقدور می‌کند. جذب اشخاصی لایق که در هماهنگی با جو و بستر کاری سازمان‌اند، راهی برای قرارگرفتن در چنین مسیری است. در برخورد و مواجهه با متقاضیان هم باید عادل بود و حقیقت را با آنها درمیان گذاشت؛ یعنی آنها باید بدانند که چرا مناسب کار در سازمان هستند یا چرا امکان پذیرش‌شان وجود ندارد. برخورد محترمانه مانند معطل‌نکردن افراد در این خصوص ضروری است.

در آخر

برخورد با متقاضیان شغلی باید مشابه رفتاری باشد که با مشتریان صورت می‌گیرد. این مواجهه در صورتی درست خواهد بود که احترام و شفافیت در آن نقش داشته باشد. وقت آن رسیده است که شرکت‌ها نگاهی خلاقانه به مقوله نیروگزینی داشته باشند.

چرا بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه‌های شغلی بی‌فایده‌اند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام، من امید عرب هستم

فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار از UEL که حدود 20 سال است در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شبکه، تولید محتوا و طراحی تجربه‌ی کاربری فعالیت داشته و دارم.

1517352420738 1

امید عرب

signature

با ما همراه شو!